تولید مسکن یک چهارم شد! خطر انفجار قیمت ها

تولید مسکن یک چهارم شد

کاهش ناگهانی تولید مسکن در ایران: چالش های جدید برای بازار مسکن


گرچه کاهش تولید مسکن در طی سال های اخیر، موضوع تازه ای نیست اما حالا یکی از کارشناسان مسکن می گوید که در قیاس با هشت سال پیش، تعداد واحدهای در دست ساخت، یک چهارم شده است. این موضوع به شدت خطرناک است و می تواند عواقب جبران ناپذیری برای متقاضیان مسکن داشته باشد.

به گزارش پرشین سازه ، سال هاست که کارشناسان مسکن نسبت به سیاست های غلطی که در خصوص بازار مسکن در پیش گرفته شده، هشدار می دهند. حالا کار به جایی رسیده که هزینه های تامین مسکن به شدت بالا رفته و بخش زیادی از سبد هزینه های خانوار را می بلعد. از سوی دیگر به دلیل افزایش هزینه های ساخت و کاهش حاشیه سود، بسیاری از سازندگان مسکن، این بازار را رها کرده اند که در نهایت به عدم تعادل سیستم عرضه و تقاضا منجر شده است.

تمام این ماجراها به نقطه ای رسیده که برای خانوار ایرانی، هیچ دغدغه ای بزرگ تر از مسکن نیست. حالا که به انتخابات ریاست جمهوری نزدیک می شویم، احتمالاً بخش مهمی از وعده های انتخاباتی کاندیدا به تامین مسکن مربوط خواهد شد اما سوال اینجاست که این نامزدهای انتخاباتی، چگونه قرار است به حل مشکلات مسکن بپردازند؟!
یکی از کارشناسان بازار، آقای محمود اولاد می گوید که مشکلات اصلی این بازار را باید در بیرون از بازار مسکن جُست. مشکل به بحران های اقتصادی کلان مربوط است که طبیعتاً بر حوزه مسکن نیز اثر می گذارد.

اولاد خاطرنشان ساخت که در طی هشت سال گذشته، میزان تولید مسکن در کشور یک چهارم شده است. البته ممکن است در مقاطعی کوتاه، تولید مسکن بیشتر شده باشد اما معمولاً این افزایش تولید بسیار جزئی است و به هیچ وجه، به پای ارقام اعلامی اوایل دهه ۹۰ نمی رسد.
به طور کلی، رونق ساخت و ساز در ابتدای دهه ۹۰ بسیار بالا بود اما حالا مدت هاست که از آن دوران فاصله گرفته ایم و ساخت مسکن صورت نمی گیرد. همین موضوع، بازار را با اختلالات بزرگی مواجه ساخته است.
وی در بخش دیگری از صحبت های خود اعلام کرد:

بیشتر معاملاتی که در حال حاضر انجام می شود، مربوط به خانه هایی قدیمی ساخت است. به این ترتیب، فقط تغییر مالکیت رخ می دهد و عملاً این معاملات، اثری روی رشد داده های اقتصادی نخواهند گذاشت.

به عبارت دیگر، تا زمانی که واحدهای نوساز مشتری پیدا نکنند و بازار معاملات آن ها رونق نیابد، نمی توان اعلام کرد که بهبود وضعیت در بازار رخ داده است.

محمود اولاد تصریح کرد که با ادامه روند کنونی عرضه مسکن، در سال های آتی خطر موجود جدی تر می شود و انفجار قیمت ها رخ خواهد داد.
بر اساس گفته های این کارشناس مسکن، سن متعارف دسترسی به مسکن برای خانه اولی ها بین ۷ الی ۱۰ سال است. البته این به شرطی است که متغیرهای مختلف جغرافیایی در نظر گرفته شود و تمام درآمد فرد نیز صرف پس انداز برای خرید مسکن شود. ناگفته پیداست که نمی توان چنین توقعی از افراد داشت و معمولاً یک سوم درآمد فرد صرف پس انداز برای خرید مسکن می شود. به این ترتیب، نزدیک به ۲۰ سال طول می کشد تا فرد بتواند خانه بخرد.
محمود اولاد تاکید کرد که اگر در طی پنج سال اول ورود فرد به بازار کار، بتوان وام مسکن به وی اختصاص داد، فرد می تواند ۱۵ سال باقی مانده را به پرداخت قسط وام اختصاص بدهد که طبیعتاً شرایط بسیار معقولی خواهد بود. فرمولی که مدت هاست در کشور ما به دست فراموشی سپرده شده؛ چرا که اساساً قدرت پوشش دهی وام مسکن از بین رفته است.

این کارشناس در ادامه توضیح داد که اگر قیمت مسکن بر درآمد بالای ۱۰ سال فرد تقسیم شود، شرایط بغرنج تر خواهد شد. هرچه این عدد بالاتر برود، وضعیت سخت تری برای فرد پیش می آید و اساساً به این معنی خواهد بود که در طی ۳۰ سال زندگی، نتوانسته خانه ای برای خود خریداری کند.
در حال حاضر، مدت زمان انتظار برای صاحب خانه شدن، ۳۵ سال است. به این معنی که فرد باید ۳۵ سال کار کند تا صاحبخانه شود که عدد بسیار ترسناکی است. بسیاری از این افراد، اصلاً در دوره حیات خود قادر به خرید مسکن نخواهند بود و باید چند نسل کار کنند تا پولی برای خرید مسکن جمع آوری کنند. تمام این شرایط در حالی ممکن خواهد بود که تورم وجود نداشته باشد که تقریباً امری محال است.
در دهک های پایین جامعه، مدت زمان انتظار برای خرید خانه، خیلی بالاتر از ۳۵ سال است و حتی به ۱۳۰ سال هم می رسد که بیشتر شبیه به یک تراژدی غمبار می ماند. پنج یا شش نسل از یک خانواده باید کار کنند و قسط بدهند تا در نهایت، صاحب یک ملک شوند. سیاستگذاران در صورت عدم توجه به این آمارها، باید در انتظار عواقب و پیامدهای آن بر جامعه باشند.

News summary in English

Housing production in Iran was a quarter!

A housing expert has warned of the risk of a housing price explosion in the coming years, pointing to a 75% decline in housing production over the past eight years. He believes that if the current trend continues, the average age of homeownership will reach 40 years.

Housing production in Iran has decreased by 75% in the past 8 years.

This has led to an imbalance in supply and demand and a sharp increase in housing prices.

According to a housing expert, if the current trend continues, the average age of homeownership will reach 40 years.

He believes that to solve this problem, sound policies should be adopted in the housing sector and home loans should be granted to first-time homebuyers.

دیدگاه ها غیرفعال است