رهن و اجاره یک واحد بالای ۱۰۰ متر تهران

رهن و اجاره یک واحد بالای 100 متر تهران

آرزوی خانه 100 متری در تهران؛ رهن میلیاردی برای واحدهای معمولی!


یک خانوار ایرانی برای داشتن زندگی مناسب و ایده آل، باید حداقل یک واحد ۱۰۰ متری در اختیار داشته باشد. نکته اینجاست که خانوار تهرانی به دلیل گرانی بیش از حد اجاره بهای مسکن، قادر به رهن و اجاره چنین واحدی نیست.

به گزارش پرشین سازه ، در حال حاضر برای رهن یک واحد ۱۰۰ متری در نقاط مرکزی تهران، باید حداقل ۱ میلیارد تومان پول رهن داشته باشید. مثلا یک واحد ۱۱۶ متری در محله کوی فردوس با مبلغ ۱ میلیارد تومان رهن و ماهانه ۳ میلیون اجاره، عرضه شده است. واحد مزبور شش سال عمر دارد.

این وضعیت در بیشتر نقاط تهران دیده می شود و حتی واحدهایی که در جنوب تهران واقع شده اند نیز، قیمت کمی ندارند. آپارتمان هایی که عمر بالاتری دارند، گرچه از لحاظ قیمت مناسب تر هستند اما به هرحال، واحدی با متراژ ۱۰۰ متر در نقاط مرکزی و شمالی تهران، اصلا ارزان نخواهد بود.
یک واحد ۲۳ ساله با زیربنای ۱۱۳ متر در سیدخندان با مبلغ ۵۰۰ میلیون ودیعه و ماهانه ۲۵ میلیون اجاره آگهی شده است. یک واحد ۱۱ ساله ی دیگر با متراژ ۱۳۵ متر در همان محله، با قیمت ۱ میلیارد ودیعه و ماهانه ۳۵ میلیون اجاره عرضه شده است.

اگر کمی به سمت غرب تهران برویم، وضعیت اجاره ها بدتر خواهد شد و مشخصاً نشان می دهد که اجاره واحدی بالاتر از ۱۰۰ متر اصلا در وسع خانوارهای معمولی ایرانی نیست. مثلا یک واحد ۱۴۶ متری در اکباتان با مبلغ ۶۰۰ میلیون ودیعه و ماهانه ۳۲ میلیون اجاره، آگهی شده است. این واحد بیش از ۳۰ سال عمر دارد و عملاً قدیمی ساز محسوب می شود. البته دارای ۳ اتاق خواب نیز می باشد.
وضعیت اجاره واحدهای بیش از ۱۰۰ متر در نقاط مرکزی تهران کمی بهتر است. یک واحد ۱۲۰ متری در محله فاطمی، رهن ۴۰۰ میلیونی و اجاره ۲۶ میلیون تومانی دارد. واحد مزبور نیز قدیمی ساز است و بیش از ۳۱ سال عمر دارد.

در حال حاضر در هیچ کجای تهران نمی توان واحدی بالای ۱۰۰ متر پیدا کرد که ودیعه اش زیر ۱ میلیارد باشد و مالک آن اجاره نخواهد. در محله ای مثل جمالزاده که در مرکز شهر واقع شده، یک واحد تقریبا نوساز ۱۰۵ متری با ودیعه ۱ میلیارد و ماهانه ۷ میلیون اجاره، آگهی شده است.
در شهرک غرب که یکی از بهترین محله های غرب تهران محسوب می شود، وضعیت اجاره واحدهای بالای ۱۰۰ متر کاملاً وخیم است. یک واحد ۱۹ ساله با متراژ ۱۱۵ متر در این محله، با قیمت ۱ میلیارد و ۴۵۰ میلیون تومان رهن کامل آگهی شده است.
حتی در محله های شرقی تهران که معمولاً قیمت مناسب تری دارند نیز، قیمت ها تفاوت چندانی ندارند. مثلا در محله استخر، یک واحد ۱۳۰ متری که در سال ۱۴۰۱ ساخته شده، با مبلغ ۱ میلیارد و ۳۵۰ میلیون تومان ودیعه عرضه شده است.

منطقه ۲۲ تهران که پیش از این، بهترین جا برای زوجین جوان و خانه اولی ها به حساب می آمد، حالا به شدت گران شده و بعید است یک واحد بالای ۱۰۰ متر خوش قیمت در آن پیدا کنید. یک واحد ۱۵۷ متری در محله دریاچه شهدای خلیج فارس(چیتگر) با قیمت ۱ میلیارد رهن و ۳۵ میلیون اجاره، آگهی شده است.
واحدهای مرکز شهر نیز با قیمت های کم و بیش متفاوتی عرضه شده اند. یکی از بهترین محله های مرکز شهر، بلوار کشاورز است که دسترسی فوق العاده ای به بیشتر نقاط شهر دارد. اما اجاره یک واحد بالای ۱۰۰ متر در آن، اصلا ارزان نخواهد بود. مثلا یک واحد ۱۸۵ متری در بلوار کشاورز با قیمت ۵۰۰ میلیون رهن و ماهانه ۵۰ میلیون اجاره، عرضه شده است. این واحد قبل از سال ۷۰ ساخته شده، بنابراین بیش از ۳۰ سال دارد.
حتی در محله هایی مثل جمهوری که خیلی شلوغ است نیز، نمی توان واحدهای خوش قیمت پیدا کرد. یک واحد ۱۲۵ متری که در همین سال جاری تکمیل شده با مبلغ ۷۰۰ میلیون تومان رهن و اجاره ۲۰ میلیونی عرضه شده است.
اگر در محله های مرکزی تهران به دنبال یک واحد بزرگ بالای ۱۰۰ متر می گردید که مالک به دنبال رهن کامل باشد، یک واحد در شیخ هادی عرضه شده که مبلغ رهن آن ۱ میلیارد و ۱۰۰ میلیون تومان می باشد.
با توجه به مبالغی که جهت رهن یک واحد بالای ۱۰۰ متر در تهران نیاز است، می توان گفت که دست بخش زیادی از خانوارهای ایرانی از چنین واحدهایی دور است و عملاً مشتریان زیادی برای این واحدهای بزرگ متراژ وجود ندارد.

نکات قابل توجه
  • این خبر به وضعیت وخیم بازار اجاره مسکن در تهران، به خصوص برای واحدهای مسکونی بالای ۱۰۰ متر، می پردازد.
  • افزایش چشمگیر قیمت رهن و اجاره، این واحدها را از دسترس بسیاری از خانوارهای ایرانی خارج کرده است.
  • زوجین جوان و خانه اولی ها به دلیل عدم توانایی مالی، در تامین مسکن مناسب با مشکل مواجه هستند.
  • لازم است دولت برای حمایت از اقشار کم درآمد و تسهیل خانه دار شدن آنها، اقدامات موثری انجام دهد.
  • افزایش عرضه مسکن، کنترل قیمت ها و ارائه تسهیلات به مستاجران، از جمله راهکارهای حل مشکل مسکن در تهران است.

دیدگاه ها غیرفعال است