هشت محله الگو در تهران ساخته خواهد شد

هشت محله الگو در تهران ساخته خواهد شد

طرح های بازآفرینی شهری بیش از گذشته دنبال می شود و در جدیدترین خبرها چنین به گوش می رسد که مدیرعامل سازمان نوسازی شهر تهران، از ایجاد محله های الگو در پایتخت سخن گفته است.

به گزارش پرشین سازه ، طرح های متنوعی برای بازآفرینی شهری در نظر گرفته شده و این طرح ها، موضوع افق جمعیتی محلات نیز مد نظر قرار داده شده است!

در دوره ی جدید مدیریت شهری، شهرداری تهران بخشی از وظیفه ی ساخت مسکن را به عهده گرفته و تصمیم دارد که به شکل مستقیم یا غیرمستقیم به این حوزه ورود کند.

آمارها نشان می دهد که طرح هایی مثل طرح تامین مسکن و قرارگاه جهادی مسکن توانسته اند با دستگاه های مختلف دولتی، ۳۸ تفاهمنامه برای ساخت مسکن امضا کنند.

بر این اساس، حدود ۱۸۰ هزار واحد مسکونی در تهران ساخته می شود. از این میان ۳۰ هزار واحد توسط شهرداری و در مشارکت با دیگر سرمایه گذاران ساخته می شود. ۱۵۰ هزار واحد دیگر نیز توسط دستگاه ها و نهادهای دیگر ساخته می شود. بخشی از این واحدها نیز با مشارکت بخش خصوصی و توسط خود مردم ساخته می شود.

اما یکی از مهم ترین وعده های این دوره از مدیریت شهری تهران، ساخت محله های الگو و در قالب طرح های بازآفرینی شهری است.

سید مهدی هدایت، رئیس سازمان نوسازی شهر تهران اعلام کرده است که حدود ۳ هزار و ۸۰۰ هکتار از زمین های بافت فرسوده ی پایتخت قرار است تحت طرح بازآفرینی شهری، نوسازی شوند. تعداد این طرح های بازآفرینی ۲۶ عدد است و از این میان، هشت طرح به شکل اختصاصی به ایجاد محله های الگو اختصاص پیدا کرده است.

منظور از محله های الگو، محله هایی است که صرف نظر از ساخت مسکن، به بحث زیرساخت و روبنا نیز اهمیت ویژه ای داده باشند.

شهردار تهران نیز در ماه های گذشته به این موضوع اشاره کرد و از اجرای هشت محله ی الگو نام برده بود. محله هایی که هفت سرانه ی اصلی زندگی شهروندی را دارا خواهند بود. به این معنی که نیازهای خود را تامین خواهند کرد.

یکی از محله های الگوی تهران، شهرک اکباتان است که پیش از انقلاب ساخته شده است.

ویژگی های محله های الگو در تهران

سید مهدی هدایت در خصوص این محله های الگو و ویژگی هایشان، چنین توضیح داده است:

متاسفانه محله هایی که در تهران پایدار باشند، تعدادشان زیاد نیست. از گذشته نیز فکر چندانی برای ایجاد سرانه های شهری برای یک محله در پایتخت، نشده است. در ساخت محله های الگو، دنبال این هستیم که علاوه بر ساخت واحدهای مسکونی، خدماتی که برای یک محله نیاز است را نیز تامین کنیم. یعنی در این محلات، زیرساخت های آموزشی، فرهنگی، ورزشی، درمانی و…نیز پیش بینی خواهد شد. به این ترتیب بعد از اتمام ساخت واحدهای مسکونی، این محلات از بابت سرانه های خدماتی چیزی کم نخواهند داشت.

نیاز ساکنان محله های الگو

مدیرعامل سازمان نوسازی شهر تهران اعلام کرد که این محله ها با الگوی ایرانی اسلامی ساخته می شوند. هدف اصلی هم این است که ساکنان محلات، نیازهای خود را در همان محله برطرف کنند. به این ترتیب نیازی نیست که برای احتیاج های کوچک خود از محله خارج شوند.

یکی از اصلی ترین مزیت های چنین الگویی برای ساخت و ساز، کاهش معضل های شهری از جمله ترافیک و آلودگی هواست. در نتیجه کیفیت زندگی در محلات الگو نیز بیشتر می شود. علاوه بر این، تصمیم بر این است که مراکز تجاری و فروشگاهی نیز ساخته شود تا نیازهای مختلف شهروندان برطرف شود.

سید مهدی هدایت، ابراز امیدواری کرد که ساخت چنین محله هایی بتواند در بلند مدت، موفقیت آمیز بوده و به محله های نمونه در شهر تهران تبدیل شود.

این مقام مسئول در انتهای سخنان خود اعلام کرد که اولین محله ی الگو در منطقه ۱۹ تعریف شده و حالا در نخستین گام های اجرایی است. بنیاد مسکن نیز در ساخت این محله مشارکت دارد و در مراحل خاک برداری است.

هفت محله ی دیگر نیز در نقاط مختلف تهران تعریف شده اند و مراحل اداری آن ها در حال طی شدن است. خیلی زود این محلات نیز وارد فاز اجرایی خواهند شد. به احتمال زیاد، دومین محله ی الگو نیز در منطقه ۲۱ تهران، اجرایی خواهد شد.

هدایت تاکید کرد که به دلیل پیچیدگی و چند جانبه بودن طرح های مزبور، تا زمانی که مردم و دولت در این راستا مشارکت نداشته باشند، نمی توان به موفقیت آن امیدوار بود.

دیدگاه ها غیرفعال است