سامانه خودنویس، چالش جدید مشاوران املاک

سامانه خودنویس املاک و نگرانی های مشاوران املاک

سامانه خودنویس به طرق مختلف، مشغول کنترل و هدایت بازار اجاره است. حالا که قرار است از خرداد ماه امسال، بخش خرید و فروش ملک نیز به آن اضافه شود، احتمالاً واسطه های ملکی بیشتر از گذشته اثر بگیرند و مشکلاتشان زیادتر شود.

به گزارش پرشین سازه ، سامانه خودنویس با این هدف راه اندازی شد که شفافیت بازار مسکن افزایش یابد. علاوه بر این، باید به مستاجران کمک می کرد که هزینه های جا به جایی را کاهش دهند. به این ترتیب، واسطه های ملکی حذف شدند و در حال حاضر، طرفین معامله می توانند بدون نیاز به مشاور املاک، قرارداد اجاره خود را از طریق سامانه خودنویس ثبت کنند.

البته لازم به ذکر است که مشاوران املاک نیز به این سامانه متصل شده اند اما فقط آن دسته از مشاوران که دارای مجوز هستند، می توانند از خدمات این سامانه بهره مند شوند. بر اساس آمارهای موجود در این مدتی که از راه اندازی سامانه خودنویس می گذرد، نزدیک به ۳۰۰ هزار فقره قرارداد از طریق آن ثبت شده است. برای دسترسی به خدمات این سامانه، باید به آدرس KHODNEVIS.MRUD.IR مراجعه کرده و بر اساس دستورالعمل های موجود در سایت، قرارداد اجاره خود را ثبت کنید.

واکنش مشاوران املاک به سامانه خودنویس!

گرچه راه اندازی این سامانه به ظاهر، نفع همگانی را در بر می گیرد اما خیلی از مشاوران املاک از وضعیت کنونی راضی نیستند و از نظر آن ها، دولت با راه اندازی این سامانه، در کار بخش خصوصی دخالت کرده است. آن ها معتقدند که چنین سامانه ای، معیشت مشاوران املاک را تحت تاثیر قرار می دهد و بیکاری این قشر عظیم، تبعات اقتصادی زیادی به همراه خواهد داشت.
حرف اصلی مشاوران این است که مشکل بزرگ مستاجران، نوسان قیمت مسکن است، نه هزینه های مربوط به کمیسیون قرارداد! بر اساس گزارش هایی که بانک مرکزی در فروردین امسال منتشر کرده، نرخ رشد اجاره بها از سال گذشته تا به امروز، رشد ۴۵.۲ درصدی داشته است. رشد کلی اجاره در تمام نقاط کشور، ۵۲.۴ درصد بوده!

اعداد و ارقام مزبور در حالی منتشر شده اند که قرار بود هیچ یک از موجران، اجازه افزایش بیش از ۲۵ درصدی اجاره بهای مسکن را نداشته باشند. همین اعداد و ارقام مشخص می کند که سیاستگذاران، مسیر را اشتباه رفته اند و اساساً با چنین سیاست هایی، نمی توان بازار مسکن را کنترل کرد.
یکی از اعضای هیات رئیسه اتحادیه مشاوران املاک اعلام کرد که وزارت راه و شهرسازی، دائماً در حال تبلیغ سامانه خودنویس است و از مردم می خواهد که به جای مراجعه به مشاور املاک، برای عقد قراردادهای اجاره خود به این سامانه رایگان مراجعه کنند.
مهدی کرباسیان در ادامه صحبت های خود اعلام کرد:

در واقع دولت به طور رسمی برای حذف مشاوران املاک اقدام کرده و اشتغال جامعه را سرکوب می کند. واسطه، نبض اقتصادی هر بازاری است. برای تحقق جهش تولید به مشتری نیاز است و این مشتری ها، از طریق واسطه ها وارد بازار می شوند. از آن جایی که بازار مسکن یک بازار پیشرو در اقتصاد است، اهمیت واسطه دوچندان می شود.

وی در ادامه به نااُمیدی مطلق جامعه مشاوران املاک اشاره کرد و خاطرنشان ساخت که بسیاری از آن ها به دنبال ابطال مجوز خود رفته اند. وضعیت مشاوران املاک زمانی بدتر می شود که بخش خرید و فروش ملک نیز به سامانه مزبور اضافه شود. در آن صورت، دیگر عملاً راهی برای درآمدزایی مشاوران املاک باقی نمی ماند.

البته در این میان، نظر مسئولین دولتی کاملاً متفاوت است. معاون وزیر راه و شهرسازی تاکید می کند که این سامانه، تداخلی با معیشت مشاوران ندارد و قرار است آن ها را بیکار کند. بلکه بستری برای گسترش فعالیت ها و خدمات آن ها ارائه می کند.
هادی عباسی اصل تصریح کرد که در تمام دنیا، مشاوران املاک خدمات حقوقی بالایی به مشتریان خود ارائه می کنند و راه اندازی سامانه خودنویس، این فرصت را برای مشاوران املاک فراهم می کند که همین رویه را در پیش بگیرند. وی در ادامه، تاکید کرد که این سامانه، محرکی برای مشاوران خواهد بود تا خدمات صنف خود را ارتقاء ببخشند.
بر اساس گزارش های موجود، نسخه اول سامانه خودنویس که به نام ایران املاک راه اندازی شد، در همان ۵۰ روز اول توانست ۱۱۷ هزار و ۸۸۱ قرارداد را ثبت کند. در سامانه جدید، تعداد این معاملات در پنجاه روز اول امسال، بیشتر هم شده و به ۱۶۶ هزار و ۲۶۳ قرارداد رسیده است. به نظر می آید که مراجعه طرفین قرارداد برای ثبت رایگان عقد اجاره، نسبت به سال گذشته با رشد ۴۱ درصدی مواجه شده است.
البته لازم به ذکر است که برای استفاده از خدمات این سامانه، ملک مزبور باید قبل از هر چیزی در سامانه املاک و اسکان ثبت شده باشد.

نکات قابل توجه
  • سامانه خودنویس بخش خرید و فروش ملک را نیز به خدمات خود اضافه خواهد کرد.
  • مشاوران املاک از این موضوع ابراز نگرانی کرده اند و معتقدند که این اقدام، عملاً راهی برای درآمدزایی آنها باقی نمی گذارد.
  • مسئولان دولتی معتقدند که این سامانه، بستری برای گسترش فعالیت ها و خدمات مشاوران املاک خواهد بود.
  • در سال گذشته، نرخ رشد اجاره بها در کشور ۵۲.۴ درصد بوده است.
  • در ۵۰ روز اول امسال، ۴۱ درصد بیشتر از سال گذشته قرارداد در سامانه خودنویس ثبت شده است.

دیدگاه ها غیرفعال است