خبری از آمارهای بانک مرکزی در مورد مسکن نیست

هنوز هم خبری از آمارهای بانک مرکزی در مورد مسکن نیست!

یکی از اصلی ترین داده هایی که برای تحلیل بازار مسکن در اختیار کارشناسان قرار می گیرد، تعداد معاملات بازار در ماه جاری است. اطلاعاتی که هر ماهه بانک مرکزی منتشر می کند. اما حالا، دومین ماهی است که اطلاعات مربوطه منتشر نشده است. به عبارت دیگر، هیچ اطلاعاتی از سوی بانک مرکزی، مبنی بر تعداد معاملات دی و بهمن ماه منتشر نشده است.

به گزارش پرشین سازه ، این اطلاعات در ابتدای ماه جدید، منتشر می شد. اما از آن جایی که دو ماه است بانک مرکزی، هیچگونه داده ای را به دست عموم مردم نرسانده است، این گمانه زنی را بیشتر می کند که احتمالا وضعیت بازار مسکن بسیار بغرنج شده است.

نکته ی حائز اهمیت این جاست که اطلاعات مربوط به معاملات ماه های اخیر، قطعا در سیستم بانک مرکزی موجود است اما بنا به دلایل مختلف، انتشار پیدا نمی کند. به همین دلیل است که خیلی از کارشناسان می گویند که عدم انتشار گزارش ماهیانه از روند معاملات بازار مسکن تهران در دو ماه اخیر، نشان از حبس اطلاعات در بانک مرکزی می دهد.

نباید فراموش کرد که به هرحال بازار مسکن در فصل زمستان، اصلا متوقف نشده است. چرا که صرف نظر از عملکرد بانک مرکزی در این خصوص، مرکز آمار ایران گزارشی در خصوص شاخص قیمت مسکن تهران به روش هدانیک منتشر کرده است. بنابراین به نظر می آید که فقط بانک مرکزی است که تلاشی برای انتشار اطلاعات مربوط به بازار مسکن در دی و بهمن ماه نمی کند.

گرچه گزارشی که از سوی مرکز آمار ایران منتشر شده است، به خوبی نشان می دهد که وضعیت بازار در دو ماه گذشته چندان جالب توجه نبوده است، اما ابزارهای دقیقی برای تحلیل و بررسی آن نمی دهد. مثلا داده های مرکز آمار ایران تفکیک شده نیستند. به این معنی که میانگین قیمت مناطق ۲۲ گانه ی تهران در آن درج نشده است.

حالا که دو ماه اخیر، هیچگونه گزارشی در مورد عملکرد بازار مسکن از سوی بانک مرکزی منتشر نشده است، خیلی از کارشناسان نگرانند که مبادا دیگر خبری از این اطلاعات نباشد. به نظر می آید حالا که بهمن ماه هم به اتمام رسیده و به نیمه ی اسفند رسیده ایم، باز هم گزارش عملکرد بازار در این دو ماه، از قفسه ی خود خارج نشود.

حالا که حدوداً ۱۴ روز از شروع ماه جدید می گذرد، هنوز هم خبری از گزارش ها نیست. در حالی که پیش از این، بانک مرکزی قبل از دهم هر ماه، اقدام به انتشار گزارش های مربوط به ماه پیشین می کرد.

نکته ی قابل توجه این است که چنین تصمیماتی نمی تواند بدون عواقب باشد. در واقع مدیرانی که تصمیم گرفته اند این اطلاعات را منتشر نکنند، باید در انتظار بحرانی تر شدن بازار مسکن بشوند. چرا که حبس اطلاعات مربوط به آمارهای معاملات مسکن می تواند نقش مثبت بانک مرکزی در این بازار را به نقشی مخرب تبدیل کند. تا پیش از این، آمارهای بانک مرکزی می توانست چراغ راه تمام کسانی باشد که تصمیم به حضور در این بازار داشتند. اما به نظر می آید که در حال حاضر، ممکن است این نقش به بیراهه برود و اثرات مخربی به بار آورد.

بیشتر کارشناسان و فعالان بازار مسکن با استفاده از همین ابزارهای اطلاعاتی بانک مرکزی، اقدام به تحلیل بازار می کردند. در واقع این آمارها، هرچقدر هم که کم بودند، می توانستند ابزار مهمی برای تحلیل روند بازار باشند. اما در حال حاضر، همین ابزار کوچک نیز از بین رفته است.

در کنار آمارهای بانک مرکزی، مرکز آمار ایران نیز گاهی اقدام به انتشار آمارهای مربوط به بخش مسکن تهران می کند. اما نکته ای که در مورد این آمارها قابل توجه است، این می باشد که چندان نمی توان به اطلاعات آن اتکاء کرد. چرا که با تاخیر فراوان منتشر می شوند. بنابراین داده های آن قدیمی و منسوخ شده هستند. در نتیجه نمی توان از آن ها برای تحلیل بازار استفاده کرد.

فضایی که در حال حاضر بازار مسکن را فرا گرفته، شبیه به یک شب طولانی و تاریک است که هیچ کورسوی نوری در آن وجود ندارد. از آن جایی که عدم انتشار آمارها می تواند منجر به معاملات کور متقاضیان و فعالین بازار شود، به هیچ وجه نمی توان چنین تصمیمی را از سوی بانک مرکزی، توجیه کرد.

به نظر می آید که چنین تصمیمی فقط برای مالکینی که می خواهند فعالیت اقتصادی غیرمولد داشته باشند، مفید باشد. چرا که هرچقدر وضعیت بازار مبهم تر باشد، راه برای سوداگری و دلالی بازتر خواهد شد.

در هر بازاری، اطلاعات غلط و یا گمراه کننده می توانند برای عده ای سودآور باشند. بازار مسکن نیز از این قاعده مستثنی نیست. همیشه عده ای هستند که با انتشار اطلاعات غلط از وضعیت موجود بهره می برند. در این شرایط که تاریکی بر بازار مسکن حاکم است، می توانند به راحتی مسیر بازار را تحریف کنند.

دیدگاه ها غیرفعال است