هر استان باید ۳ هزار واحد فرسوده را نوسازی کند

هر استان باید 3 هزار واحد فرسوده را نوسازی کند

وضعیت مسکن در کل کشور جالب نیست و حالا به نظر می آید که ظرفیت خانه های فرسوده و قدیمی برای ساخت مسکن مورد توجه قرار گرفته است. در این راستا، مدیرعامل شرکت بازآفرینی شهری گفته است: هر استان کشور موظف است در طول یک سال، سه هزار واحد مسکونی فرسوده را بازسازی کند.

به گزارش پرشین سازه ، محمد آیینی مدیر عامل شرکت بازآفرینی شهری ایران در خصوص این موضوع چنین توضیح داد: در حال حاضر، کل کشور دارای ۱۵۰ هزار واحد مسکونی غیر ایمن است که وضعیت ناپایداری دارند و باید سریعاً فکری به حالشان شود.

محمد آئینی در ادامه چنین گفت: هر استان موظف است که در طول یک سال، ۳ هزار واحد مسکونی با بافت فرسوده را بازسازی کند.

وی در ادامه تصریح کرد: استفاده از ظرفیت مشارکت های مردمی می تواند موانعی که در این راه وجود دارد را برطرف کرده و خانه های فرسوده را نوسازی نمود.

محمد آئینی در ادامه چنین گفت: باید مردم را ترغیب کنیم که از بسته های جامع تشویقی جهت سرمایه گذاری در این بخش استفاده کنند. در این بسته های تشویقی، به سازندگان تا ۵۰ درصد تخفیف عوارض شهرداری و تراکم ارائه می شود.

این مقام مسئول خاطرنشان ساخت: شهرداری های تمام کشور نیز موظف هستند که عوارض نوسازی را تا ۱۰۰ به مالکان خانه های فرسوده تخفیفی بدهند و معادل آن را از دولت دریافت نمایند.

وی در ادامه تصریح کرد که هیچگونه مانعی برای صدور سند بافت های فرسوده وجود ندارد. آئینی افزود: در این طرح، حتی برای زمین هایی که متراژ کمتر از ۵۰ متر هم دارند نیز سند صادر خواهد شد. در بخش بازسازی بافت فرسوده، شرکت بازآفرینی شهری ایران متعهد است که شناسایی، تقسیم کار و تامین اعتبار را انجام داده و ستاد ملی بازآفرینی شهری پایدار نیز وظیفه ی پیگیری این اقدامات را بر عهده خواهد داشت.

وی در ادامه به برنامه ی هفتم توسعه ی کشور در حوزه ی بازآفرینی شهری اشاره کرد و گفت: در این برنامه ۱۳ هزار پروژه در حوزه های مختلف و مورد نیاز بازآفرینی شهری دیده شده تا مناطق کم برخوردار به متوسط سرانه ی شهر برسد.

معاون وزیر راه و شهرسازی یادآور شد که جلسات بازآفرینی شهری در استان و شهرستان های کشور باید به صورت ماهانه برگزار شده و گزارش های این جلسات نیز به دست رئیس ستاد برسد.

محمد آئینی، مدیرعامل شرکت بازآفرینی شهری ایران گفت: در جلسات ستاد بازآفرینی شهری، شهرداری های کل کشور باید مناطق مورد هدف ستاد و محله های کم برخوردار را از لحاظ سرانه ی آموزش، فرهنگی و بهداشت بررسی کرده و بعد از آن، برنامه های لازم برای رساندن این محله ها به میانگین سرانه ی استان تدوین و اجرایی نمایند.

وی در ادامه توضیح داد که این موارد باید در نامه ای مکتوب به استانداری ارسال شده تا به دست شورای برنامه توسعه ی استان برسد.

معاون وزیر راه و شهرسازی در ادامه چنین گفت: ساخت و ساز در بافت فرسوده برخی از شهرهای کشور مثل شهرهای شمالی که کمبود زمین در مرکز آن ها وجود دارد، گزینه ی خیلی مناسب و ایده آلی است. لازم است در استان ها به ازای هر واحد فرسوده، سه واحد جدید احداث شود.

وی در ادامه خاطرنشان ساخت که استانداردسازی مسکن در بافت فرسوده ی شهرها برای این انجام می شود که ایمنی افزایش پیدا کرده و توجه ویژه ای به توسعه ی پایدار شود. موضوعی که بسیار حائز اهمیت است و از سوی دولت نیز پیگیری می شود.

موضوع نوسازی بافت فرسوده چند سالیست که توجه مسئولین را به خود جلب کرده و اقدامات مختلفی در راستای بهبود وضعیت محله های هدف انجام داده اند.

دیدگاه ها غیرفعال است