جدایی مسکن از دلار؛ سقوط ۲۴ درصدی مسکن

جدایی مسکن از دلار؛ سقوط 24 درصدی مسکن

مسیر بازار مسکن از نوسانات دلار جدا شد!


در حالی که خیلی از کارشناسان و فعالان بازار منتظر افزایش قیمت مسکن در فروردین ماه امسال بودند، آمارهای منتشر شده نشان داد که تورم مسکن در اولین ماه سال ۱۴۰۳، نزدیک به صفر بوده است. همین موضوع، قیمت دلاری آپارتمان های تهران را دچار سکته کرد و حتی در قیاس با خرداد سال گذشته، شاهد کاهش ۲۴ درصدی قیمت دلاری مسکن بوده ایم.

به گزارش پرشین سازه ، به نظر می آید که در فروردین امسال، شاهد جداسازی قیمت مسکن از نوسانات ارزی بوده ایم. دلیل اصلی این اتفاق، افزایش تنش های نظامی در منطقه بود که طبیعتاً دست خیلی از معامله گران را بست. بررسی ها نشان می دهد که قیمت مسکن در فروردین امسال، نزدیک به صفر درصد رشد داشته است. این در حالیست که قیمت دلار از اسفند سال گذشته تا فروردین امسال با رشد ۱۰ درصدی مواجه بوده است.

در پایان سال ۱۴۰۲، قیمت دلاری هر متر مربع مسکن پایتخت به ۱۳۵۶ دلار رسید اما در حال حاضر، این قیمت به ۱۲۳۰ دلار رسیده است. بیشترین رشد قیمت دلاری مسکن به خردادماه سال گذشته برمی گردد که نرخ هر متر مربع مسکن تهران به ۱۶۰۹ دلار رسید. بررسی این دو مبلغ نشان می دهد که در فروردین امسال شاهد کاهش ۲۴ درصدی قیمت های دلاری مسکن بوده ایم.
معمولا از نرخ دلاری مسکن برای سنجش حباب قیمت ها و استعداد کاهش قیمت آپارتمان ها استفاده می شود. در طی یک سالی که بر بازار مسکن گذشت، قیمت اسمی آپارتمان های تهران کاهشی شد و این روند تا زمستان سال ۱۴۰۲ ادامه پیدا کرد. اوج این روند کاهشی را در فروردین امسال دیدیم که قیمت دلاری مسکن تا ۱۰ درصد کمتر شد که این مسئله، به دلیل قطع ارتباط میان دلار و نرخ مسکن بود.

بیش از پنج سال است که قیمت مسکن همیشه از نرخ دلار اثر گرفته است. نوسانات دلار، انتظارات تورمی را افزایش می دهد که طبیعتاً روی قیمت مسکن نیز اثر می گذارد. فعالان بازارهای مختلف، دید دقیقی نسبت به آینده قیمت ها نداشتند و در این شرایط، تقاضای سرمایه ای برای خرید مسکن افزایش پیدا کرد. این طبیعی ترین واکنشی است که مردم برای جلوگیری از نابودی سرمایه های خود نشان می دهند.
از همان سال ها، قیمت مسکن همیشه نیم نگاهی به نرخ دلار داشته و با توجه به آن، قیمت خود را اصلاح کرده است. البته در سال ۱۴۰۰، احتمال احیای برجام قوت گرفت و همین موضوع، خرید سرمایه ای دلار را کاهش داد و بیشتر سرمایه گذاران به سمت بازار ملک آمدند. در طی این سال ها، عوامل مختلفی مثل ریزش و رکود بورس نیز باعث شد که هجوم متقاضیان سرمایه ای به بازار ملک و املاک بیشتر شود.

این روند تا فروردین امسال ادامه پیدا کرد. تنش نظامی میان ایران و اسرائیل بالا گرفت و خیلی از مردم، تصور می کردند که به زودی جنگ درخواهد گرفت. جنگ همواره برای دارایی های سرمایه ای، ریسک بزرگی محسوب می شود. به همین دلیل، برخورد سرمایه گذاران ملکی با این پدیده، بسیار بااحتیاط بود و اثری از قیمت دلار نگرفت.
نگاهی به آمارهای بانک مرکزی در خصوص وضعیت معاملات مسکن تهران در فروردین ماه امسال، نشان می دهد که تقاضای سرمایه ای حتی از فروردین سال گذشته نیز کمتر بوده است. بیشترین تقاضایی که در روزهای پرتنش فروردین شاهد بودیم، از جنس تقاضای مصرفی بودند. بیشتر متقاضیان مسکن این ماه، از مدت ها پیش تصمیم به خرید داشته اند و بعد از تعطیلات نوروزی، تصمیم به اجرای تصمیم خود گرفته اند.

بر اساس آمارهایی که از بازار مسکن منتشر می شود، به نظر می آید که حتی عامل جنگ نیز نتوانسته اثری روی قیمت مسکن بگذارد و حالا، این بازار مسیر خود را به طور کلی از نرخ دلار و نوسانات آن جدا کرده است. رسیدن نرخ دلار به ۷۰ هزار تومان در اواخر فروردین ماه، خیلی از متقاضیان مسکن را نگران کرد اما دیدیم که این عامل، نه تنها نتوانست تغییری در نرخ های مسکن ایجاد کند، بلکه عملاً شاهد کاهش تورم این بخش بودیم و انتظار می رود که این روند کاهشی، ادامه پیدا کند.
بر اساس گزارش های موجود، کمترین نرخ بازدهی در فروردین ماه ۱۴۰۳ به بازار مسکن مربوط می شود که با نرخ رشد ۰.۲ درصدی نسبت به ماه قبلی، سود چندانی برای خریداران نداشته است. بیشترین بازدهی به بازار طلا مربوط می شود که در قیاس با ماه قبلی، ۱۵.۷ درصد سود برای خریداران به همراه داشته است.

نکات قابل توجه

قیمت مسکن در فروردین ۱۴۰۳ ثابت ماند و تورم آن به صفر رسید.
قیمت دلاری آپارتمان های تهران ۲۴ درصد کاهش یافت.
تقاضای سرمایه ای برای مسکن در فروردین امسال کمتر از سال گذشته بود.
نرخ دلار در فروردین ۱۴۰۳، ۱۰ درصد افزایش یافت.
بازار مسکن در فروردین امسال کمترین بازدهی را در میان سایر بازارهای سرمایه داشت.
کارشناسان معتقدند که روند کاهشی قیمت مسکن در ماه های آینده نیز ادامه خواهد داشت.

دیدگاه ها غیرفعال است