نهضت ملی مسکن: تاکید بر کیفیت و کمیت

نهضت ملی مسکن: تاکید بر کیفیت و کمیت

ساخت چهار میلیون واحد مسکونی در قالب طرح نهضت ملی مسکن، قرار است با توجه به شاخص های کیفی و کمّی ساخته شود. دستیار ویژه وزیر راه و شهرسازی ضمن تاکید بر این موضوع؛ خاطرنشان ساخت که در طول طرح مسکن مهر فقط ۸ هزار و ۵۰۰ هکتار زمین تامین شد اما دولت سیزدهم با شعار توجه به کیفیت و کمیت به شکل همزمان، قادر به تامین ۵۱ هزار هکتار زمین شده است و به زودی، زمین های بیشتری را نیز شناسایی و فراهم خواهد کرد.

به گزارش پرشین سازه ، روح الله اکبری در مراسمی که به مناسبت آغاز عملیات اجرایی ساخت ۱۲ هزار واحد مسکونی در استان چهارمحال و بختیاری برگزار شده بود، از خدماتی که مدیران استانی در راستای اجرای طرح نهضت ملی مسکن داشتند، تشکر و قدردانی کرد و خاطرنشان ساخت که آماده سازی ۵۱ هزار هکتار زمین و طی نمودن فرآیندهای قانونی و حقوقی آن، یک کار سخت و پیچیده بود که با تلاش دولت سیزدهم محقق شد.

دستیار ویژه وزیر راه و شهرسازی در بخش دیگری از سخنان خود در حاشیه ی این مراسم، یادآور شد که میزان زمین هایی که در طرح نهضت ملی مسکن تامین شده چند برابر طرح مسکن مهر است. سهم استان چهارمحال و بختیاری از زمین های تامین شده نیز مناسب بوده است.

روح الله اکبری تاکید کرد که دولت سیزدهم صرفا به افزایش ساخت و ساز فکر نمی کند. بلکه موضوع کیفیت سازه ها را نیز مد نظر دارد. در واقع، امروز که ساخت ۴ میلیون واحد مسکونی در کل کشور آغاز شده، تمرکز دولت بر کمیت و کیفیت سازه ها به شکل همزمان است.

تجارب تلخ مربوط به مسکن مهر باعث شده که ساخت و ساز بی کیفیت، تکرار نشود. بعد از گذشت نزدیک به ۱۸ سال از آغاز ساخت پروژه های مسکن مهر، هنوز خیلی از آن ها تحویل داده نشده اند چرا که کیفیت ساختشان قابل قبول نبوده و سکونت در آن ها، غیرممکن است.

همین موضوع، مسئولین طرح نهضت ملی مسکن را به صرافت انداخته تا تجربه ی مسکن مهر را تکرار نکنند.

بر اساس گفته های این مقام مسئول، ساخت ۷ هزار و ۲۰۰ مسکن در شهرهای استان آغاز شده است. سهم روستاهای چهارمحال و بختیاری از ساخت مسکن نیز ۷۰۰ واحد بوده است. البته امیدواری بر این است که به مرور، تعداد پروژه های ساخت و ساز استان را افزایش بدهند.

در بخش دیگری از مراسم مزبور، مدیرکل راه و شهرسازی استان نیز سخنانی ایراد کرد و به پروژه هایی که در استان اجرایی شده اند، اشاره نمود.

حسینعلی مقصودی اعلام کرد:

امروز شاهد کلنگ زنی شروع عملیات آماده سازی و ساخت واحدهای مسکونی در قالب نهضت ملی مسکن هستیم. ساخت بیش از ۷۲۰۰ واحد مسکونی در استان آغاز شده که هر یک از آن ها در مراحل مختلفی از ساخت قرار دارند.

وی خاطرنشان ساخت که برای ساخت ۱۲ هزار واحد مسکونی، حدود ۳۲۰ هکتار زمین در سطح استان تامین شده و عملیات آماده سازی ۲۰۰ هکتار دیگر نیز از همین امروز آغاز خواهد شد.

وی در ادامه آمارهایی در خصوص مقدار زمین تامین شده در شهرهای مختلف استان ارائه کرد. بر اساس گفته های ایشان، ۴۰ هکتار زمین در شهرکرد، مرکز استان تامین شده است. ۶۰ هکتار دیگر نیز در شهرستان بروجن تامین شده و باقی زمین ها نیز به دیگر شهرهای استان تعلق دارد.

پس از اتمام عملیات شناسایی و تامین زمین، روند آماده سازی ۲۰ هزار واحد مسکونی آغاز می شود. در صورتی که این ۲۰ هزار واحد ساخته شود، حدود ۹۰ درصد سهمیه استان تکمیل می گردد.

وی همچنین به یکی از پروژه های کنونی ساخت مسکن در شهرکرد اشاره کرد. سه هزار واحد در محله ۳۴ شهرکرد در حال ساخت می باشد و پیشرفت بالاتر از ۶۰ درصد داشته اند.

در کنار این سه هزار واحد، محله ی ۴۰ شهرکرد نیز شاهد ساخت ۳۴۴۰ واحد دیگر بوده است. عملیات اجرایی واحدهای مسکونی دیگری در محلات ۴۱ و ۴۲ شهرکرد نیز همین امروز آغاز می شود. به طور کلی، ۴۰ هکتار زمین برای ساخت این واحدهای مسکونی اختصاص داده شده است.

با افزایش ساخت و ساز در سطح استان، امیدواری بر این است که بخشی از مشکلات مربوط به مسکن حل و فصل شود. البته استان چهارمحال و بختیاری در میان گران ترین شهرهای کشور از بابت مسکن نیست اما به هرحال، معضلات اجاره نشینی همچنان بخش زیادی از مردم را درگیر کرده است.

دیدگاه ها غیرفعال است