شرکت بازآفرینی شهری نیازمند ایده های تازه

شرکت بازآفرینی شهری نیازمند ایده های تازه است

احیای بافت های فرسوده ی شهری جزو اصلی ترین وظایف شرکت بازآفرینی شهری ایران است. اقدامات مختلفی در این باره نیز صورت گرفته است و در جدیدترین خبرها نیز چنین به گوش می رسد که مدیرعامل این شرکت ضمن اشاره به اهمیت نهضت آسفالت معابر خاکی در کیفیت زندگی مردم رفع چهره ی بارز محرومیت در بافت های ناکارآمد شهری، گفته است: با برنامه ریزی هایی که صورت گرفته است، در طول سه سال آینده هیچ یک از معبری در محله های هدف بازآفرینی کشور، خاکی نخواهد بود.

به گزارش پرشین سازه ، محمد آئینی معاون وزیر راه و شهرسازی در جلسه ای که با محوریت بسیج ایده ها و طرح ها برگزار شده بود، اشاره کرد که موضوع بازآفرینی شهری نیازمند ایده و طرح های جدید است. وی افزود: بر اساس آخرین آمارهایی که توسط شورای عالی معماری و شهرسازی اعلام شده است، حدود یک چهارم سطح کشور را بافت های فرسوده و سکونت گاه های غیررسمی تشکیل می دهد. این بافت، جمعیتی بیش از ۲۲ میلیون نفر را در خود جای داده است.

وی در ادامه اعلام کرد که چنین بافت هایی ظرفیت بالایی برای تولید مسکن دارند و گفت: بررسی آمارهای موجود نشان می دهد که با تخریب هر کدام از پلاک های فرسوده، حداقل سه واحد جدید تولید می شود. به عبارت دیگر ظرفیت تولید مسکن در این بافت های ناکارآمد شهری بسیار بالاست و اثر مستقیمی روی تولید مسکن در کشور می گذارند.

دبیر ستاد بازآفرینی شهری پایدار اعلام کرد که در کل کشور ۱۶۶ هزار هکتار بافت ناکارآمد شهری وجود دارد و خاطرنشان ساخت: در بعضی از محله های هدف بازآفرینی شهری تهران شاهد تراکم بیش از ۶۰۰ نفر در یک محله هستیم و باید به سمت سبک سازی تراکم برویم.

وی در ادامه اشاره کرد که کشور به طرح ها و ایده های جدید و تازه در این حوزه نیاز دارد و بتوان با هزینه و زمان کمتری، بیشترین بهره وری را داشت و به اهداف بازآفرینی شهری دست پیدا کرد. آیینی گفت: دو مشکل اصلی بافت های فرسوده، ناپایداری و مقاوم نبودن خانه های آن است که همین مسئله جان انسان ها را در این محلات به خطر می اندازد.

محمد آیینی، ضمن اشاره به این نکته که حدود ۶۰ درصد معابر محله های هدف بازآفرینی شهری خاکی هستند چنین گفت: شرکت بازآفرینی شهری با همکاری شهرداری حدود ۶۴ هزار تن قیر را اختصاص داده تا ۱۲۰۰ کیلومتر از معابر خاکی بیشتر از ۴۰۰ شهر را آسفالت کند.

وی در ادامه اشاره کرد که چنین اقداماتی چهره ی بارز محرومیت را از این محله ها می زداید. معاون وزیر راه و شهرسازی در ادامه تصریح کرد: با برنامه هایی که در این خصوص صورت گرفته تا سه سال آینده هیچ یک از معابر کشور، خاکی نخواهند بود.

محمد آیینی در ادامه از پژوهشگران درخواست کرد که به کمک بازآفرینی محلات کشور بیایند. مدیرعامل این شرکت چنین گفت: در حال حاضر، برای آسفالت کردن هر متر مربع از معابر حدود ۸ الی ۱۰ کیلو قیر مصرف می شود. شرکت های دانش بنیان می توانند با ایده ها و طرح های جدیدی که دارند، مصرف قیر را کاهش دهند یا این که روش های دیگری برای خلاصی از معابر خاکی ارائه کنند.

وی ضمن اشاره به این که محله های حاشیه نشین نیازمند ساخت مکان هایی مثل فرهنگسرا، مدرسه، مراکز بهداشتی و…هستند چنین گفت: با ایده ها و طرح هایی که دانش بنیان ارائه می کند، می توان نیاز این مناطق را با سرعت بیشتر و هزینه ی کمتر برطرف کرد.

محمد آیینی تاکید کرد که ساخت پروژه های چند منظوره در این محلات بسیار ضروری است و افزود: با ساخت این پروژه های چند منظوره فرهنگی آموزشی می توان نیازهای مختلف ساکنین محله های حاشین نشین را پاسخ داد و در این خصوص نیز به کمک شرکت های دانش بنیان نیاز داریم.

مدیر عامل شرکت بازآفرینی شهری اشاره کرد که در حال حاضر بیش از ۲ میلیون و ۷۰۰ هزار بنای ناپایدار در محلات هدف شرکت وجود دارد که باید با استفاده از ایده ها و طرح های جدید آن ها را نوسازی و مقاوم کرد.

بر اساس گزارش هایی که از سوی شرکت بازآفرینی شهری ایران اعلام شده است، در حال حاضر حدود ۱۱۰ هزار واحد مسکونی در بافت های ناکارآمد شهری در دست ساخت است که حدود ۷۷ هزار واحد از این تعداد، با حمایت های دولتی و از طریق اعطای وام بانکی ارزان قیمت، ساخته می شوند. مدیرعامل این شرکت تاکید کرد که باید با استفاده از شیوه های جدید و نو، به سمت ساخت مسکن در کوتاه ترین زمان ممکن و با قیمت پایین رفت.

معاون وزیر راه و شهرسازی به نقش مردم در نوسازی و بازآفرینی شهری تاکید کرده و اظهار داشت: باید با استفاده از شیوه های نوین اقتصادی، ساخت و ساز را با مشارکت مردم پیش ببریم تا مفهوم بازآفرینی واقعی شود.

وی در ادامه به سخنان وزیر راه و شهرسازی نیز اشاره کرد و گفت: دکتر بذرپاش، وزیر راه و شهرسازی به درستی این وزارتخانه را پیشران اقتصادی کشور اعلام کرد که با پنج صنعت ساختمان و مسکن، ریلی، هوایی، دریایی و حمل و نقل سر و کار دارد و می تواند در پویا شدن این صنایع موثر باشد.

محمد آیینی در انتهای سخنان خود چنین گفت: برگزاری چنین نشست ها و جلسه هایی می تواند منجر به تحول و شتاب بخشی خدمات رسانی به ولی نعمتان انقلاب که در محدوده های بازآفرینی شهری ساکن هستند، شود.
پ

دیدگاه ها غیرفعال است