بازار مسکن در پاییز ۱۴۰۲: ثبات قیمتی با تنوع رفتاری

بازار مسکن در پاییز 1402: ثبات قیمتی با تنوع رفتاری

وضعیت بازار مسکن در پاییز چگونه بوده و بعد از این چه خواهد شد؟

به گزارش پرشین سازه ، در ابتدای مهر ماه، بازار مسکن واکنش معناداری نسبت به کاهش قیمت ارز نشان داد. به نحوی که قیمت فایل هایی که به بازار ارائه می شد، کمی کمتر شده بود.

در مهر ماه، جنگ غزه نیز رخ داد و تنش های سیاسی باعث شد که نرخ دلار از اواخر کانال ۴۰ هزار تومان به اوایل کانال ۵۰ هزار تومان برگردد. اما این نوسان خیلی زود متوقف شد و حالا قیمت ها، تقریبا ثابت است.

یکی از نکات قابل توجهی که در مورد بازار مسکن وجود دارد، این است که در سال های ۹۷ و ۱۴۰۱ که نرخ ارز بالا رفت، خیلی زود نسبت به آن واکنش نشان داد. اما نوسان ارزی مهرماه امسال، چندان منجر به تغییر در بازار مسکن نشد. نهایت تاثیری که روی این بازار گذاشت، ممانعت از کاهش بیشتر قیمت مسکن بود.

البته هنوز برای اعلام این اخبار زود است و باید منتظر آمارهای مربوط به مهرماه باشیم.

سازنده ها در بازار مسکن

یکی دیگر از تحولات بازار مسکن در روزهای پاییزی سال ۱۴۰۲، افزایش سازندگان مسکن است. البته این خبر رسمی نیست و صرفا از زبان فعالان و واسطه ها شنیده می شود.

به نظر می رسد که اصلی ترین دلیل این اتفاق، فرارسیدن پاییز است که به شکل سنتی، زمان مناسبی برای عقد قراردادهای مشارکت بوده است. از سوی دیگر، سازندگان برای ساخت پروژه های جدید خود چاره ای جز فروش قبلی ها ندارند و به همین دلیل، میزان عرضه ی واحدهای نوساز به بازار نیز افزایش پیدا کرده است.

البته در این میان برخی از فروشندگان، حاضر به ارائه ی تخفیف نمی شوند و توجهی به روند افت قیمت ها ندارند.

بیشتر واحدهایی که تخفیف خورده اند، سن و سالی بیش از ۱۰ سال دارند. در واقع نوسازها همچنان بدون تخفیف مانده اند و در برابر کاهش قیمت مقاومت می کنند.

قیمت مسکن در محله های مختلف تهران

به نظر می رسد که قیمت مسکن در تهران، نسبت به شهریور تغییر چندانی نکرده و همچنان حول و حوش ۷۵ میلیون تومان به ازای هر متر مربع است.

اما در صورتی که مناطق مختلف تهران را به تفکیک بررسی کنیم، داده های جالبی به دست می آید. مثلا میانگین قیمت واحدهای ۱۰ الی ۲۰ ساله در محله ی تهرانپارس، حدوداً ۸۵ میلیون تومان شده است. این در حالیست که در شهریور امسال، میانگین قیمت ها ۹۰ میلیون تومان بود.

در منطقه چهار تهران و حوالی محله استخر، قیمت ها درجا زده اند و واحدها متری ۷۵ میلیون تومان، قیمت دارند.

در صورتی که به غرب تهران برویم و گشتی در منطقه ۵ بزنیم، متوجه می شویم که قیمت مسکن چندان تغییر نکرده است. مثلا یک واحد مسکونی در جنت آبادی جنوبی در شهریور ماه آگهی شده اما قیمت آن در مهر ماه، تغییری نکرده است.

البته میانگین قیمت واحدهای پونک، نسبت به شهریور ماه افزایش پیدا کرده و از ۱۲۵ میلیون تومان به ۱۳۰ میلیون رسیده است. البته این موضوع در مورد واحدهایی که سن ۲ رقمی دارند، صدق نمی کند و قیمت های پیشنهادی این واحدها کمتر شده است.

در غرب تهران، قیمت ها تنوع زیادی پیدا کرده اند. مثلا در بلوار فردوس و شهران، میانگین قیمت ها در مهر ماه امسال نسبت به شهریور، ثابت مانده است. قیمت میانگین هر متر مربع از واحدهای این دو منطقه، به ترتیب ۸۵ و ۸۰ میلیون تومان تخمین زده شده است.

مناطق جنوب تهران نیز رفتارهای متفاوتی از خود نشان داده اند. برخی از فروشنده ها حاضر به ارائه ی تخفیف شده اند و برخی دیگر نیز، به طور کلی بازار را ترک کرده اند. مثلا در محله ی استاد معین، سطح قیمت ها حدود ۲ الی ۳ میلیون تومان کمتر شده است. اما اگر به منطقه ی مشابهی در شرق تهران، مثل محله چهارصد دستگاه سر بزنیم، متوجه می شویم که چنین تغییر قیمتی وجود ندارد. در محله های ارزان تری مثل زمزم که در منطقه ۱۷ تهران واقع شده نیز، قیمت های پیشنهادی مانند شهریور ماه هستند.

به طور کلی، به نظر می رسد که قیمت های بازار، ثابت مانده اند تا وضعیت مشخص شود. با توجه به وقوع تنش ها و اتفاقات سیاسی، هیچکس نمی تواند شرایط بازار را پیش بینی کند. در چنین وضعیتی، بسیاری از فروشندگان ترجیح می دهند که بازار را ترک کرده و منتظر روشن شدن وضعیت بمانند.

دیدگاه ها غیرفعال است