حباب قیمت مسکن ترکید

حباب قیمت مسکن ترکید

حباب قیمت مسکن در شهرهای مختلف کشور شکسته و همین موضوع باعث کاهش قیمت در تهران، اصفهان و دیگر شهرهای بزرگ کشور شده است.

به گزارش پرشین سازه ، آغاز سال ۱۴۰۲ با افزایش شدید قیمت همراه شد. به نحوی که قیمت مسکن به بالاترین حد خود رسید و شاخص ۱۲۱.۸ درصدی را ثبت کرد. اما با آغاز تابستان این روند معکوس شد و قیمت ها دچار کاهش شدند.

البته لازم به ذکر است که منظور از کاهش، کُند شدن نرخ رشد قیمت هاست. به عبارت دیگر، تورم مسکن به تورم عمومی نزدیک تر شده است.

در شهریور امسال، متوسط قیمت مسکن تهران به متری ۷۷ میلیون و ۴۸۰ هزار تومان رسید که در قیاس با سال قبل با رشد ۷۵ درصدی مواجه بوده است. میانگین وزنی قیمت ها نیز به متری ۸۰ میلیون و ۸۳۸ هزار تومان رسید. شاخص قیمت مسکن در شهریور ماه سال جاری به عدد ۲۷۹.۹ درصد رسید که رشد بزرگی به حساب می آید.

عرضه مسکن بیشتر شده است!

گشت و گذاری در بازار مسکن دیگر شهرهای کشور مثل اصفهان نشان می دهد که رکود تورمی رخ داده و تقاضا برای خرید به شدت کاهش پیدا کرده است. به گفته ی برخی از مشاوران املاک اصفهان، مشتری خاصی در بازار پیدا نمی شود. اما عرضه افزایش پیدا کرده.

برخی از مالکان و سازندگان به دلیل کمبود نقدینگی و بدهی ناچار شده اند که ملک خود را بفروشند. به نظر می رسد که مشتریان واقعی فعلا دست نگه داشته اند و منتظرند که قیمت ها پایین تر بیاید.

بازار مسکن هم مانند دیگر کسب و کارهای کشور در وضعیت رکود به سر می برد. نقدینگی کم است و تورم بالا! در نتیجه نباید انتظار داشت که قیمت ها بهتر شود.

یکی از مشاوران املاک منطقه ۲ اصفهان می گوید که با وجود حضور فروشندگان در بازار مسکن و تخفیف هایی که ارائه می دهند، خریداری در بازار وجود ندارد.

بیشتر فروشندگان کسانی هستند که در سال های گذشته به هدف سود کردن، ملک خریده اند و حالا که با رکود و کاهش قیمت ها مواجه شده اند، به دنبال فروش واحدهای خود می باشند.

یکی دیگر از فعالان بازار مسکن اصفهان می گوید که فروشندگان این روزهای بازار، سازندگانی هستند که با فروش ملک خود به دنبال خرید زمین هستند تا پروژه های جدید خود را آغاز کنند. در واقع بیشتر نقدینگی سازندگان صرف ساخت و ساز پروژه های قبلی شده و حالا برای تامین بودجه ی پروژه های جدید، چاره ای ندارند جز این که واحدهای خود را با قیمت پایین تر به بازار عرضه کنند.

قیمت مسکن در اثر تورم بالایی که در کشور وجود دارد، هر روز افزایش پیدا می کرد و حالا که تورم عمومی، کمتر شده، حباب ناشی از آن نیز در بازار مسکن ترکیده است. اما چه عواملی در نهایت به کاهش نرخ تورم منجر گردید؟

تلاش های دولت برای ثبات نرخ ارز، مذاکرات هسته ای و زمزمه های مربوط به توافق برجام، کاهش رشد نقدینگی، آزادسازی پول های بلوکه شده و برقراری ارتباط مجدد با عربستان صعودی توانستند شوک خوبی به اقتصاد کشور وارد کنند و همین موضوع تا حدی منجر به کاهش نرخ تورم شد. نرخ تورم که کمتر شد، بازار مسکن نیز از آن اثر پذیرفت.

بازار مسکن ثبات نسبی دارد!

بررسی رفتارهای بازار مسکن در طول یک دهه ی گذشته نشان می دهد که تنش های سیاسی و ریسک های اقتصادی می توانند اثر منفی روی بازار بگذارند. در نتیجه اگر در طی ماه های آینده، اتفاق خاصی در عرصه ی سیاست رخ ندهد و شوک خاصی به بازارهای اقتصادی وارد نشود، می توان انتظار داشت که ثبات بازار مسکن بادوام باشد.

همواره دیده ایم که بازار مسکن به تحولات ارزی واکنش نشان می دهد و به محض افزایش قیمت دلار، بازار مسکن نیز دچار تنش شده و قیمت ها رشد می کنند.

بیش از ۶ ماه است که بازار ارز، ثبات نسبی دارد و اتفاق خاصی در آن رخ نداده! بنابراین می توان امیدوار بود که بازار مسکن نیز همین رفتار را در پیش بگیرد و دچار تحولات قیمتی نشود.

در کنار ثبات بازار ارز، انتظار می رود که اقدامات دولت برای ساماندهی بازار مسکن نیز جدی تر شود و فاکتورهای دیگری مثل مالیات بر خانه های خالی را نیز پیگیری نماید تا به این ترتیب شاهد کاهش قیمت ها باشیم.

البته مهم ترین اصل تعادل در بازار، افزایش عرضه است. تولید مسکن باید جدی گرفته شود تا بتوان وضعیت بازار را کنترل کرد.

دیدگاه ها غیرفعال است