نرخ اجاره مسکن در شهرهای جدید بالا رفت!

نرخ اجاره مسکن در شهرهای جدید بالا رفت!

اجاره نشینی در شهرهای جدید: رکوردشکنی قیمت ها و نگرانی مستاجران


وقتی از مشکلات اجاره نشینی صحبت می کنیم، باید در نظر داشت که این معضل بزرگ در بیشتر نقاط کشور دیده می شود. حتی شهرهای جدید کشور نیز از این معضل در امان نبوده اند و از همین حالا، نرخ اجاره در آن ها به شدت بالا رفته است.

به گزارش پرشین سازه ، آخرین آمارهایی که بانک مرکزی در خصوص بازار اجاره بهای مسکن منتشر کرده بود به اسفند ماه سال گذشته برمی گردد. در گزارش بانک مرکزی، رشد سالانه قیمت اجاره مسکن در اسفند ماه سال ۱۴۰۲ در تهران و دیگر شهرهای کشور به ترتیب ۴۴.۵ و ۵۱.۶ درصد بود که نشان می دهد رشد اجاره بها در دیگر نقاط شهری بیشتر از تهران بوده است.

تمام این مسائل در حالی رخ داده که معمولاً در اسفندماه، جا به جایی در بازار اجاره به کمترین حد خود می رسد. آخرین خبری که از بازار اجاره به گوش می رسد، این است که قیمت اجاره مسکن در برخی از شهرهای جدید کشور افزایش یافته و رکوردهای عجیب و غریبی زده است.
این موضوع طبیعتاً منجر به افزایش نگرانی و تنش میان مستاجران شده است چرا که هنوز، فصل جا به جایی نیز شروع نشده و وقتی از همین الان قیمت ها در این حد بالا بروند، هیچکس نمی تواند نسبت به فصل تابستان خوشبین باشد.
نگاهی به وضعیت بازار اجاره مسکن در شهر جدید پرند نشان می دهد که مالکان واحدهای مسکونی این شهر، شروع به نرخ گذاری های عجیب کرده اند که هیچ سنخیتی با لوکیشن و امکانات مسکن ندارد. به نظر می آید که افتتاح ایستگاه متروی پرند در این تغییر قیمت ها بی تاثیر نباشد.

در چنین وضعیتی، طبیعتاً اوضاع مستاجران اصلا جالب نیست و بیشترشان ترس از بی سرپناه شدن دارند. یکی از آن ها که نزدیک به ۲ هفته است در فاز شش پرند به دنبال یک واحد مناسب اجاره است، خاطرنشان می سازد که در عرض یک ماه، قیمت ها تغییر کرده است. در ابتدای فروردین ماه، یک واحد مسکونی ۸۷ متری در این فاز از پرند با قیمت ۵۰ میلیون تومان رهن و ماهانه ۶ میلیون اجاره عرضه می شد اما در حال حاضر همه چیز فرق کرده است.
این مستاجر می گوید که در طی دو هفته اخیر، هرچقدر به دنبال واحدی با همین شرایط گشته است، موردی نیافته و قیمت ها مدام در حال افزایش هستند. چنین واحدی در فاز شش پرند، حالا با قیمت ۲۰۰ میلیون تومان رهن و ماهانه ۲ میلیون اجاره که سرجمع ۲۸۰ میلیون رهن کامل می شود، عرضه شده است.

شرایط مسکن مهر پرند نیز چندان جالب توجه نیست. تا قبل از این، کسانی که می خواستند واحدی خوش قیمت پیدا کنند، به واحدهای مسکن مهر در پروژه کیسون مراجعه می کردند. در حال حاضر همین واحدها با قیمت ۷۰ میلیون رهن و ۷ میلیون اجاره ماهانه، عرضه می شوند. در واقع رهن کامل این واحدها به ۳۰۳ میلیون تومان رسیده است.
طبیعتا قیمت واحدهای مختلف در فازهای متفاوت شهر پرند، فرق دارند. مثلا اگر در فاز ۵ پرند به دنبال اجاره یک واحد مسکونی باشید، احتمالاً موارد ارزان تری پیدا خواهید کرد چرا که امکانات پروژه های فاز ۵ ضعیف تر است. با این وجود یک واحد ۸۵ متری در این فاز با قیمت ۵۰ میلیون رهن و ۵ میلیون اجاره عرضه می شود. در حال حاضر، قیمت ها افزایش بیشتری پیدا کرده اند و به نظر نمی آید که این روند، متوقف شود.

در همین روزهای گذشته مالک یک واحد ۱۰۵ متری در فاز ۱ پرند، ملک خود را با قیمت ۶۵۰ میلیون تومان رهن کامل ارائه کرده بود. هزینه های اجاره نشینی حتی در شهرهای جدید نیز بیشتر شده و حالا برای یافتن یک ملک کوچک و نقلی در این شهرها نیز، باید حداقل بودجه ای نزدیک به ۲۸۰ میلیون تومان داشته باشید.
یک واحد ۸۳ متری در شهر جدید پرند با قیمت ۲۰۰ میلیون تومان رهن و اجاره ماهیانه ۴ میلیون تومانی عرضه شده است که می توان گفت میانگین قیمت اجاره مسکن در این شهر را مشخص می کند.
با توجه به این موضوع؛ مستاجران بیشتر شهرهای کشور حق دارند که با نگرانی منتظر فرا رسیدن تابستان و جهش قیمت ها باشند. در حال حاضر هیچ مالکی پیدا نمی شود که بر اساس تصویب دولت، اجاره بهای مسکن خود را تا سقف ۲۵ درصد افزایش دهد.
حرف و حدیث های دولت و مجلس برای تصویب طرح ساماندهی به بازار اجاره مسکن نیز تا به امروز، بی نتیجه بوده و هنوز تکلیف آن مشخص نشده است.

نکات قابل توجه
  • قیمت اجاره مسکن در اسفند ماه سال ۱۴۰۲ در تهران و دیگر شهرهای کشور به ترتیب ۴۴.۵ و ۵۱.۶ درصد بود.
  • افتتاح ایستگاه متروی پرند در افزایش قیمت ها بی تاثیر نبوده است.
  • در حال حاضر، قیمت ها در حال افزایش هستند و به نظر نمی آید که این روند، متوقف شود.
  • هزینه های اجاره نشینی حتی در شهرهای جدید نیز بیشتر شده است.
  • مستاجران حق دارند که با نگرانی منتظر فرا رسیدن تابستان و جهش قیمت ها باشند.
  • طرح ساماندهی به بازار اجاره مسکن هنوز به نتیجه نرسیده است.

دیدگاه ها غیرفعال است