خرید و فروش امتیاز نهضت ملی مسکن در گناباد

خرید و فروش امتیاز نهضت ملی مسکن در گناباد

موضوع خرید و فروش امتیاز نهضت ملی مسکن از همان ابتدای پروژه، مطرح شد. یکی از بزرگ ترین مشکلات مسکن مهر، همین موضوع بود و تلاش شد در طرح مسکن سازی جدید از تکرار این معضل جلوگیری شود. اما حالا گفته می شود که خرید و فروش امتیاز این واحدها در شهرستان گناباد در استان خراسان رضوی تشدید شده است. این در حالیست که خرید و فروش امتیاز نهضت ملی مسکن کاملا غیرقانونی است.

به گزارش پرشین سازه ، رئیس بنیاد مسکن انقلاب اسلامی گناباد ضمن اعلام این خبر، هشدار داد که موضوع مزبور تبدیل به یک مشکل بزرگ در شهرستان شده است.

ناصر چیتگر خاطرنشان ساخت که با تمام کسانی که درگیر خرید و فروش امتیاز زمین های نهضت ملی مسکن هستند برخورد قانونی صورت می گیرد.

در ضمن، بنیاد مسکن شهرستان به عنوان متولی اصلی این طرح، هرگونه قراردادی که در این زمینه صورت گرفته باشد را باطل می داند و آن را فسخ خواهد کرد.

گناباد هم از گرانی زمین در امان نماند!

گرانی مسکن و زمین به شهرستان های کوچک و بزرگ کشور سرایت کرده است. شهرستان گناباد نیز از این قضیه در امان نمانده و بر اساس گفته های ریاست بنیاد مسکن این شهرستان، اصلی ترین دلیل افزایش قیمت زمین و مسکن در گناباد، برخورد سلیقه ای و صدور قراردادهای بدون ضابطه است.

این موضوع حتی بر اجاره بهای مسکن نیز اثر گذاشته و باعث گرانی این شاخص نیز شده است.

این مقام مسئول در بخش دیگری از صحبت های خود به ساخت و ساز در این شهرستان اشاره کرد و گفت:

مثلا در یک روستا، ۴۰ واحد مسکونی با هزینه ی ۴۶۰ میلیون تومانی ساخته شد اما هنوز هم این واحدها را به متقاضیان خود تحویل نداده اند. بلکه قیمت آن ها را به اندازه ۱۳۰ میلیون تومان در بازار آزاد افزایش داده اند.

وی تاکید کرد که گرانی های مزبور و نرخ گذاری های غیرقانونی، توسط کسانی صورت می گیرد که در معاملات مسکن و بازار آن دست دارند.

ناصر چیتگر همچنین به گرانی اجاره بها در شهرستان گناباد نیز اشاره کرد و تاکید داشت که این موضوع یکی از مهم ترین مشکلات مردم شهرستان است. وی اذعان داشت که از مراجع قضایی و دادستان عمومی و انقلاب گناباد درخواست شده که با نظارت بیشتر روی نرخ ها، با متخلفان بازار معاملات املاک برخوردهای جدی تری صورت بگیرد.

یکی دیگر از معضلات این شهرستان، زمین هایی است که در بافت شهری واقع شده اند و کاربری مسکونی دارند اما بی استفاده رها شده اند.

نائب رئیس شورای اسلامی گناباد اعلام کرد که تا سه سال آینده باید تکلیف این زمین ها روشن شده و در آن ها ساخت و ساز صورت بگیرد. در غیر این صورت، کاربری آن ها حذف خواهد شد.

وضعیت اجاره نشینی و نرخ های آن به قدری وخیم شده که گفته می شود قیمت اجاره ها در گناباد، حتی از مشهد نیز پیشی گرفته است.

محمد صابری تاکید کرد که اگر به دنبال کنترل قیمت ها در بازار مسکن این شهرستان هستیم، باید نظارت را بیشتر کرد و زمین های رها شده را هرچه سریع تر، تعیین تکلیف نمود. مالکان این زمین ها هم باید دیوارکشی اطراف آن ها را زودتر انجام دهند.

موضوع خرید و فروش غیرقانونی امتیاز نهضت ملی مسکن نیز از معضلات جدید گناباد است. مالکان این واحدها با برخی از مشاوران املاک هماری کرده و قراردادهایی صوری می بندند و امتیاز خود را می فروشند. صرف نظر از غیرقانونی بودن این اقدام، باید اعلام کرد که چنین تخلفاتی منجر به گرانی زمین و مسکن هم می شود.

در این میان امام جمعه ی این شهرستان نیز اعلام کرد که دادستان باید به این موضوع وارد شده و آن را رسیدگی کند.

حجت الاسلام حسن صادقی نصب، در خطبه های خود به چند برابر شدن قیمت مسکن و اجاره بها در این شهرستان واکنش نشان داد و اذعان داشت که این مشکل، دردسرهای زیادی برای مردم و جوانان ایجاد کرده است. بنابراین باید مسئولان شهرستان ریشه ی چنین مشکلاتی را پیدا کرده و آن را حل و فصل کنند.

صادقی نصب تاکید کرد که گرانی زمین و مسکن اصلا شرعی و قانونی نیست و لازم است دادستان و شورای تامین شهرستان گناباد، نسبت به این موضوع پیگیری داشته باشند و هر چه سریع تر به این مسئله رسیدگی کنند.

با توجه به سیر گرانی مسکن در کل کشور، کاملا قابل پیش بینی بود که معضل اجاره نشینی به کوچک ترین شهرهای کشور نیز سرایت کند و مستاجران را به دردسر بندازد.

دیدگاه ها غیرفعال است