خانه های ناامن در جنوب تهران، پاتوق معتادان و بزه کاران

خانه های ناامن در جنوب تهران، پاتوق معتادان و بزه کاران

یکی از بزرگ ترین معضلات محله های جنوب تهران، خانه های ناامن است که به پاتوق معتادان و بزه کاران تبدیل شده اند. حالا شهردار منطقه ۱۲ تهران نسبت به این موضوع هشدار داده و از ساکنان محله هرندی درخواست کرده که فریب افراد سودجو که به دنبال ایجاد خانه های ناامن هستند را نخورند.

به گزارش پرشین سازه ، این افراد به دنبال یافتن خانه های ارزان قیمت هستند تا به این ترتیب، محل امنی برای افراد بزه کار ایجاد کنند. شهردار منطقه ۱۲ از دستگاه های قضایی و امنیتی درخواست کرد که به این موضوع ورود کرده و مالکیت این افراد سودجو را خلع نماید
وحیدرضا انارکی در جلسه قرارگاه اجتماعی که در منطقه ۱۲ تشکیل شده بود، به این مشکلات اشاره کرد و درخواست رسیدگی فوری داشت. در این جلسه که با نام طرح مراقبت اجتماعی محلات برگزار شده بود، مسائل اجتماعی ۱۴ منطقه تهران بررسی گردید و قرار شد که از ظرفیت های برون و درون سازمانی برای حل این معضلات و مسائل استفاده شود.

البته در این میان، اولویت هایی نیز مشخص شد که نیازمند رسیدگی فوری بودند. اساساً هدف این جلسه رسیدگی به معضلات اجتماعی مناطق بود و در طی آن، پیشنهادات مختلفی برای حل این معضلات عنوان گردید و قرار شد که نهادهای ذیربط به شکل موازی در راستای حل این معضلات گام بردارند.
یکی از اصلی ترین معضلات شهری در این مناطق، ایجاد خانه های ناامن در برخی از محله های جنوبی تهران است. مثلا در محله هایی مثل محله هرندی، واحدهای ارزان قیمت زیادی وجود دارد که بهترین گزینه برای افراد سودجوست. برخی از این افراد به شکل دسته جمعی، واحد مورد نظر را خریداری می کنند و از آن برای ایجاد خانه های ناایمن استفاده می کنند.

این یکی از بزرگ ترین معضلات و آفت هایی است که در مناطق جنوبی تهران وجود دارد. بدون حضور دستگاه های قضایی و امنیتی نمی توان نسبت به حل و فصل این معضل امیدوار بود. بنابراین لازم است که هر چه سریع تر، این دستگاه ها در راستای خلع مالکیت این افراد سودجو اقدام کنند.
انارکی، شهردار منطقه ۱۲ تهران در بخش دیگری از صحبت های خود از شهروندان این مناطق درخواست کرد که برای حفظ جایگاه منطقه، حساسیت بیشتری در فروش ملک خود داشته باشند و خریداران بهتری را انتخاب کنند.
با وجود این حساسیت ها، منطقه امن تر می شود و معضلات اجتماعی کمتری گریبانگیر شهروندان این مناطق خواهد شد. علاوه بر این، مهاجران غیرایرانی کمتری به این مناطق می آیند و از تجمع معتادان متهاجر و بزهکار نیز جلوگیری خواهد شد.
دبیر قرارگاه اجتماعی کلانشهر تهران نیز در طی این جلسه به اقداماتی که برای بهبود وضعیت اجتماعی این مناطق صورت گرفته، اشاره کرد و خاطرنشان ساخت: راه اندازی قرارگاه اجتماعی در مناطق ۲۲ گانه تهران، اتفاق خیلی خوبی بود که به تدبیر دکتر زاکانی، شهردار تهران صورت گرفت.

احمدی صدر تاکید کرد که قرار است فعالیت های برنامه ریزی شده ای در این محلات انجام شود تا شاهد آسیب های اجتماعی کمتری باشیم. در این میان به ظرفیت تمام نهادهای خصوصی و اجتماعی مانند مساجد، گروه های جهادی، هیئت های مذهبی، نیروهای بسیج و نیروهای مردمی نیاز داریم. تنها از همین راه است که می توان در راستای بهبود وضعیت اجتماعی این مناطق، موفق عمل کرد.
وی در ادامه اعلام کرد که مرکز تربیتی، آموزشی و درمانی یاورشهر ۹ افتتاح شده است و حالا ظرفیت نگهداری معتادان متجاهر در کلانشهر تهران به ۷۵۰۰ نفر رسیده است.
این مقام مسئول ابراز امیدواری کرد که با همکاری دستگاه هایی مثل نیروی انتظامی، پلیس مبارزه با مواد مخدر و نهادهای فعال در قرارگاه اجتماعی تهران، بتوان گام های بزرگی در راستای حل این معضل اجتماعی برداشت و اقدام به ساماندهی این افراد کرد.
در انتهای جلسه ی مزبور نیز، اعضای قرارگاه اجتماعی منطقه ۱۲، حکم خود را از دست شهردار منطقه ۱۲ و دبیر قرارگاه اجتماعی تهران دریافت کردند.
با وجود برگزاری چنین جلساتی، انتظار می رود که سطح آسیب هایی که این خانه های ناامن ایجاد می کنند، کاهش پیدا کند. متاسفانه وجود چنین خانه هایی باعث شده که حیثیت و جایگاه این مناطق خدشه دار شود و امنیت آنها کاهش پیدا کند.
توصیه می شود که مالکان مناطق جنوبی تهران که خانه های ارزان قیمتی در اختیار دارند، برای فروش ملک خود دقت بیشتری به خرج بدهند و از سلامت خریدار ملک خود اطمینان حاصل کنند.

دیدگاه ها غیرفعال است