معضلات بازار مسکن: اجاره نشینی در اتاق های ۱۰ متری!

معضلات بازار مسکن: اجاره نشینی در اتاق های 10 متری!

بازار مسکن در سال های اخیر از پدیده های عجیب و غریب خالی نبوده است. اما به نظر می آید که در جدیدترین اخبار مربوط به آن، شنیده می شود که اجاره خانه های کوچک در تهران بیشتر شده و متقاضیان آن افزایش پیدا کرده اند.

به گزارش پرشین سازه ، دبیر اتحادیه املاک تهران می گوید که چنین پدیده ای عمومیت ندارد و اصلا اتاق های ۱۰ الی ۱۲ متری در هیچ کجا نداریم که اجاره هایشان بیشتر شده باشد. آن چیزی که در روزهای اخیر افزایش پیدا کرده است، اجاره رفتن خوابگاه های دانشجویی و گرمخانه هاست. روند متقاضیان این موارد بیشتر شده و مشخصاً دلیل اصلی آن، افزایش دانشجویان و افراد مجرد در شهر تهران است.

واقعیت اینجاست که با توجه به بحران های پی در پی بازار مسکن، اخبار متنوعی که در رابطه با آن به گوش می رسند، اصلاً عجیب و غیرقابل باور نیست. بحران افزایش قیمت اجاره مسکن باعث شده که معضلات زیادی برای قشر اجاره نشین تهرانی به وجود بیاید.
هر ساله بر تعداد افرادی که دیگر قادر به پرداخت اجاره بهای خود نیستند، افزوده می شود. این افراد ناچارند به حواشی پایتخت مهاجرت کنند اما مشکل اینجاست که همچنان محل کارشان در تهران باقی می ماند. به این ترتیب، شهرهای جدید به خوابگاه تبدیل شده اند و هیچگونه امکاناتی برای سکونت ارائه نمی کنند.

علاوه بر بروز مشکل حاشیه نشینی، باید اشاره کنیم که اجاره برخی از این واحدها، تفاوت چندانی با پایتخت ندارد. مثلا در فازهای اول پردیس، قیمت اجاره بها اصلا پایین نیست. بنابراین مستاجرانی که درآمد کمتری دارند، ناچارند به فازهای قدیمی تر پردیس روی بیاورند که واقعاً دور و بدون امکانات هستند.

تمام این پدیده ها باعث شده که خیلی از مستاجران ترجیح بدهند به جای سکونت در شهرهای اقماری تهران، در واحدهای کوچک متراژ به زندگی خود ادامه دهند.
سعید لطفی، دبیر اتحادیه املاک تهران گزارش می دهد که چنین واقعه ای چندان رواج ندارد و بیشتر متقاضیان به دنبال اجاره خوابگاه و گرمخانه هستند.
اما واقعیت چیز دیگری را نشان می دهد. تقاضا برای اجاره واحدهای مشترک خیلی بیشتر شده است. این پدیده حتی در میان خانواده ها نیز دیده می شود. پشت بام نشینی، اجاره کانکس و …برخی دیگر از معضلات امروز بازار اجاره مسکن هستند. معضلاتی که هر یک پتانسیل بالایی برای بروز اختلالات اجتماعی دارند.

سعید لطفی در بخش دیگری از صحبت های خود خاطرنشان کرد که گرانی اجاره مسکن چندان عجیب نیست چرا که قیمت مسکن بالا رفته! اجاره بها همواره تابع قیمت مسکن بوده است.
از سوی دیگر، اقتصاد کشور نیز نحیف شده و تورم تمام بخش های آن را فرا گرفته است. به همین دلیل خیلی از مالکانی که خرج زندگی خود را از طریق دریافت اجاره بها می گذرانند، چاره ای جز افزایش اجاره ندارند.
نکته ی غم انگیزی که در خصوص این ماجرا وجود دارد، این است که اقشار اجاره نشین که جزو آسیب پذیرترین قشرهای جامعه هستند، باید جور هزینه های زندگی مالکان را نیز بکشند. به این معنی که علاوه بر معیشت خود، باید معیشت مالک را نیز تامین کنند.

به همین دلایل است که حاشیه نشینی هر روز بیشتر می شود و پدیده هایی مثل بدمسکنی رخ می دهد. حتی برخی از مستاجران عطای زندگی در تهران و شهرهای اطراف آن را به لقایش بخشیده و به شهرستان های دیگری کوچ کرده اند.
دبیر اتحادیه مشاوران املاک تهران نیز به کوچ معکوس از تهران به شهرهای اقماری اذعان داشت و تاکید کرد که قیمت اجاره بهای این شهرها با تهران، فرق زیادی ندارد.
در حال حاضر، حرف آخر را مالک می زند و امکان چانه زنی برای مستاجران وجود ندارد. در واقع، اصلا نرخ مشخصی برای اجاره بها وجود ندارد و هر یک از مالکان می توانند نرخ موردنظر خود را اعلام کنند.

قوانینی از جمله تعیین سقف افزایش اجاره بها نیز توسط هیچ یک از مالکین رعایت نمی شود.
از دیدگاه سعید لطفی، فقط زمانی وضعیت بهتر می شود که دولت به مسکن سازی روی بیاورد و اجاره داری حرفه ای را در پیش بگیرد. همچنین باید از سازندگان دعوت به عمل آید که در این امر مشارکت داشته باشند و تسهیلات مورد نظر را در اختیار این سازندگان گذاشت.
در صورتی که دولت بازار اجاره مسکن را به حال خود رها کند، وضعیت از هر زمان دیگری بدتر خواهد شد و فشار این اتفاقات، طبیعتاً به دوش مستاجران خواهد بود.

دیدگاه ها غیرفعال است