وضعیت ساخت و ساز تهران در سال ۱۴۰۲

وضعیت ساخت و ساز تهران در سال ۱۴۰۲

یکی از بزرگ ترین مشکلات و معضلات مربوط به مسکن، کاهش تولید آن است. سازندگان می گویند که دردسرهای دریافت پروانه ساخت و مدت زمان انتظار برای آن، باعث شده که خیلی از همکارانشان، عطای بازار تولید مسکن را به لقایش ببخشند. اما با اقداماتی که این روزها توسط مسئولین وقت صورت می گیرد، به نظر می آید که روند دریافت آن ساده تر شده است.

به گزارش پرشین سازه، پیش بینی ها این است که در سال ۱۴۰۲؛ ۲۰ هزار پروانه ی ساختمانی در تهران صادر شود. معاون شهرسازی شهرداری تهران ضمن اعلام این خبر، از آغاز به ساخت عملیات ۱۰ هزار واحد مسکونی در قالب قرارگاه جهادی مسکن خبر داد.

در چهل و دومین دوره از رویدار امید و افتخار، حمیدرضا صارمی اعلام کرد که به زودی وضعیت صدور پروانه های ساختمانی بهتر می شود. وی اعلام کرد که در دهه ی ۹۰ که ساخت و ساز مسکن کاملا تعطیل بوده است. به نحوی که در کل کشور؛ تنها ۳۴ هزار پروانه ساختمانی در سال ۹۰ صادر شده است. وضعیتی که به خوبی نشان می دهد رونق تولید وجود نداشت. این روند ادامه پیدا کرد و به سال های اخیر هم رسید. به نحوی که در سال ۱۴۰۰، تنها ۵ هزار پروانه ساختمانی صادر شد.

صارمی در ادامه افزود:

تهران سالیانه ۵۱ هزار ازدواج رسمی دارد و ۳۹ هزار نفر نیز به آن مهاجرت می کنند. از آن جایی که بعد خانوار به ۲.۹۹ درصد رسیده و حدود ۱ میلیون پارسل در شهر تهران وجود دارد و البته که عمر ساختمان ها در تهران به ۵۰ سال رسیده، نیازمند صدور ۲۰ هزار فقره پروانه ساختمانی هستیم. در سال گذشته، شهرداری تهران تنها ۵۴۰۰ مجوز ساخت صادر کرده است.

وی همچنین از وضعیت فقر در پایتخت گله کرد. نرخ فقر در تهران به ۸۰ درصد رسیده است و شهرداری تهران هم نباید نسبت به این معضل اجتماعی و دغدغه ی مردم بی تفاوت باشد. در حال حاضر دوره ی رکود مسکن به اتمام رسیده و ۹ هزار پروانه ساختمانی در حال صدور هستند. در صورتی که کارشکنی صورت نگیرد، برای سال ۱۴۰۲ نیز صدور ۲۰ هزار پروانه ساختمانی را پیش بینی می کنند.

این مقام شهرداری، در ادامه به موضوع تفاهم نامه هایی که میان شهرداری و سازمان های مختلف منعقد شده است، اشاره کرد و ابراز امیدواری نمود که همچنان روند مثبتی داشته باشند. در حال حاضر، ۲۰ کلانشهر در کل کشور وجود دارد که ۲۷ میلیون نفر در آن ها ساکن می باشند. همچنین ۶۵ میلیون جمعیت شهری داریم که از این میان، ۳۵ میلیون نفرشان فقط در ۷۷ شهر زندگی می کنند. در صورتی که وضعیت مسکن در این ۲۰ شهر بزرگ مدیریت شود، این بازار در کل کشور، رنگ و روی آرامش به خود خواهد دید.

صارمی افزود:

مردم زمانی که می بینند سرعت اجرای پروژه های جهادی بالاست، احساس امنیت و آسایش می کنند. این پروژه ها برای جامعه هدف خاصی نیست. کلا تصمیم بر این است که برای ۱۰ میلیون نفر، خانه بسازیم. قطعا به دلیل تاکید مقام رهبری، قرار نیست کسی را به دلیل فقر از تهران بیرون کنیم. شرایط اصلا نباید به گونه ای پیش برود که شخصی به دلیل فقر از تهران بیرون برود.

معاون شهرسازی سازمان شهرداری در ادامه به کمبود ۳ میلیونی مسکن اشاره کرد. از آن جایی که سیاست های دولت بر افزایش جمعیت به ۱۵۰ میلیون نفر است، نیاز به مسکن بیشتر هم خواهد شد. در واقع، برای همین جمعیت فعلی کشور هم نمی توان خانه تهیه کرد. به همین دلیل اگر تمام تمرکز را روی ساخت مسکن برای همین جمعیت بگذاریم، سرمایه ی اجتماعی کافی برای افزایش جمعیت را به دست می آوریم.

وی گفت:

در حال حاضر، ۱۰ درصد از کل واحدهای مسکونی کشور کمتر از ۵۰ متر وسعت دارند. ۲۲ درصدشان نیز بین ۷۰ الی ۸۰ متر هستند. واحدهای مسکونی کمتر از ۱۰۰ متر، ۷۷ درصد کل واحدهای موجود در کشور را تشکیل می دهند.

این مقام شهرداری در ادامه از خطر ایجاد سکونتگاه های غیررسمی سخن گفت. خطری که در نبود سکونتگاه های رسمی کاملا در کمین جامعه است. در این میان برای شهرهای بزرگ و متراکمی مثل تهران باید بلندمرتبه سازی را مد نظر قرار داد. نکته ی جالب توجه اینجاست که از دیدگاه رسمی مقامات شهرداری، جمعیت تهران هنوز به انتهای ظرفیت خود نرسیده است. آن ها می گویند که تهران خیلی راحت می تواند ۱۲ میلیون نفر را در خود جای بدهد و مدیریت کند.

حمیدرضا صارمی، معاون شهرسازی شهرداری تهران گفت:

قرار است که ۲۰۰ هزار واحد مسکونی در طول سال های آینده در پایتخت ساخته شود. ما از پروژه های مشارکتی هم استقبال می کنیم. از میان مناطق تهران، وضعیت صدور پروانه در مناطق ۱ و ۳ جالب نیست و کمتر شده است. اما از سوی دیگر، صدور پروانه ساختمانی در منطقه ۱۸، تقریبا ۴ برابر شده و نشان می دهد که هدف گذاری ما درست بوده است.

این مقام مسئول در نهایت یادآور شد که دولت زمین کافی برای ساخت مسکن دارد. بنابراین می تواند زمین های خود را در اختیار سازندگان قرار داده و در اجرای چنین طرح هایی مشارکت داشته باشد. هدف این است که توسعه ی شهری تهران متوازن باشد و به عدالت شهری کمک کند.

بیشتر سازندگان همواره گله دارند که در سال های اخیر میزان ساخت و ساز به شدت کاهش پیدا کرده است و اصلی ترین دلیل آن هم، قوانین سختگیرانه ای است که در روند دریافت مجوزهای ساختمان سازی وجود دارد. با وضعیت فعلی، به نظر می آید که این قوانین کمی تسهیل شده اند تا روند ساخت مسکن قوت بگیرد.

دیدگاه ها غیرفعال است