پای ارز دیجیتال هم به بازار مسکن باز شد؟!

پای ارز دیجیتال هم به بازار مسکن باز شد؟!

بازار مسکن: زمزمه های حضور ارزهای دیجیتال، رکود ادامه دارد


زمزمه هایی که این روزها از حضور ارزهای دیجیتال در بازار مسکن به گوش می رسد، در صورتی که صحت داشته باشد، وضعیت این بازار را بغرنج تر می سازد. یکی از اعضای هیات رئیسه اتحادیه مشاوران املاک می گوید که حضور ارزهای دیجیتالی مثل بیت کوین و ارزی مثل دلار در بازار مسکن به دلیل راه اندازی سامانه خودنویس و نبود واسطه در معاملات جدید است.

به گزارش پرشین سازه ، این عضو اتحادیه مشاوران املاک در ادمه صحبت های خود خاطرنشان ساخت که پدیده های جدید در بازار مسکن، هر روز سر بر می آورند و شایعات زیادی پیرامون آن ها شکل می گیرد.

مهدی کرباسیان اعلام کرد که برخی گزارش داده اند که مالکان به جای اجاره بهای ریالی، از آن ها درخواست دلار، طلا و ارز دیجیتال کرده اند. وی معتقد است که حذف واسطه ها از طریق سامانه خودنویس منجر به ایجاد چنین پدیده ای شده است.
مبادلات مالی نیز در قراردادهای مسکن از فیلتر نظارتی مشاور املاک می گذرد. بنابراین احتمال بروز چنین پدیده هایی پایین می آید. اما زمانی که سامانه خودنویس جای واسطه را می گیرد، طبیعی است که نظارتی هم وجود نداشته باشد.
این مقام مسئول در اتحادیه اعلام کرد که همچنان بازار مسکن در رکود به سر می برد اما در اردیبهشت ماه شاهد تحرکاتی بوده ایم که قطعا وضعیت را نسبت به فروردین ماه بهتر کرده است. البته لازم به ذکر است که بیشتر مراجعه کنندگان به دنبال کسب اطلاعات در خصوص قیمت ها هستند اما به هرحال، جای امیدواری است. بازار نقل و انتقالات اجاره مسکن نیز رونق پیدا کرده و احتمالاً تعداد این معاملات در ماه های آتی بیشتر هم خواهد شد.

کرباسیان در بخش دیگری از صحبت های خود به وضعیت بازار اجاره تهران اشاره کرد وگفت:

قیمت ها در این بازار، در قیاس با اسفند ماه با رشد ۱۰ درصدی مواجه بوده اند اما از آن جایی که هنوز مشتری خاصی در بازار نیست، این نرخ رشد به ثبات نرسیده است.

وی تاکید کرده که کسادی امروز بازار به دلیل نوسانات ارز است. از آن جایی که در فروردین ماه، نرخ ارز به نزدیکی ۷۰ هزار تومان رسید و سپس دوباره به محدوده ۶۱ هزار تومان بازگشت، بازار ملک را با کساد رو به رو کرده است.
کرباسیان اعتقاد دارد که بازار مسکن دلاریزه شده و با هر نوسانی در بازار ارز، تحرکات بازار مسکن نیز تغییر پیدا می کند و مردم دست از خرید و فروش برمی دارند.
این عضو هیات رئیسه اتحادیه مشاوران املاک، بخش دیگری از رکود بازار را به سامانه خودنویس مرتبط دانست و خاطرنشان ساخت که تبلیغاتی که برای این سامانه در نظر گرفته می شود، عملاً با هدف حذف مشاوران املاک انجام می گردد.

وی تاکید کرد که با چنین اقداماتی که به رهبری مسئولان وزارت راه و شهرسازی در حال انجام است، معیشت بزرگترین صنف کشور به خطر می افتد. چرخاندن تمام بازارهای اقتصادی به عهده ی واسط است. برای عمل به شعار جهش تولید به مشتری نیاز است که معمولاً مشتریان نیز از طریق واسطه ها پیدا می شوند.
کرباسیان در ادامه به ارائه گزارشی از وضعیت مشاورین املاک بعد از راه اندازی سامانه خودنویس پرداخت و خاطرنشان ساخت که بیشتر اعضای این صنف برای ابطال جواز خود اقدام کرده اند. طبیعتاً خیلی زود این اقدام، اثر خود را روی بازار مسکن نشان می دهد. از آن جایی که بازار مسکن پیشران اقتصادی است، خیلی زود شاهد تبعات منفی این اقدام در اقتصاد کلان نیز خواهیم بود.

وی سپس به توضیح در خصوص شایعاتی که پیرامون مشاوران املاک وجود دارد پرداخت و تاکید کرد که گرانی های مسکن تقصیر مشاوران املاک نیست. آیا افزایش هزینه های ساخت و ساز تقصیر مشاوران است؟ هزینه های ساخت در طی سه سال از ۲.۵ میلیون تومان به ۱۲ میلیون رسیده است که طبیعتاً مشاوران املاک هیچ نقشی در این گرانی ها نداشته اند.
مهدی کرباسیان اعلام کرد که بخشی از گرانی های مسکن به خاطر نوسانات قیمت مصالح ساختمانی است. از سوی دیگر، دستمزد نیروهای انسانی وهزینه های بیمه ساختمانی، پروانه ساخت و …بیشتر شده است که طبیعتا روی قیمت مسکن نیز اثر می گذارد. مشاوران املاک، آخرین صنف در خط تولید و عرضه مسکن هستند و اثر زیادی روی گرانی ها ندارند.
وی اظهار کرد که با توجه به نوسانات قیمت ها، حتی احتمال افزایش قیمت در تابستان نیز وجود دارد. البته دولت تلاش کرده که مصالح ساختمانی موردنیاز طرح نهضت ملی مسکن را با ساز و کار خاصی به دست سازندگان برساند تا مشمول افزایش هزینه ها نشوند. در صورتی که اقدام دولت در کنترل قیمت مصالح موفقیت آمیز باشد، می توان نوسانات بازار در فصل تابستان را کنترل کرد. در غیر این صورت، باید شاهد جهش دوباره قیمت ها باشیم.

نکات قابل توجه
  • زمزمه هایی از حضور ارزهای دیجیتال در بازار مسکن به گوش می رسد.
  • حذف واسطه ها از طریق سامانه خودنویس منجر به ایجاد پدیده ای شده که مالکان به جای اجاره بهای ریالی، از مستاجران دلار، طلا و ارز دیجیتال درخواست می کنند.
  • بازار مسکن همچنان در رکود به سر می برد اما در اردیبهشت ماه شاهد تحرکاتی بوده ایم.
  • قیمت اجاره مسکن در تهران در قیاس با اسفند ماه با رشد ۱۰ درصدی مواجه بوده است.
  • کسادی امروز بازار به دلیل نوسانات ارز است.
  • بازار مسکن دلاریزه شده و با هر نوسانی در بازار ارز، تحرکات بازار مسکن نیز تغییر پیدا می کند.
  • راه اندازی سامانه خودنویس و حذف واسطه ها، معیشت مشاوران املاک را به خطر انداخته است.

دیدگاه ها غیرفعال است