افزایش قیمت مسکن در جهان (سال ۲۰۲۲)

قیمت مسکن در جهان در سال 2022 افزایشی بود!

گرچه وضعیت مسکن در کشور ما بحرانی است، اما آمارهای منتشر شده در برخی از مجلات و خبرگزاری های معتبر دنیا نشان می دهد که گرانی های حوزه ی مسکن، تنها به کشور ما محدود نمی شود. در سال ۲۰۲۲، شاهد بودیم که قیمت مسکن در خیلی از کشورها رشد داشته است. به طور کلی نرخ تورم مسکن در ۶۴ کشور دنیا، از ۹ صدم تا ۱۸۹ درصد بوده است.

به گزارش پرشین سازه ، میانگین قیمت مسکن در تهران متری ۵۴ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان شده است. رقمی که باورش برای خیلی از متقاضیان واقعی مسکن به معنای دوری از رویای خانه دار شدن است. اما واقعیت همین است که امروز در بازار می بینیم.

البته مشکل مسکن گریبان خیلی از مردم دنیا را در سال ۲۰۲۲ گرفته است. بیش از ۶۴ کشور دنیا درگیر تورم مسکن بوده اند.

به طور کلی، تنها در ۶ کشور دنیا بازار مسکن روند کاهشی داشته و تورم آن منفی شده است. در سال ۲۰۲۲، قیمت خانه در کشورهای قطر، کامبوج، ماکائو، کلمبیا، مجارستان و هنگ کنگ کمتر شده است. به نحوی که قیمت مسکن در کشور قطر، حدود ۳.۷ درصد کاهش داشته است.

بررسی های بیشتر نشان می دهد که در سال ۲۰۲۲، بیشترین نرخ تورم یک کشور در حوزه ی مسکن مربوط به ترکیه بوده است. در سال پیشین، قیمت خانه ۱۸۹ درصد رشد کرده است. قطعا با توجه به زلزله ی اخیر در استان های جنوبی این کشور، باید در انتظار رشد بیشتر قیمت ها هم باشیم.

رتبه ی دوم به کشور ویتنام تعلق دارد. این کشور در سال ۲۰۲۲، تورم مسکن ۲۷.۱ درصدی را تجربه کرده است. کشور روسیه نیز با تورم ۲۶.۸ درصدی در مقام سوم تورم مسکن دنیا قرار گرفته است.

از سوی دیگر، بیشترین کاهش قیمت مسکن در کشور هنگ کنگ رخ داده است. در سال ۲۰۲۲، تورم مسکن در این کشور به منفی ۹ درصد رسیده است.

وضعیت برخی از کشورهای اروپایی نیز به این ترتیب است:

انگلستان نرخ تورم ۱۰.۳ درصدی داشته است. فرانسه با تورم ۶.۴ درصدی مواجه بوده است لیتوانی نیز حدود ۲۲.۷ درصد تورم مسکن داشته است.

برخی از کشورهای آسیایی از جمله ژاپن و چین نیز به ترتیب با تورم ۴.۳ درصدی و ۱۱.۱ درصدی مواجه بوده اند.

وضعیت کشورهایی مثل مصر و امارات نیز تقریبا به همین صورت بوده است. امارات تورم ۹.۶ درصدی و مصر، ۱۷.۷ درصدی را تجربه کرده است.

با این وجود، نرخ تورم نقطه به نقطه در کشور ما، به بیش از ۵۰ درصد رسیده است. این موضوع با توجه به درآمدهای ناچیز مردم، می تواند بسیار خطرناک و کمرشکن باشد.

دیدگاه ها غیرفعال است