وضعیت اجاره مسکن در اطراف تهران

وضعیت اجاره مسکن در اطراف تهران

هر بحرانی که کارشناسان برای بازار مسکن پیش بینی می کردند، حالا رنگ و بوی واقعیت به خود گرفته است. اما هیچ چیز ترسناک تر از مشاهده ی قیمت اجاره خانه در تهران نیست. هنوز مدت زمان زیادی از آغاز سال نگذشته اما به خوبی می بینیم که قیمت اجاره بها در پایتخت بیشتر شده است.

به گزارش پرشین سازه ، وضعیت اجاره بهای مسکن در تهران و شهرهای اطراف آن کاملا بحرانی است. از آن جایی که بیش از ۵۰ درصد ساکنین این شهر مستاجر هستند، می توان اعلام کرد که نیمی از ساکنین تهران، درگیر این بحران بزرگ می باشند.

در حال حاضر مشکل مسکن و اجاره ی آن برای تهرانی ها به مشکل اول زندگی تبدیل شده است. اما در طی چند ماه گذشته این بحران شدیدتر شده و حالا که وارد سال ۱۴۰۲ شده ایم، نگرانی از بابت آغاز فصل جا به جایی افزایش پیدا کرده است.

این معضل مختص شهر تهران نیست. خیلی از مستاجرین تهرانی به دلیل افزایش شدید اجاره ناچار شدند به شهرهای اطراف روی بیاورند و همین مسئله، قیمت اجاره ی شهرهای اطراف تهران را نیز افزایش داد.

کافیست سری به وبسایت های درج آگهی مسکن بزنید تا متوجه شوید در همین چند روز گذشته نیز، قیمت ها دوباره رشد کرده اند. مثلا پیش از این، افرادی که وسع کافی برای پرداخت اجاره مسکن در تهران را نداشتند به کرج نقل مکان می کردند. اما حالا یک واحد ۸۵ متری در مهرشهر کرج با مبلع ۲۵۰ میلیون تومان رهن و ۵ میلیون تومان اجاره عرضه شده است.

با توجه به اینکه کف دستمزد کارگران و کارمندان، مبلغ ۸ میلیون و ۸۲ هزار تومان تعیین شده، تعیین چنین مبالغی به عنوان اجاره برای حاشیه ی تهران، بسیار بالاست.

یک واحد ۷۰ متری در ورامین، ۲۰۰ میلیون تومان رهن و ۶ میلیون اجاره دارد. حتی شهر اندیشه که پیش از این، قیمت مناسبی داشت، حالا برای اجاره ی یک واحد ۸۰ متری باید ۱۰۰ میلیون رهن و ماهیانه ۸ میلیون تومان اجاره پرداخت شود.

وضعیت در دیگر شهرهای اطراف تهران مثل پاکدشت، پرند و اسلامشهر نیز به همین شکل است. دیگر کمتر خانه ای در اطراف تهران می توانید پیدا کنید که خوش قیمت باشد و بتوان با دستمزدهای کنونی، آن را به راحتی اجاره کرد.

بررسی دستمزد کارگران در سال ۱۴۰۲، نشان می دهد که این مبلغ در قیاس با سال گذشته فقط ۲۷ درصد رشد کرده است. این در حالیست که تورم اجاره بهای مسکن بیش از ۵۰ درصد بوده است. بنابراین اصلا مشخص نیست فردی که تنها ۸ میلیون تومان دستمزد می گیرد، قرار است چگونه از عهده ی اجاره بها و دیگر مخارج زندگی خود بربیاید.

بنابراین به نظر می آید که نگرانی ها و دغدغه هایی که از بابت افزایش اجاره بها در تهران وجود دارد، کاملا واقعی است. به طور کلی در حال حاضر، برای داشتن یک زندگی عادی، افراد باید چند شغل مختلف داشته باشند. در این صورت شاید بتوانند در کنار اجاره بها، مخارج دیگر زندگی شان را نیز مدیریت کنند.

بازار اجاره هم مانند دیگر بازارهای کشور عمل می کند

نکته ی غم انگیزی که در خصوص این وضعیت بازار اجاره وجود دارد، این است که متاسفانه این بازار هم مانند دیگر بازارهای کشور است. به این معنی که رشد سرسام آور قیمت ها در آن، چندان هم عجیب نیست.

یکی از کارشناسان مسکن در خصوص این موضوع و روند افزایشی قیمت مسکن اعلام می کند که بیشتر صاحب خانه ها بر این باورند که بازار اجاره بهای مسکن هم باید موازی با دیگر بازارها رشد کند. در واقع این بازار از دیگر حوزه های اقتصادی جدا نیست و چاره ای جز افزایش قیمت برایشان باقی نمی ماند.

عباس اکبرپور، کارشناس و فعال بازار مسکن در ادامه خاطرنشان ساخت:

صاحب ملک می خواهد از نابودی سرمایه ی خود جلوگیری کند و از تورم جا نماند. به همین دلیل است که اجاره بها را زیادتر می کند. بنابراین نمی توان گفت که تنها مقصر گرانی بازار اجاره، صاحب خانه ها هستند. در واقع اصلی ترین مقصران چنین وضعیتی، سیاست گذاران و تصمیم گیران اقتصادی هستند. چرا در چنین وضعیتی که شرایط اقتصادی بسیار دشوار و سخت شده، دستمزدها انقدر پایین است؟!

وی اعلام کرد که به همین دلیل است که خیلی از مستاجرین تهرانی به حاشیه ی شهر روی آورده اند و قیمت ها در این نواحی نیز افزایش داشته است.

گرانی مسکن اصلی ترین دلیل افزایش اجاره بها است

این کارشناس در ادامه اعلام کرد که پیش از این برای تعیین رهن یک ملک، یک پنجم یا یک ششم ارزش ملک را در نظر می گرفتند. مثلا اگر ارزش یک ملک ۶ میلیارد تومان بود، مبلغ رهن کامل آن ۱ یا ۱.۲۰۰ میلیارد تومان می شد.

در ادامه، پروسه ی تبدیل رهن به اجاره نیز انجام می شد و سپس قیمت نهایی نیز به دست می آمد. برخی نیز بر اساس متراژ ساختمان و به ازای هر متر مربع، مبلغی را در نظر می گرفتند.

بنابراین طبیعی است حالا که ارزش ملک ها خیلی بالا رفته، مبلغ رهن و اجاره نیز افزایش پیدا کند. اجاره بهای مسکن همواره از قیمت ملک اثر گرفته است و حالا که دچار گرانی مسکن هستیم، نمی توان انتظار داشت که قیمت اجاره ثابت بماند.

اکبرپور در ادامه به موضوع پرداخت وام ۴ میلیاردی مسکن جوانان بعد از ۱۵ سال نیز اشاره کرد و آن را فاقد اثرگذاری لازم خواند.

وی گفت:

در صورتی که میزان تورم را در این ۱۵ سال، همین ۵۰ درصد در نظر بگیریم، بعد از گذشت زمان لازم و دریافت وام ۴ میلیاردی، فرد می تواند یک ملک به متراژ ۵ یا ۱۰ متر بخرد. بنابراین نمی توان گفت که این وام می تواند راهگشا باشد و ارزش چندانی نخواهد داشت. اعلام چنین خبرهایی صرفا برای دلخوش کردن جوانان است.

در چنین شرایطی است که می توان به وضوح اعلام کرد سیاست های ملکی دولت ها در طی این چند سال کارآمد نبوده و باید فکر اساسی دیگری به حال اقتصاد کلان کشور شود. چرا که تا زمان بهبود وضع اقتصادی، نمی توان انتظار داشت تورم کاهش پیدا کرده و در نتیجه، قیمت ملک هم پایین بیاید.

تنها امیدواری موجود برای بهبود اوضاع مسکن، پیشبرد سریع طرح هایی مثل طرح نهضت ملی مسکن است. طرحی که می تواند سیستم عرضه و تقاضا را بهبود داده و کمی روی قیمت ملک اثر بگذارد. اما شرایط این طرح نیز چندان امیدوار کننده نیست.

دیدگاه ها غیرفعال است