بسته های تشویقی برای نوسازی بافت فرسوده کرمانشاه

چهار بسته ی تشویقی برای نوسازی بافت فرسوده کرمانشاه

نوسازی بافت فرسوده با جدیت در تمام نقاط کشور دنبال می شود. در این میان به نظر می رسد که در شهر کرمانشاه نیز توجه ویژه ای به نوسازی این بافت شده است و به زودی بسته های چهارگانه تشویقی برای مردم در نظر گرفته می شود تا با خیال آسوده به نوسازی و بهسازی بافت فرسوده بپردازند.

به گزارش پرشین سازه ، مدر کل تجهیز منابع مالی، فنی و اقتصادی شرکت بازآفرینی شهری ایران ضمن اشاره به این موضوع، تاکید کرد که تدابیر دولت و وزارت راه و شهرسازی باعث شده که مردم استان، این بسته های چهارگانه را دریافت کنند.

این مقام مسئول در بخش دیگری از صحبت های خود خاطرنشان کرد که دلیل اصلی دولت و وزارتخانه برای در نظر گرفتن این بسته های تشویقی، ترغیب مالکان برای نوسازی املاک خود است. به این ترتیب می توان امیدوار بود که شرایط و کیفیت زندگی مردم بهبود پیدا می کند.

امیرحسین ثروتجو، مدیرکل تجهیز منابع مالی، فنی و اقتصادی شرکت بازآفرینی شهری ایران در ادامه به توضیح مفاد و بندهای این بسته ی چهارگانه ی تشویقی پرداخت و گفت:

اولین بسته مربوط به تخفیف های مالی می شود. در این بسته برای صدور پروانه ساختمانی و عوارض آن، تخفیف های ۵۰ الی ۱۰۰ درصدی در نظر گرفته شده است.

وی در ادامه تصریح کرد که بسته دوم تشویقی نیز مربوط به ارائه ی تسهیلات است. تسهیلات خود مالکی که برای نوسازی بافت فرسوده در نظر گرفته شده، برای شهر کرمانشاه، مبلغ ۴۰۰ میلیون تومان است. برای شهرهای اطراف نیز مبلغ ۳۰۰ میلیون تومان در نظر گرفته شده که بازپرداخت آن ۲۰ ساله خواهد بود.

از آن جایی که بیشتر ساکنان بافت فرسوده، افراد کم بضاعت هستند که بدون دریافت کمک قادر به ساخت و ساز و نوسازی نیستند، تسهیلات ویژه ای برایشان در نظر گرفته شده است. البته لازم به ذکر است که بانک های کشور، همکاری خوبی در راستای پرداخت وام نوسازی ندارند. به همین دلیل است که سرعت بهسازی بافت فرسوده به اندازه ی مطلوبی نیست.

ثروتجو در بخش دیگری از حرف های خود به بسته ی دوم تشویقی و مفاد آن پرداخت. به نظر می آید که این بسته برای اسکان موقت ساکنان بافت فرسوده در نظر گرفته شده است. در مدتی که ملک مزبور، نوسازی می شود، ساکنان می توانند از تسهیلات ودیعه مسکن استفاده کنند. برای کرمانشاهی ها، این مبلغ ۱۲۰ میلیون تومان است. در دیگر شهرهای اطراف نیز، مبلغ ۹۰ میلیون تومان در نظر گرفته شده است. بازپرداخت این وام نیز ۳۶ ماهه می باشد و سود آن چهار درصد خواهد بود. به این ترتیب، وام مزبور قرض الحسنه می باشد.

هدف از پرداخت این وام، رفع نگرانی ساکنان بافت فرسوده بابت اسکان موقت خود است.

یکی از معضلات اصلی موجود در شهر کرمانشاه برای نوسازی بافت فرسوده، حساسیت های موجود برای حفظ آثار تاریخی این استان است. امیرحسین ثروتجو تاکید کرد که وزارتخانه هم روی این بافت تاریخی حساسیت ویژه ای دارد.

وی اذعان داشت که برای اولین بار است که در کشور، یک بسته ی اداری تدوین شده که منجر به صدور سریع پروانه ساخت با همکاری اداره کل راه و شهرسازی شده است.

یکی دیگر از مواردی که منجر به تاخیر در تکمیل واحدهای نوسازی شده می شود، بحث انشعابات ساختمانی است. اما مدیرکل تجهیز منابع مالی، فنی و اقتصادی شرکت بازآفرینی شهری تاکید کرد که انشعابات املاک مزبور دست نخورده باقی می مانند و بعد از نوسازی، همان انشعابات در اختیار ملک قرار می گیرد.

بسته ی سوم تشویقی که برای مالکان بافت فرسوده کرمانشاه در نظر گرفته شده است، به موضوع اضافه طبقه و پارکینگ های آزاد برمی گردد. این املاک می توانند از مزیت های این چنینی بهره مند شوند و ساکنان نیز قادر به بهره وری از ظرفیت بزرگ و خوب این موضوع استفاده کنند.

یکی دیگر از بسته های تشویقی در نظر گرفته شده که برای اولین بار است در استان کرمانشاه، به اجرا در می آید، تهاتر ملک فرسوده با ملک نوساز است.

امیرحسین ثروتجو اعلام کرد که اگر ساکنان بافت فرسوده، ملک خود را در اختیار دولت قرار دهند می توانند زمین یا ملک نوساز با ۴۰ درصد تخفیف دریافت کنند.

به نظر می آید که این چهار بسته ی تشویقی برای ترغیب مالکان و سازندگان برای نوسازی بافت فرسوده، بتواند راهگشا باشد و در نهایت به رونق ساخت و ساز در این بافت منجر شود.

برخی از این بسته های تشویقی برای اولین بار است که در کشور و در سطح استان کرمانشاه به اجرا درمی آید. بنابراین باید منتظر ماند تا نتایج آن مشخص شود.

دیدگاه ها غیرفعال است