مجوز هتل ولنجک را دولت صادر کرد!

مجوز هتل ولنجک را دولت صادر کرد!

ماجرای هتل ولنجک سر و صدای زیادی به پا کرد و خیلی از فعالان رسانه و بازار مسکن را به واکنش واداشت. حالا در جدیدترین خبرها، چنین به نظر می رسد که دبیر کمیسیون ماده ۵ اعلام کرده که این هتل، کاربری مسکونی دارد و خود دولت زمین را واگذار کرده و مجوزهای لازم را صادر نموده است.

به گزارش پرشین سازه ، موضوع این هتل ۴۳ طبقه در ولنجک چندی پیش حسابی داغ شد. با وجود ایرادات قانونی مختلفی که به ساخت آن گرفته شد، به نظر می آمد که هتل ولنجک همچنان به روند ساخت خود ادامه می دهد.

اما ماجرا چیست؟ هتل اسپیناس ۳ که به نام هتل ولنجک هم معروف است، در خیابان ۲۶ دانشجو واقع شده که از سال ۹۶، مجوز میراث فرهنگی برای ساخت را در اختیار دارد. سازمان ملی زمین و مسکن نیز، زمینی را با کاربری هتل در اختیار بخش غیردولتی قرار داد.

اما گفته می شود که ملک مزبور کاملا روی گسل قرار گرفته و تراکم آن نیز بیش از حد مصوبات قانونی است. البته مهدی چمران چند روز پیش ادعا کرد که این هتل قرار نیست روی گسل ساخته شود و چنین ادعایی غلط است.

رئیس شورای شهر تهران تاکید کرد که معاونت شهرسازی در مورد این ماجرا، پاسخ کاملی داده است.

واکنش دبیر کمیسیون ماده ۵ چه بود؟!

بعد از این که سر و صدا در خصوص ساخت این هتل بزرگ در محله ی ولنجک بالا گرفت، دبیر کمیسیون ماده ۵ نیز به صحبت آمد و اعلام کرد که تمام اقدامات مربوط به واگذاری زمین و صدور مجوزها بر عهده ی خود دولت بوده است.

وی در بخش دیگری از صحبت های خود خاطرنشان کرد که تمام فاکتورهای ایمنی در برابر زلزله را نیز بررسی کرده اند و مصوبه ی مزبور، تایید شده و به شورای عالی معماری و شهرسازی ارسال شده است.

وی تاکید کرد که با توجه دبیرخانه شورای عالی در موعد مقرر که ۱۵ روز است، جواب ما را نداده، به این معناست که مصوبه ی مورد نظر تصویب شده است. بنابراین ساخت هتل ولنجک بدون مشکل خاصی ادامه پیدا می کند.

سید محمود فاطمی عقدا می گوید: از این ۴۳ طبقه، ۳۰ طبقه روی زمین است و طبقات زیرین جزو تراکم حساب نمی شوند. کمیسیون ماده ۵ نیز وظیفه دارد که تراکم متناسب با وضعیت زمین را اختصاص بدهد.

ارتفاع هتل چقدر است؟!

هتل ولنجک از همان زمانی که آغاز به ساخت کرد، حواشی زیادی در اطراف خود شکل داد. در واقع فقط ایرادات قانونی کمیسیون ماده ۵ نیست که توجه ها را به خود جلب کرده! بلکه یکی از موضوعات اصلی این هتل، ارتفاع نامناسب آن است. در کنار این موضوع، نباید قرارگیری روی گسل را نیز فراموش کرد.

هتل قرار است ۱۸۰۰ متر ارتفاع داشته باشد و دقیقا هم روی گسل ساخته شود. به همین دلیل است که حواشی زیادی به وجود آمد و حتی مدیریت شهری به کوهپایه خواری و بلندمرتبه سازی روی گسل متهم شد.

اما معاونت معماری و شهرسازی تهران نیز ساکت نماند و در طی یک بیانیه، به ایرادات وارد شده پاسخ داد. در این اطلاعیه آمده که ساخت و ساز در شمال تهران، صرفا تابع محدودیت ۱۸۰۰ متری نیست و این موضوع، قید دیگری هم دارد.

بر اساس گفته های معاونت معماری و شهرسازی، ساختمان سازی بیش از ۱۸۰۰ متر در شرایطی ممنوع است که محل ساخت آن از محدوده ی شهری هم بیرون باشد. به عبارت دیگر، ساخت و ساز زمانی ممنوع می شود که ملک مزبور از تراز ۱۸۰۰ که مفهومی فنی است، فراتر باشد!
از آن جایی که هتل ولنجک در محدوده مصوب شهر تهران بوده، این قانون مشمول حالش نخواهد شد.

هتل ولنجک واقعا روی گسل است؟!

یکی دیگر از بخش های اطلاعیه معاونت معماری و شهرسازی به موضوع قرارگیری هتل روی گسل می پردازد. در این اطلاعیه به صراحت اعلام شده که چنین موضوعی صحت ندارد. ملک مزبور روی گسل نیست بلکه در حریم گسل قرار گرفته! اما بخش زیادی از املاک نوار شمالی تهران روی گسل ساخته شده اند یا در حریم گسل هستند.

از طرف دیگر، برای ساخت این ملک مطالعات بسیار دقیقی در خصوص نحوه ی ساخت و ساز آن در دانشگاه امیرکبیر صورت گرفته است. بنابراین می توان مدعی بود که هتل ولنجک در قیاس با دیگر سازه ها و ساختمان های بلند مرتبه ی شهر تهران، خیلی بادوام تر و مقاوم تر خواهد بود.

دیدگاه ها غیرفعال است