پیشگویی بازار اجاره بها، کار درستی نیست!

پیشگویی بازار اجاره بها، کار درستی نیست!

نائب رئیس مشاوران املاک: پیشگویی گرانی اجاره، نادرست و مضر است


اخیراً یکی از درخواست های مکرّری که از کارشناسان بازار مسکن می شود، این است که نظر خود را در مورد آینده بازار مسکن بازگو کرده و به نوعی، نسبت به وضعیت آتی آن، پیشگویی داشته باشند. حالا نائب رئیس اتحادیه مشاور املاک در مقابل چنین رویکردی گارد گرفته و آن را کاری ناپسند دانسته است.

به گزارش پرشین سازه ، داوود بیگی نژاد، ضمن ناپسند شمردن پیشگویی بازار اجاره مسکن اعلام کرد که اثر تصمیمات مثبت دولت در سال گذشته، امسال خود را نشان می دهد و نباید پیشگویی های منفی در خصوص بازار اجاره داشت.

وی در بخش دیگری از صحبت های خود تاکید کرد که هنوز اتفاق خاصی در بازار مسکن رخ نداده و اظهارنظرهایی که در خصوص افزایش اجاره بها می شود، نادرست است. وی از کارشناسان تقاضا کرد که در رابطه با افزایش اجاره بها در ماه های آتی، درصد اعلام نکنند و این اجازه را به بازار و مردم بدهند که متناسب با نیاز خود رفتار کنند.

نائب رئیس اتحادیه مشاوران املاک در ادامه به رفتار برخی از کارشناسان در خصوص پیش بینی وضعیت بازار و اعلام درصد گرانی ها، اشاره کرد و خاطرنشان ساخت که این رفتارها، برای دیده شدن است. وقتی که قیمت تابعی از رفتار و قیمت مسکن باشد، پیشگویی بازار اجاره مسکن، اساساً کار ناپسندی می شود.
در طی سال های گذشته، وضعیت مستاجران و اجاره بهای ملک همیشه بحرانی و وخیم بوده و هر سال، فشار بیشتری بر این قشر آسیب پذیر وارد می شود. قیمت مسکن که بالا می رود، طبیعتاً دو اتفاق مهم در بازار مسکن رخ می دهد: اول از هر چیزی، توان مالی متقاضیان برای خرید مسکن کاهش پیدا می کند و ناگزیر به بازار اجاره روی می آورند و فشار تقاضا در این بازار را افزایش می دهند.

از سوی دیگر، اجاره بها همواره تابعی از قیمت مسکن بوده و با افزایش قیمت آن، اجاره مسکن نیز رشد می کند. بنابراین نمی توان پیش بینی دقیقی از بازار داشت و با پیشگویی های دم دستی، صرفاً شرایط روانی بازار را برای افزایش اجاره بها آماده می کنیم.
داوود بیگی نژاد نیز با تاکید بر این موضوع، اعلام کرد که دولت از سال گذشته، تلاش بیشتری در جهت تنظیم گری و کنترل بازار داشته و احتمالاً به زودی شاهد اثر این اقدامات خواهیم بود.
دولت سیزدهم در طی سال گذشته، اقدامات مختلفی برای کنترل بازار اجاره انجام داد که از جمله آن ها، می توان به نظارت بر عملکرد اپلیکیشن های انتشار آگهی مسکن اشاره کرد. داوود بیگی نژاد خاطرنشان ساخت که اقدام مهمی در این حوزه صورت گرفته، چرا که این پلتفرم ها، بستر مناسبی برای قیمت سازی مسکن فراهم کرده بودند.

وی در ادامه اعلام کرد:

خوشبختانه با وجود اینکه نزدیک به ۵۰ روز از آغاز سال جدید می گذرد، اما هنوز هم اتفاق خاصی در بخش قیمت ها رخ نداده است.

البته لازم به ذکر است که آمارهای فروردین ماه نشان می دهد که تعداد معاملات مسکن نیز در این ایام با کاهش شدیدی مواجه شده و در قیاس با اسفند سال ۱۴۰۲، نزدیک به ۷۵ درصد کمتر شده است. علاوه بر این، در قیاس با فروردین سال گذشته نیز، با کاهش ۱۴ درصدی معاملات مسکن رو به رو بوده ایم. بنابراین نمی توان با قطعیت اعلام کرد که قیمت ها تغییری نکرده اند، چرا که اساساً معامله چندان زیادی در بازار شکل نگرفته است.
در فروردین سال گذشته، ۱۷۵۲ فقره معامله مسکن در پایتخت انجام شده که با وجود تعداد بسیار کم، باز هم نسبت به فروردین امسال بیشتر بوده است. در سال جاری، کل معاملات فروردین ماه ۱۵۰۸ فقره بوده!
البته لازم به ذکر است که قیمت مسکن در طی این یک سال، با وجود رکودی که بر بازار سایه افکنده بود، خیلی بیشتر شده است. در حال حاضر، به شکل میانگین قیمت هر متر مربع مسکن پایتخت، ۸۱ میلیون و ۶۳۰ هزار تومان می باشد. در فروردین ماه سال گذشته، این مبلغ ۶۶ میلیون و ۴۴۰ هزار تومان بود. به این ترتیب می توان گفت که تورم مسکن در یک سالی که گذشت، به ۲۳ درصد رسیده است.
در واقع با وجود تمام تلاش هایی که دولت برای کنترل بازار با سیاست های دستوری، مبذول داشت، باز هم وضعیت قیمت ها اسفناک است و این بازار، رشد قیمت زیادی را تجربه کرده است.
حالا گفته می شود که بازار اجاره قرار است در ماه های تابستانی، دچار افزایش قیمت شود اما بر اساس گفته های نائب رئیس اتحادیه مشاوران املاک، چنین پیشگویی های صحیح نیست و می تواند به ضرر بازار تمام شود.

نکات قابل توجه
  • نائب رئیس اتحادیه مشاوران املاک معتقد است که پیشگویی گرانی اجاره، صرفاً شرایط روانی بازار را برای افزایش اجاره بها آماده می کند.
  • به گفته وی، دولت در سال گذشته اقداماتی برای کنترل بازار اجاره انجام داده و به زودی شاهد اثر این اقدامات خواهیم بود.
  • قیمت مسکن در یک سال گذشته ۲۳ درصد افزایش یافته است.
  • در فروردین امسال تعداد معاملات مسکن به شدت کاهش یافته است.

دیدگاه ها غیرفعال است