پرونده قضایی برای مالکان ساختمان های غیرایمن

پرونده قضایی برای مالکان ساختمان های غیرایمن

پرونده قضایی در انتظار مالکان ساختمان های غیرایمن!


یکی از معضلات بزرگ پایتخت، رشد قارچ گونه ساختمان های بلندمرتبه غیرایمن است که هر لحظه جان ساکنان را به خطر می اندازد. حالا معاون پیشگیری و کاهش خطر سازمان پیشگیری و مدیریت بحران تهران گفته است که در صورت عدم اجرای فرآیند ۱۰ گانه مقاوم سازی، برای مالکان این ساختمان ها، پرونده قضایی تشکیل می شود.

به گزارش پرشین سازه ، نهمین کنفرانس بین المللی زلزله شناسی و مهندسی زلزله در حالی برگزار شد که یکی از اصلی ترین موضوعات آن، ایجاد فرصت برای شرکت های دانش بنیان جهت کاهش آسیب پذیری زلزله ای کلانشهرهای کشور بود. این جلسه به طور آنلاین برگزار شد و برخی از مسئولین شهری نیز در آن حضور داشتند.

مهندس اسماعیل سلیمی، معاون پیشگیری و کاهش خطر سازمان پیشگیری و مدیریت بحران پایتخت در ابتدای جلسه اعلام کرد که در گام های نخست مقاوم سازی ساختمان های بلندمرتبه، به سراغ قانون رفته اند و وظایف مالکان در برابر مقاوم سازی ساختمان های خود را تاکید کرده اند. قانون تاکید کرده که به هنگام وقوع بحران، این ساختمان ها باید مقاوم باشند.
سلیمی تاکید کرد که بر اطلاعات شهرداری، چک لیستی از این ساختمان های بلندمرتبه تهیه شده است. نزدیک به ۱۶ هزار ساختمان بلندمرتبه در تهران شناسایی شده که هر یک از آن ها بر اساس میزان مقاوم خود، دسته بندی شده اند.

بر اساس گفته های این مقام مسئول، ساختمان های مزبور در گام اول به شکل کیفی ارزیابی می شوند. وی در خصوص این موضوع چنین گفت:

از آن جایی که سازه های ناایمن به قوه قضاییه معرفی می شوند، قرار شد که چک لیست های تهیه شده از ساختمان های بلندمرتبه در ستاد مدیریت بحران تصویب شود.

ایشان در ادامه تصریح کرد که ۲۲ تیم با حضور ۹ دستگاه اجرایی برای پایش این ساختمان های بلندمرتبه در ۲۲ منطقه تهران تشکیل شد.
مهندس سلیمی همچنین به وضعیت ساختمان های نسبتاً جدیدتر اشاره کرد و خاطرنشان ساخت که سازه هایی که بعد از سال ۹۴ ساخته شده اند و ملزم به رعایت قوانین بوده اند، بعد از بررسی های بسیار در دسته A قرار گرفته اند و لازم است شناسنامه فنی آنها، چک شود.

اخذ شناسنامه فنی این ساختمان ها مزیت های زیادی برای مالکان و مسئولین مربوطه دارد. سلیمی می گوید که اصلی ترین مزیت این شناسنامه فنی، مشخص نمودن مشکلات سازه است. مثلا در حال حاضر، وزارت بهداشت مکلف شده که برای تمام بیمارستان های تحت پوشش خود شناسنامه فنی تهیه کند. در گام اول ارزیابی این ساختمان ها، مشکلات مربوط به سیستم های اطفاء حریق شناسایی شد و بیمارستان های مزبور با هزینه ی ۵ الی ۶ میلیاردی، سیستم اطفاء حریق نصب کردند. این موضوع، مسبب اعتراض برخی از مالکان شد و به همین دلیل، شهرداری نیز سامانه ای راه اندازی کرد تا مالکان بتوانند بدون صرف هزینه های کلان، سیستم یکپارچه حریق و سازه ای ساختمان را ثبت کنند.

دومین دسته از ساختمان های بلندمرتبه تهران، سازه هایی هستند که در دسته B قرار می گیرند و قبل از سال ۹۴ ساخته شده اند. این سازه ها دارای اشکالات مشخص هستند و اساساً بر طبق نقشه های مصوب ساخته نشده اند. برخی از آنها رای ماده ۱۰۰ دارند و با قوانین شهرسازی در تضاد هستند. سازمان پیشگیری و مدیریت بحران در حال بررسی محتوایی مدارک این سازه هاست.
دسته سوم به سازه های گروه C مربوط می شود که از لحاظ وزنی مشکل ندارند اما با وقوع زلزله، قطعا ویران می شوند. مالکان این سازه ها باید با همکاری مهندسان مشاور، هرچه سریع تر نسبت به مقاوم سازی ساختمان های خود اقدام کنند.
سلیمی در بخشی از سخنان خود به مالکان این سازه ها هشدار داد که در صورت عدم اجرای فرآیند ۱۰ گانه مقاوم سازی، پرونده قضایی برای آن ها تشکیل خواهد شد.
متاسفانه در مسیر اصلاح و مقاوم سازی این ساختمان های غیرایمن، مشکلات زیادی وجود دارد. بخش بزرگی از این مشکلات به عدم همکاری مالکان مربوط می شود اما لازم به ذکر است که کمبود مهندسان مشاور ذی صلاح نیز، بار مشکلات را افزایش داده است. در واقع از اصلی ترین چالش های طرح مزبور، همین موضوع است.
معاون پیشگیری و کاهش خطر سازمان پیشگیری و مدیریت بحران تهران اعلام کرد که برای مقاوم سازی این ساختمان ها به اقدامات جنبی نیز احتیاج است که طبیعتاً این روند بسیار طولانی و زمان بر خواهد شد. این در حالیست که خطر ساختمان های غیرایمن کاملا جدیست و باید هر چه سریع تر فکری به حالشان صورت بگیرد.

نکات قابل توجه
  • نزدیک به ۱۶ هزار ساختمان بلندمرتبه در تهران شناسایی شده اند که هر یک از آن ها بر اساس میزان مقاوم خود، دسته بندی شده اند.
  • مالکان این ساختمان ها باید با همکاری مهندسان مشاور، هرچه سریع تر نسبت به مقاوم سازی ساختمان های خود اقدام کنند.
  • در صورت عدم اجرای فرآیند ۱۰ گانه مقاوم سازی، برای مالکان این ساختمان ها، پرونده قضایی تشکیل خواهد شد.

دیدگاه ها غیرفعال است