چرا خام فروشی مسکن (ساختمان نیمه کاره) باب شده؟!

چرا خام فروشی مسکن (ساختمان نیمه کاره) باب شده؟!

در روزهای رکود بازار مسکن، شکل دیگری از فروش واحدهای مسکونی به چشم می خورد که تا پیش از این، کمتر دیده می شد. سازندگان، واحدهای خود را تحت عنوان کلیدنخورده ی خام برای فروش گذاشته اند که قیمتشان از ۱۰۰ الی ۷۰۰ میلیون تومان از واحدهای تکمیل شده، ارزان تر است.

به گزارش پرشین سازه ، در حال حاضر شاهد ناقص فروشی آپارتمان های کلیدنخورده و نوساز هستیم. در واقع، واحدهای مسکونی وقتی هنوز به پایان نرسیده و تکمیل نشده اند، برای فروش به بازار مسکن تهران عرضه می شوند.

این موضوع بیشتر در مناطق پایین شهر تهران و نقاط مرکزی پایتخت دیده می شود. به نظر می رسد که سازندگان برای تکمیل پروژه های مسکونی خود، بودجه ندارند و ترجیح می دهند که آنها را به همان شکل بفروشند.
البته لازم به ذکر است که این مدل از فروش، پیش از این نیز وجود داشته اما در حال حاضر، به وضوح تغییر کرده است و به شکل جدیدی، ظهور کرده است.

ناقص فروشی بیشتر در کدام مناطق تهران دیده می شود؟!

این مدل از فروش واحدهای مسکونی تقریبا در تمام نقاط تهران دیده می شود اما فایل هایی که مربوط به جنوب تهران هستند، بیشترند!
بر اساس بررسی های صورت گرفته، واحدهای مزبور بسته به اینکه در کجا قرار گرفته اند، از ۱۰۰ الی ۵۰۰ میلیون تومان ارزان تر از واحدهای نوساز تکمیل شده عرضه می شوند.

واحدهای مزبور، تجهیزات داخلی ندارند. مثلا فاقد کابینت، سینک ظرفشویی و روشویی، شیرآلات و حتی درب های داخلی واحد هستند. به همین دلیل قیمتشان ارزان تر از دیگر واحدهای نوساز است.

حتی خرید و نصب پکیج و رادیاتور نیز به عهده ی خریدار است. بر اساس بررسی های صورت گرفته، در مناطق جنوبی تهران، قیمت این واحدها ۱۰۰ الی ۲۰۰ میلیون، در مناطق متوسط از ۲۰۰ الی ۳۰۰ میلیون و در نقاط شمالی شهر، ۴۰۰ الی ۵۰۰ میلیون ارزان تر از واحدهای نوساز تکمیل شده هستند.

پشت پرده ی ناقص فروشی چیست؟!

در نگاه اول، چنین به نظر می رسد که خام فروشی و ناقص فروشی، باعث می شود که متقاضیان مسکن زودتر به واحد موردنیازشان دست پیدا کنند. در شرایطی که قدرت خرید متقاضیان تا حد زیادی کمتر شده، ۱۰۰ الی ۵۰۰ میلیون تومان اختلاف قیمت، می تواند به شدت موثر باشد.

اما این ظاهر ماجراست و به نظر می رسد که اتفاقات دیگری در بطن ماجرا در حال رخ دادن است. واقعیت اینجاست که چنین اقدامی، چندان هم به نفع خریدار نیست چرا که هزینه های نصب تجهیزات داخلی، خیلی بالا خواهد شد. علاوه بر این، مالک واحد از تخفیف هایی که سازندگان به دلیل خرید عمده دریافت می کنند نیز بی نصیب خواهد بود.

در واقع، بیشتر متقاضیانی که به دنبال خرید این واحدهای خام هستند در نقاط جنوبی تهران هستند. کسر هزینه های تجهیزات داخلی از قیمت واحدهای شمال شهر، چندان زیاد نمی شود. بنابراین متقاضیان واحدهای شمال و مرکز تهران، انگیزه ی زیادی برای خرید واحدهای ناقص و خام ندارند.

البته در این میان، برخی از متقاضیان مسکن در نقاط شمالی پایتخت به دنبال اعمال سلیقه ی خود در نصب تجهیزات داخلی هستند. به همین دلیل، ترجیح می دهند که واحدهای خود را به صورت خام و ناقص دریافت کنند تا طراحی داخلی منزل به سلیقه ی خودشان باشد.
وضعیت کنونی خام فروشی در حالی انجام می شود که سازندگان همچنان بابت رکود بازار مسکن نگرانند!
به همین دلیل دست به اقدامات مختلفی از جمله خام فروشی زده اند تا بازار مسکن را برای خریداران جذاب کنند.

چشم انداز سازندگان از آینده ی بازار مسکن چندان روشن نیست. بنابراین ترجیح می دهند که با سود کمتر، واحدهای خود را بفروشند اما درگیر رکود نشوند و ضرر بیشتری نبینند.
از نظر سازندگان و مالکان واحدهای در حال ساخت، رکود سنگین در ماه های آینده نیز ادامه خواهد داشت و حضور در چنین بازاری، ریسک زیادی برایشان دارد. به همین دلیل با خام فروشی، از بروز ضررهای بیشتر جلوگیری می کنند.

از سوی دیگر، قیمت مسکن به قدری بالا رفته که رکود بیشتری ایجاد کرده است. به همین دلیل بازار از متقاضی مسکن خالی شده و واحدهای مسکونی روی دست برخی از سازندگان مانده است. تداوم رکود به کاهش قیمت ها می انجامد. در نتیجه، خام فروشی بهترین تصمیمی بود که سازندگان برای نجات سرمایه های خود گرفته اند.

بر اساس گزارش های موجود، معاملات مسکن در طی ۱۰ سال اخیر با کاهش ۷۰ درصدی مواجه بوده و همین آمارها به خوبی نشان می دهد که چرا خام فروشی، باب شده است.

دیدگاه ها غیرفعال است