تبانی بنگاه داران برای معاملات صوری مسکن!

تبانی بنگاه داران برای معاملات صوری مسکن!

مدت هاست که گفته می شود بخشی از گرانی مسکن به دلیل عملکرد بنگاه داران و دفاتر مشاوره املاک است. اما حالا خبر می رسد که برخی از این بنگاه داران و مشاوران املاک برای افزایش قیمت مسکن، معاملات صوری راه می اندازند و با مالکان خانه، تبانی می کنند.

به گزارش پرشین سازه ، رئیس اتحادیه مشاوران املاک تهران اعلام کرد که این موضوع در میان برخی از بنگاه داران وجود دارد. البته بیشتر این دفاتر متخلف پلمپ شده اند اما به هرحال، بخشی از گرانی قیمت مسکن به دلیل فعالیت های آنان بوده است.

کیانوش گودرزی در بخش دیگری از صحبت های خود تاکید کرد که نظارت بر عملکرد مشاورین املاک از فرودین ماه سال جاری جدی تر شده و حدود ۱۴۰ الی ۱۵۰ بازدید را از مشاوران املاک تهران، ترتیب داده اند.

گودرزی خاطرنشان کرد که در این مدت، ۲ بار بازرسی همگانی از تمام دفاتر املاک تهران صورت گرفته و از تعزیرات نیز برای گشت های بازرسی کمک گرفته شده است.

رئیس اتحادیه مشاورین املاک استان تهران، همچنین به موضوع پلمپ دفاتر مشاوره املاک نیز اشاره کرد و خاطرنشان ساخت:

در طی شش ماهی که از سال جاری گذشته است، حدود ۱۴۲۰ مشاور املاک فاقد مجوز را شناسایی کرده و به اتاق اصناف و اماکن معرفی کرده ایم.

وی در ادامه تصریح کرد که در این میان، حدود ۱۱ هزار واحد صنفی مجوز دار در سطح تهران فعالیت می کنند. گرچه تعداد ۱۴۲۰ مشاور املاک شناسایی شده اند اما نمی توان این عدد را قطعی دانست و ممکن است لازم به افزودن ۲ درصد دیگر نیز به این عدد باشیم. چرا که برخی از بنگاه ها و دفاتر املاک وجود دارند که احتمالا مورد بازرسی قرار نگرفته اند.

این مقام مسئول همچنین تاکید داشت که ساماندهی و نظارت بر عملکرد بنگاه های مشاوره املاک، لازم و ضروری است. اما صحبت هایی که در خصوص وجود ۱۱ الی ۱۲ هزار دفتر معاملات مسکن در تهران وجود دارند که اساساً مجوز ندارند، صحبت درستی نیست و نمی توان به آن استناد کرد.

تا به حال دو بار در سطح شهر تهران گشت زنی شده و تا به امروز، وجود این تعداد از بنگاه داران بدون مجوز تایید نشده است.

البته طبیعتا تعداد بنگاه های سطح شهر تهران بسیار بیشتر از نیاز است. به همین دلیل ممکن است برای امرار معاش خود، دست به تخلفاتی مانند قیمت سازی یا معاملات صوری بزنند.

کیانوش گودرزی خاطرنشان ساخت که برای بی نیازی از گشت های مداوم، نیاز است که سیستم مکانیزه و الکترونیکی برای شناسایی این واحدهای فاقد مجوز وجود داشته باشد.

وی تاکید کرد که باید کد رهگیری توسط مشاوران املاک گرفته شود و عدم ارائه ی این کد به معامله گران مسکن، تخلف محسوب می شود. دریافت هزینه نیز کاملا غیرقانونی است. در حال حاضر، صدور کد رهگیری برای موجران و مستاجران، رایگان شده است.

گودرزی اعلام کرد که متاسفانه در میان برخی از بنگاه داران، معامله صوری و افزایش کاذب قیمت مسکن جا افتاده است. اما این موضوع ممکن است در تمام صنف ها وجود داشته باشد.

رئیس اتحادیه مشاوران املاک استان تهران خاطرنشان ساخت که اقدامات این چنینی در افزایش قیمت مسکن چندان اثرگذار نبوده است.

وی سپس به ساماندهی این بنگاه داران در شهر پردیس اشاره کرد که منجر به کاهش قیمت ها شد. مثلا در حال حاضر، خانه ای که با قیمت ۳ میلیارد تومان در پردیس عرضه شده بود، حالا حدود ۷۰۰ الی ۱ میلیارد تومان تخفیف خورده است.

البته لازم به ذکر است که این کاهش قیمت ها، چندان نتیجه ای در افزایش خریدار نداشته است. چرا که اساسا هنوز هم قیمت مسکن بسیار بالاست و کمتر کسی می تواند از عهده ی خرید این منازل مسکونی بربیاید.

شهر تهران نیز شاهد افت قیمت ۱۰ الی ۱۵ درصدی مسکن بوده است اما همچنان مبلغ این واحدهای مسکونی بسیار بالاست.

کیانوش گودرزی، رئیس اتحادیه مشاوران املاک استان تهران اذعان داشت که دلیل اصلی گرانی مسکن، خود مالکان هستند. در طی این سال ها، کمیسیون مشاوران املاک از خرید و فروش مسکن، یک درصد بوده است. اما از آن جایی که قیمت مسکن بالا رفته، طبیعتا مبلغ کمیسیون مشاوران نیز افزایش پیدا کرده است.

مالکان با هر قیمتی که تمایل داشته باشند، ملک خود را عرضه می کنند اما در این میان، مشاوران املاک، مقصر اصلی به حساب می آیند.

کلاف سردرگم مسکن به این زودی باز نخواهد شد و هریک از اضلاع این بازار، تقصیر را به گردن دیگری می اندازند. در این میان، مردم هستند که ضرر اصلی را می بینند و روز به روز از نیاز اساسی خود دورتر می شوند.

دیدگاه ها غیرفعال است