ساخت و ساز مسکن، بیش از هر زمان دیگری در رکود

ساخت و ساز مسکن، بیش از هر زمان دیگری در رکود به سر می برد!

بارها اعلام شده است که وضعیت تولید مسکن اصلا جالب نیست. بازار در رکود بزرگی به سر می برد و از همین محل، مشاغل زیادی نیز دچار مشکل شده اند. یکی از اعضای هیئت مدیره کانون انبوه سازان اعلام کرده است که سازندگان بخش خصوصی نیز از وضعیت گرانی ها راضی نیستند. چرا که ناچارند با افزایش قیمت دلار، در قیمت های خود تجدید نظر کنند.

به گزارش پرشین سازه ، این عضو هیئت مدیره کانون انبوه سازان یکی از اصلی ترین دلایل گرانی های اخیر مسکن را نوسانات بازار ارز دانست و اعلام کرد:

هیچ تفاوتی میان وضعیت امروز بازار مسکن با شرایط اقتصاد کلان کشور وجود ندارد. هر اتفاقی که در بازار ارز رخ می دهد، روی بازار مسکن نیز اثر می گذارد.

فرشید پورحاجت در ادامه اعلام کرد که نظم خاصی بر گرانی های اخیر بازار مصالح ساختمانی حاکم نیست. هر زمانی که قیمت دلار بیشتر شده، درست در همان زمان، قیمت مصالح نیز افزایش پیدا کرده است. حتی اگر گرانی دلار در نیمه شب رخ داده باشد. این موضوع به خوبی روشن می کند که بازار مصالح ساختمانی تا چه حد از نوسانات ارز اثر می پذیرد.

وی خاطرنشان ساخت که نرخ برخی از محصولات فولادی بازار آهن تا ۱۰۰ درصد هم افزایش داشته است. البته آن دسته از مصالحی که تحت نظر صنف عرضه می شوند، در قالب و چهارچوب خاصی گران تر می شوند. اما دیگر مصالح دقیقا از بازار ارز اثر می گیرند و همزمان با آن، تغییر قیمت می دهند.

پورحاجت در ادامه عنوان کرد:

وضعیت بازار اصلا مناسب نیست. خیلی از سازندگان از حوزه ی تولید مسکن خارج شده اند و حتی خانه هایی که از پیش ساخته اند را هم نمی فروشند. زمانی که دلار در کشور ما بالاتر می رود، طبیعتا سازنده ها نیز قیمت تولیدات خود را بالا می برند.

این عضو هیئت مدیره کانون انبوه سازان خبر از وقوع آینده ای سخت و دشوار برای بازار مسکن داد. آینده ای که طبیعتا متاثر از شرایط امروز اقتصادی است. مسکن نیز مانند دیگر بخش های جامعه دچار وضعیت اورژانسی شده و قاعدتا، خیلی از سازندگان ترجیح می دهند که در وضعیت اورژانسی خانه نسازند.

وی تاکید کرد که سازندگان بخش خصوصی از وضعیت امروز بازار ساخت و ساز و گرانی ها رضایت ندارند. چرا که ناچار می شوند قیمت خود را بالاتر ببرند. خیلی از بنگاه های اقتصادی کوچک و بزرگ کشور که در حوزه ی تولید مسکن فعالیت می کنند، فعلا می ترسند که فعالیتی داشته باشند. بسیاری از آن ها، حتی ایده ای ندارند که در آینده چه اتفاقی رخ می دهد و برای نجات کسب و کار خود، باید چه اقدامی در پیش بگیرند.

همین موضوع نشان می دهد که بخش مسکن، روزگار خوشی در آینده نخواهد داشت و خیلی از افراد زیر بار گرانی خانه، کمر می شکنند! شرایطی که به هیچ وجه قابل قبول نیست و باید هرچه زودتر فکری به حال آن صورت بگیرد. گرچه همین امروز هم برای اقدامات درست و راهکارهای اساسی دیر است.

دیدگاه ها غیرفعال است