تامین بخشی از آورده متقاضیان توسط صندوق ملی مسکن

تامین بخشی از آورده متقاضیان توسط صندوق ملی مسکن

یکی از معضلات بزرگ طرح های مسکن سازی دولتی این است که روی آورده ی متقاضیان می گردد. اما مسئله اینجاست که بیشتر این متقاضیان از طبقات محروم و کم درآمد جامعه هستند و بعضاً نمی توانند که مبالغ مورد نظر را پرداخت کنند. حالا مدیر امور مالی صندوق ملی مسکن اعلام کرده که علاوه بر تکمیل مصلای تهران از بودجه ی این صندوق، بخشی از آورده ی متقاضیان مسکن را نیز می توان با منابع صندوق ملی مسکن فراهم کرد.

به گزارش پرشین سازه ، مدیر این صندوق خاطرنشان ساخت که صندوق ملی مسکن نوپاست. البته رئیس جمهور و وزیر راه تاکید کرده اند که ماهیت این صندوق، کاملا منعطف باشد.

اصغر صمدی، مدیر امور مالی صندوق مزبور تاکید کرد که هدف این است که بتوان برای دهک های ۱ تا ۴، حمایت مالی مسکن ایجاد کرد. به همین دلیل است که بخشی از آورده های مردم در طرح نهضت ملی مسکن به شکل امانی توسط صندوق ملی مسکن تامین می شود.

بر اساس گفته های این مقام مسئول، قرار شده که یک سوم هزینه های زیرساخت آب و برق در پروژه های نهضت ملی مسکن از منابع این صندوق پرداخت شود. رئیس جمهور و قانون نیز به این موضوع تاکید دارند.

صمدی خاطرنشان ساخت که دهک های ۱ تا ۳ که توان مالی کافی ندارند، باید با حمایت دولت خانه دار شوند. در همین راستا قرار شده که مابه التفاوت سود تسهیلات از صندوق ملی مسکن پرداخت شود.

مدیر امور مالی صندوق ملی مسکن در بخش دیگری از صحبت های خود خاطرنشان ساخت که هدف از برگزاری نشست های هم اندیشی فصلی در استان ها، این است که مشکلات طرح نهضت ملی مسکن هر چه سریع تر حل شود و روند ساخت مسکن سرعت بگیرد.

اصغر صمدی در ادامه افزود:

هر یک از دستگاه ها برای واریز وجوه به صندوق ملی مسکن، وظایف و تکالیف قانونی دارند. همچنین قرار است مالیات های بخش مسکن، تهاتر نفت و اقساط طرح مسکن مهر به صندوق ملی مسکن واریز شود. در سال گذشته برخی از این درآمدها محقق نشد.

وی تاکید کرد که در سال جاری، منابع این صندوق به از بودجه و دیگر منابع داخلی تامین می شود، خاطرنشان ساخت که سال گذشته حدود ۳.۵ همت از بودجه به صندوق اختصاص پیدا کرد. بخشی از این بودجه به زیرساخت های آب و برق اختصاص پیدا کرد. بخشی دیگر نیز در جهت ساخت فاضلاب واحدهای نهضت ملی مسکن هزینه شد.

این مقام مسئول اعلام کرد که بودجه سال جاری صندوق ملی مسکن نیز از منابع مختلفی به دست می آید. مثلا منابع داخلی صندوق از محل فروش زمین ها و اراضی دولتی تامین می شود. به این نحو که ادارات کل راه و شهرسازی شهرها، زمین ها را فروخته و وجوه مربوط به آن را به حساب های سازمان ملی زمین و مسکن واریز می کنند. سازمان مزبور نیز بر اساس قانون جهش تولید مسکن عمل کرده و وجوه را به صندوق ملی مسکن اختصاص می دهد.

یکی دیگر از منابع اصلی صندوق ملی مسکن، پول هایی است که از محل اقساط مسکن مهر به دست می آید. بانک مسکن وظیفه دارد که این وجوه را به حساب صندوق ملی مسکن واریز کند.

مدیر امور مالی صندوق اعلام کرد که انضباط مالی و اداری خاصی بر روند کار این صندوق حاکم است. تلاش بر این است که تا با تزریق به موقع بودجه به پروژه های عمرانی، سرعت ساخت آن ها را بالا ببرند. در نیمه ی نخست سال ۱۴۰۲، شاهد بوده ایم که صندوق ملی مسکن بخش زیادی از بودجه ی پروژه های مزبور را تامین کرده است.

صندوق ملی مسکن در شهرهای جدید نیز با ارائه ی بودجه، زمین دریافت کرده و به این ترتیب چرخش مالی را حفظ می کند.

صرف نظر از پروژه های مسکونی، بخشی از عملکرد صندوق ملی مسکن مربوط به پروژه های فرهنگی، آموزشی و …است. صمدی خاطرنشان ساخت که تامین بودجه ی لازم برای تکمیل مصلاهای کشور نیز بر عهده ی صندوق گذاشته شده است. البته در این میان سازمان مجری ساختمان ها و تاسیسات عمومی و دولتی نیز در جهت پیشبرد این طرح ها، کمک های لازم را مبذول داشته اند.

وی اعلام کرد که صورت مالی صندوق ملی مسکن در سال ۱۴۰۱، آماده است و گزارش مربوط به آن، خیلی زود در اختیار وزیر راه و شهرسازی و اعضای هیئت عامل صندوق ملی مسکن قرار خواهد گرفت.

یکی از مشکلات اصلی صندوق ملی مسکن، کمبود نیروی انسانی است که مدیر امور مالی این صندوق تصریح کرد که در حال پیگیری برای رفع این مشکل هستند. تلاش بر این است که با رعایت انضباط مالی، صندوق ملی مسکن بتواند کارکرد خوبی در راستای تامین خانه برای طبقات کم درآمد جامعه داشته باشد.

دیدگاه ها غیرفعال است