خانه ها را با قیمت تمام شده، تحویل می دهیم!

خانه ها را با قیمت تمام شده، تحویل می دهیم!

تعاونی های مسکن نیز ساخت بخشی از واحدهای نهضت ملی مسکن را بر عهده گرفته اند اما به نظر می آید برخلاف دیگر سازمان های متولی، اطمینان بیشتری در مورد قیمت تمام شده ی مسکن دارند و می گویند که تعاونی های مسکن، واحدها را بر اساس قیمت تمام شده به مردم تحویل می دهند و مبنایشان قیمت روز نیست.

به گزارش پرشین سازه ، سهم وزارت تعاون در طرح نهضت ملی مسکن، ساخت ۴۰۰ هزار واحد مسکونی بوده است. بحث مربوط به تحویل خانه های ساخته شده با قیمت تمام شده، بسیار جالب توجه است چرا که اساساً نمی توان پیش بینی کرد که ساخت مسکن با چه هزینه ای تمام می شود.

در طی این سال ها، طرح های مختلفی از سوی دولت پیگیری شده تا کارگران و اقشار کم درآمد را صاحبخانه کند. طرح نهضت ملی مسکن نیز یکی از همان طرح هاست که در کنار طرح های باقی مانده از دولت های قبل، در حال اجراست.

حدود ۴ سال پیش بود که بین وزیران وقت تعاون و وزیر راه، قراردادی مبنی بر ساخت ۲۰۰ هزار واحد مسکونی برای کارگران و بازنشستگان منعقد شد. در کنار این قرارداد، تفاهمنامه ای هم برای ساخت ۱۰۰ هزار واحد مسکونی در جوار شهرک های صنعتی منعقد شد تا کارگران، در کنار محل کار خود سکونت داشته باشند.

اما با روی کار آمدن دولت سیزدهم، سهم کارگران و بازنشستگان از ساخت مسکن، افزایش پیدا کرد و به ۴۰۰ هزار واحد مسکونی رسید. این تعداد واحد مسکونی قرار است در طی چهار سال و ذیل قانون جهش تولید مسکن، ساخته شود.

مدل ساخت مسکن توسط تعاونی ها چگونه است؟!

گرچه از زمان مسکن مهر، ساخت مسکن توسط تعاونی ها رایج شد اما هنوز هم خیلی از افراد، ساز و کار دقیق تعاونی ها را نمی دانند و آن را با مدل های پیش فروش مسکن اشتباه می گیرند.

در واقع اصلی ترین فرق میان تعاونی ها و مدل های پیش فروش مسکن؛ در این است که قیمت روز ملاک نیست و واحد ساخته شده با قیمت تمام شده، عرضه می گردد.

مهدی مسکنی، معاون وزارت کار و تعاون در توضیح نحوه ی کار تعاونی ها در طرح نهضت ملی مسکن، چنین گفت:

به طور کلی، سه نوع تعاونی داریم که به ترتیب تعاونی متعارف، تعاونی مسکن مهر و تعاونی جهش ملی مسکن است که آخرین تعاونی در دولت سیزدهم و برای اجرای طرح نهضت ملی مسکن تشکیل شده اند. نقش این تعاونی ها در توسعه طرح نهضت ملی مسکن را نباید دست کم گرفت.

این مقام مسئول در بخش دیگری از سخنان خود خاطرنشان کرد که اصلی ترین مشکل کنونی تعاونی ها، تامین و تخصیص زمین است. این موضوع به گوش دولت نیز رسیده و هر زمان که زمین های مناسب در اختیار تعاونی ها قرار بگیرد، عملیات ساخت مسکن نیز آغاز می شود.
مهدی مسکنی همچنین به ظرفیت بافت فرسوده نیز اشاره کرد و تاکید داشت که از این پتانسیل نیز جهت ساخت مسکن توسط تعاونی های مسکن محلات، استفاده خواهد شد.

یکی دیگر از نکات جالب توجه در خصوص تعاونی های جهش مسکن این است که اساسنامه ی آن ها تغییر کرده است. بر اساس قانون تعاون، کف تعداد اعضای تعاونی باید ۳۰ نفر باشد. سقف اعضا نیز ۲۰۰ نفر است. البته برخی از تعاونی ها، تا ۲ هزار نفر هم عضو دارند اما این تعاونی ها را کوچک تر کرده و به تعاونی های ۲۰ نفره تقسیم کرده اند.

در حال حاضر بیش از ۱۰ هزار و ۵۰۰ تعاونی مسکن در کل کشور وجود دارد. سال های درازی است که این تعاونی ها در راستای خانه دار کردن مردم گام برداشته اند. گرچه تجربه ی ساخت مسکن مهر توسط تعاونی ها، چندان دلپذیر نبود اما نکته این جاست که نگاه تعاونی های مسکن، سودآوری نیست. بلکه در تلاش برای ساخت مسکن با کیفیت برای متقاضیان است. همچنین از اصول کار تعاونی، ساخت مسکن با قیمت تمام شده و کیفیت قابل قبول است.

طرح نهضت ملی مسکن بیش از ۲ سال است که در حال اجراست. اما تشکیل تعاونی های جهش مسکن، می تواند به روند ساخت مسکن، رونق تازه ای بدهد. همچنین در کنترل قیمت مسکن و خانه دار کردن اقشار مختلف جامعه، اثر به سزایی خواهد داشت.

تعاونی های مسکن بودند که در طی اجرای طرح مسکن مهر، توانستند برای اقشار کم درآمد جامعه، مسکن بسازند. امیدواری بر این است که همین رویه در طرح نهضت ملی مسکن نیز تکرار شود.

دیدگاه ها غیرفعال است