انواع درب های ساختمانی

انواع درب های ساختمانی

در این بخش از پرشین سازه راهنمایی را در باب آشنایی با انواع درب ساختمانی خدمت شما ارائه و امیدواریم که این مقاله بتواند کمک شایانی برای یک انتخاب و خرید صحیح باشد، پس با وبلاگ پرشین سازه بزرگ ترین بانک اطلاعات ساختمان های در حال ساخت همراه باشید.

انواع درب ساختمان ازنظر جنس

با توجه به اهمیت طراحی و زیبایی ساختمان درب های ساختمانی در انواع جنس های مختلف تولید و به بازار ارائه می شوند که دراین بین مسلماً درب های چوبی به دلیل شکل کلاسیک و شیکی که دارند همواره موردتوجه می باشند. درواقع به طورکلی انواع درب بر اساس مواد تشکیل دهنده آن شامل:

۱. درب ساختمان چوبی

به طورکلی این نوع از درب صاف بوده و سطح روی آن با استفاده از یک روکش چوبی یا با استفاده از رنگ پوشانده می شود. مزیت این روکش ها این است که مانع از آسیب دیدن چوب می شوند. البته این در حالی است که برخی از مدل های درب چوبی بدون روکش عرضه می شوند و برای بعضی طراحی های به خصوص مناسب هستند. البته این درها نیز نیازمند پولیش کاری های مخصوص هستند در غیر این صورت خیلی زود آسیب های جدی خواهند دید.

در کنار این مسائل لازم به ذکر است که استفاده از این نوع درب هزینه بر می باشد، چراکه علاوه بر هزینه خود درب چوبی هزینه ای نیز بابت نصب روکش از شما گرفته می شود. درب چوبی خود به چند دسته تقسیم می شود که یکی از آن ها درب تمام چوب است که در این مدل به دلیل زیبایی چشم گیری که دارد از زمان های گذشته نیز طرفداران زیادی داشته است اما از طرفی بالا بودن قیمت این نوع از درب چوبی باعث شده تا مشتریان خاص خود را داشته باشد.

۲. درب ام دی اف

نوع دیگری از مدل درب چوبی درب های ام دی اف هستند که علاوه بر داشتن یک کلاف چوبی میانی، از چوب روسی ساخته شده و توسط دستگاه سی ان سی و بدون دخالت دست طرح هایی بر روی این درب ها طراحی می شود. جالب است بدانید که انواع ظریف تر این طرح ها بر روی درب نوع ام دی اف حکاکی و بسیار کارا و زیبا می باشد.

۳. درب اچ دی اف

نوع دیگر مدل درب چوبی از سری درب داخلی ساختمان درب های اچ دی اف است که از نوعی تخته فیبر درست شده و به دلیل بافت فشرده چوبی که دارد رنگ پذیری کمتری روی آن انجام می گیرد. البته لازم به ذکر است که درب های اچ دی اف مقاومت بیشتری نسبت به درب چوبی ام دی اف دارد. همچنین درب چوبی اچ دی اف به دلیل قیمت مناسبی که دارد ازجمله پرکاربردترین انواع درب داخلی ساختمان است.

درب اچ دی اف

۴. درب هیبریدی

این درب ها به ظاهر شبیه درب های چوبی هستند اما درواقع از جنس فوم ساخته می شوند. می توان گفت درب های هیبریدی، نسل تازه درب های چوبی هستند. این درب ها با روکش چوبی، مناسب برای بسیاری از تم های دیزاین هستند. درعین حال جنس داخلی فوم آن ها، باعث افزایش طول عمر این نوع درب ها خواهد شد. این درب ها هم مثل درب های چوبی فقط مناسب ورودی ساختمان هستند و بهتر است برای جاهای دیگر استفاده نشوندپولیش کاری این درب ها هم بسیار مهم است چراکه در صورت عدم رعایت نکات مهم درباره پولیش کاری، درب های هیبریدی خیلی زود دچار مشکل می شوند.

۵. درب استیل

همان طور که میدانید این درب ها کاربردهای محدودی دارند و معمولاً برای ورودی آپارتمان ها به کار نمی روند. رنگ استیل معمولاً با دیزاین های استاندارد هم خوانی ندارد به همین دلیل برای داخل ساختمان چندان مناسب نیستند. البته ممکن است شما از دیزاین های خاصی استفاده کرده باشید که رنگ استیل برای آن دیزاین مناسب باشد و بتوانید از آن استفاده کنید.

از طرف دیگر درب های استیل امنیت بسیار خوبی دارند و معمولاً در محیط های غیرمسکونی کاربردهای بیشتری دارند. به طورکلی نگه داری و اجرای این درب ها کار ساده ای نیست چراکه درب استیل باید حتماً به خوبی آبکاری شده باشد، در غیر این صورت، خیلی زود رنگ و کیفیت ظاهری خود را از دست می دهند. انواع درب های استیل به شرح زیر می باشند که شامل:

  • درب های استیل نرم

به طورکلی فریم زیرین این نوع درب از قوطی های در هم جوش شده ی افقی و عمودی است. این فریم حداقل از دو قید عمودی و سه قید افقی تشکیل شده است و بر روی این فریم، یک ورق استیل نرم به عنوان روکش نهایی قرارگرفته است.

  • درب استیل موج دار

ساختار این نوع درب ها همانند درب های استیل نرم بوده اما در قسمت نهایی کار از ورق استیل موج دار استفاده می شود.

  • درب های فلزی توخالی

درب های فلزی توخالی از فریم عمودی و افقی به هم جوش خورده است که با مقاطع T شکلی تقویت گردیده است.

  • درب های فلزی کاور شده با روکش

این نوع درب ها از ترکیب فلز توخالی و درب چوبی ساخته شده است که به وسیله ی ورق استیل از داخل به هم متصل می گردد. به این ترتیب هوا مابین ورق و فریم محبوس می گردد و همین امر باعث عایق شدن درب نیز می شود. علاوه بر این، وجود هوا موجب می شود که شعله های آتش به درون درب نفوذ نکند، درنتیجه می توان این درب را درب ضد حریق نیز نامید.

مشاهده کنید: قیمت روز سیمان

۶. درب پی وی سی

معمولاً این درب ها دارای روکش چوبی هستند و به همین دلیل از این درب ها در مصارف خانگی استفاده می شود. ازآنجایی که این نوع درب ساختمانی از مقاومت و امنیت بسیار خوبی برخوردار است لذا از آن در بخش های بیرونی ساختمان نیز استفاده می کنند. از دیگر ویژگی های این درب ها این است که قیمتشان از درب های چوبی پایین تر است و افرادی که می خواهند درب ساختمانی برایشان صرفه اقتصادی داشته باشد معمولاً این درب را انتخاب می کنند. از دیگر مزیت های درب های پی وی سی سبک و در برابر رطوبت مقاوم بودن آن است، لذا یکی از بهترین گزینه ها برای پروژه های اقتصادی محسوب می شود.

۷. درب آلومینیومی

این نوع درب به دلیل سبک وزن بودن از درب های ساختمانی پرکاربرد است و به همین دلیل امروزه در صنعت ساخت وساز به صورت عمده از آن استفاده می شود. به طورکلی از ویژگی این محصول این است که مقاومت بالایی در برابر شرایط آب و هوایی از خود نشان می دهند. درب های آلومینیومی معمولاً برای مصارف داخل ساختمان به خصوص سرویس های بهداشتی و محیط های مرطوب بسیار مناسب هستند. البته درب های آلومینیومی قابلیت رنگ آمیزی هم دارند و ممکن است برای مصارف دیگر هم کاربرد داشته باشند. علاوه بر این ویژگی ها به دلیل اینکه درب های آلومینیومی از قیمت بسیار مقرون به صرفه ای نسبت به سایر درب ها برخوردارند هم به عنوان درب داخلی و هم خارجی مورداستفاده قرار می گیرند.

۸. درب ترکیبی

به طورکلی این درب ها ازجمله پرطرفدارترین محصول ها در میان انواع درب ساختمان هستند. درب های ترکیبی که با ترکیب چندین مدل متریال قابل ساخت هستند، در دیزاین های مختلف کاربرد دارند. درواقع این درب ها به دلیل استفاده از متریال های فلزی، سنگی و چوبی می توانند هر نوع سلیقه ای را راضی کنند. همچنین این درب ها قابلیت استفاده در بخش های مختلف داخل آپارتمان را نیز دارند. ناگفته نماند که درب های ترکیبی از انواع دیگر درب ها گران تر بوده و اجرای این درب ها نیز کار سخت تری نسبت به سایر انواع آن می باشد.

۹. درب شیشه ای

به طورمعمول این درب ها مصرف غیر خانگی دارند. درب های شیشه ای برای محل های پر رفت وآمد مناسب هستند و معمولاً از جنس رفلکس ساخته می شوند. درب های شیشه ای امنیت چندانی ندارند به همین دلیل نمی توانند به عنوان درب های اصلی یا برای محل های مهم مورداستفاده قرار بگیرند. درب های شیشه ای قابلیت طراحی با هر طرح و رنگی را دارند به همین دلیل برای زیباسازی بسیار مناسب می باشند.

درب ضد حریق

درب های ضد حریق به دلیل آنکه دچار سوختن نمی شوند معمولاً در راهروها استفاده می شوند. درواقع این درب ها ازآن جهت در راه روها استفاده می شوند که درصورتی که شعله های آتش به راه روها رسید افراد حاضر در ساختمان بتوانند با رساندن خود به قسمت پشت درب ضد حریق بتوانند خود را از شعله های آتش در امان نگهدارند و شعله های آتش در پشت درب باقی بماند؛ بنابراین این نوع از درب ها ازجمله مهم ترین المان ها در بحث امنیت محیط می باشند.

قابلیت مقاومت به آتش در درب های ضد حریق

اما چرا این نوع از درب ها قابلیت ضد حریق دارند؟ پاسخ به این سؤال راحت است، درواقع به طورکلی هر نوع دری از چهارچوب، یراق آلات، شبکه ی داخلی و سایر اجزاء ساخته شده است و اگر تولیدکننده، تمام این قطعات ذکرشده را به صورت ضد حریق تولید نمایند به طورکلی یک درب ضد حریق آماده می شود. ساختار داخلی این درب ها از پشم سنگ نسوز به عنوان عایق حرارتی است و می تواند تا مدت ها پس از آتش سوزی از ورود آتش و دود به پله های اضطراری جلوگیری نمایند.

درب های ضد حریق

ویژگی درب های ضد حریق

دسترسی آسان

این نوع از درها به عنوان راه های فرار در مواقع خاص مانند آتش سوزی مورداستفاده هستند و معمولاً رنگ آن ها قرمز روشن است تا در مواقع اضطراری قابل رؤیت باشند. همچنین امکان باز شدن آن با هل دادن دستگیره در زمان مواجه با آتش وجود دارد.

مقاومت در برابر آتش

مهم ترین فاکتور در ساخت این نوع از درب ها میزان مقاومت آن ها در برابر آتش بوده که این مقاومت معیاری جهت اندازه گیری نرخ صدمه ندیدن و تغییر شکل ندادن در مدت زمان مشخص می باشد.

فشردگی هوا

این نوع درب ها  دارای راه دسترسی خروجی امن از محوطه آتش گرفته می باشند، درنتیجه مهم است که از نفوذ دود به خروجی امن جلوگیری کنند. به همین منظور درب های ضد حریق نسبت به دود عایق می باشند.

انواع درب های ضد حریق

به طورکلی درب های ضد حریق در انواع و متریال های مختلفی ارائه می شود که در این بخش به توضیحی از هرکدام از این درب ها می پردازیم:

درب ضد حریق فلزی

به طورکلی درب های ضد حریق فلزی دارای درب و چهارچوبی فلزی می باشد. روکش چهارچوب استفاده شده برای چهارچوب و درب از جنس ورق های گالوانیزه فولادی می باشد و در داخل درب ضد حریق از ماده مهمی استفاده می شود که تا دمای ۸۵۰ درجه در مقابل حرارت و دما مقاومت نشان می دهد.

همچنین  برای یراق آلات مورداستفاده در این درب ضد حریق نیز باید از متریالی استفاده شود که در برابر آتش مقاومت بالایی داشته باشد و از درزگیری استفاده شود که مطابق با استانداردهای حریق باشد. چراکه درزگیرها نقش بسیار مهم و بسزایی در جلوگیری از خروج دود و گازهای سمی ناشی از آتش سوزی به بیرون ایفا می کند. درب های ضد حریق فلزی دارای ضخامت ۵.۵ سانتی متر می باشد و به دلیل ضخامت بالای درب امکان نصب درب فلزی بر روی چهارچوب چوبی وجود ندارد.

از دیگر مسئله های مهمی که باید در نصب و استفاده از درب ضد حریق فلزی به آن توجه داشت، استفاده از رگلاژ درست است. چراکه باید با پیم، کوک لولای فلزی به دقت انجام شود تا باعث افتادگی لولا در طول زمان طولانی نگردد

بیشتر بخوانید: روف گاردن یا بام سبز

درب ضد حریق چوبی

درب ضد حریق چوبی که از اسم آن پیداست با چهارچوب چوبی ساخته می شود. در پایین این نوع درب ها یک قسمت متحرک موجود است که در زمان بسته شدن، قسمت محرک پایین می باشد که باعث می شود تا مانع از ورود دود شود. لازم به ذکر است که مطابق استانداردها چوب این نوع درب ها باید از نوع خشک و بدون هیچ گونه کنده کاری و برجستگی باشد

درب ضد حریق چوبی به دلیل نصب آسان تر و استفاده راحت تر از آن نسبت به درب ضد حریق فلزی از طرفداران بیشتری برای استفاده کنندگان دارد. درب های چوبی ضد حریق بر روی چهارچوب فلزی و چوبی امکان پذیر است که بسته به نظر و استانداردهای مطابق با در باید یکی از دو نوع چهارچوب را انتخاب کنید. چهارچوب های چوبی باید از چوب خشک بدون رنگ و از جنس چوب روس خشک باشد

جالب است بدانید که درب چوبی ضد حریق مقاومت بالایی در برابر حرارت دارد و به دلیل نوع متریال خاص مورداستفاده و نحوه تولید آن  قیمت بالاتری را نسبت به سایر درب های ضد حریق دارد. درب های چوبی ضد سرقت در دو نوع تک لنگه و دو لنگه در بازار موجود می باشد که نوع دستگیره و یراق آلات مورداستفاده در ساخت آن نیز باید ضد حریق و متناسب با استانداردهای آتش نشانی باشد

کاربرد درب های ضد حریق

به طورکلی درب های ضد حریق در مکان های مختلفی ازجمله موارد زیر کاربرد دارند که شامل:

  • درب های خروج اضطراری برج های مسکونی و اداری
  • درب مخصوص نیروگاه برق
  • درب بیمارستانی
  • درب خزانه ها و انبار

درب های ضد سرقت

در سال های اخیر یکی از تجهیزات ساختمانی که استفاده از آن ها افزایش یافته، درب ضد سرقت است. درب ضد سرقت همان گونه که از اسم آن مشخص است به درب های گفته می شود که مانع ورود سارقین شده و در مقابل هرگونه دست کاری، تخریب و اهرم نمودن ایمن و قابل اطمینان باشد که شایان ذکر است اطمینان به منزله صد در صد نبوده ولی در مقایسه با درب های معمولی می توان تفاوت بسیار زیادی را مشاهده نمود و به استحکام درب های ضد سرقت پی برد؛ که برخلاف درب های معمولی این گونه درب ها در مقابل فشار، برش، اهرم و دست کاری قفل از سطح ایمنی بسیار بالایی برخوردار بوده و امنیت بسیار بیشتری از درب های معمولی حتی با نرده های حفاظتی دارند.

درب های ضد سرقت

ساختار درب ضد سرقت

به طورکلی درب ضد سرقت از یک لایه داخلی از جنس فولاد ساخته شده که این لایه با دو لایه دیگر از جنس چوب روکش داده می شود. در فضای داخلی این درب ها عایق پشم سنگ با دانسیته بالا کار گذاشته می شود که نوعی عایق صوتی و حرارتی به شمار می آید. قفل ها و یراق آلاتی که در این نوع درب ها به کار می روند با درب های معمولی متفاوت و از نوع گاوصندوقی هستند. درواقع درب توسط دو یا سه قفل به چهارچوب متصل می شود؛ بنابراین استفاده از درب های ضد سرقت نه تنها امنیت را برای ساکنین ساختمان به ارمغان می آورد، بلکه از هدر رفت انرژی و انتقال سروصدا نیز جلوگیری می کند.

انواع درب های ضد سرقت

درب ضد سرقت دارای انواع مختلف است و در بازار ایران به صورت سه دسته اصلی عرضه می شود که شامل: درب ضد سرقت ترک، درب ضد سرقت چینی و درب ضد سرقت ایرانی است. در میان این انواع، درب ضد سرقت ترک هم ازنظر کیفیت و هم ازنظر قیمت در مقام بالاتری نسبت به سایرین قرار دارد؛ اما هر انتخابی باید با توجه به معیارهای خریدار تعریف شود که مسلماً المان های زیادی در آن دخیل است و ما در این بخش به توضیح هر یک به طور مختصر می پردازیم.

۱. درب ضد سرقت ترک

درب های ضد سرقت ترکی کیفیت و قیمت بسیار بالایی نسبت به نمونه های ایرانی و چینی دارد و کالایی گران قیمت و لوکس به حساب می آید. جالب است بدانید که تا قبل از اینکه ایران بتواند درب ضد سرقت تولید کند، واردات این محصول به ایران بسیار زیاد بود که با هزینه حمل ونقل کم و کیفیت مناسب به ایران وارد می شد؛ اما متأسفانه پس از اعمال تحریم ها، میزان واردات از ترکیه نیز کاهش پیدا کرد. افزایش قیمت دلار سبب شد تا این درب ها قیمت های بسیار زیادی پیدا کنند که درنتیجه با کاهش استقبال از طرف مردم روبه رو شد.

بااین وجود این درب ها باکیفیت ترین انواع درب ضد سرقت در ایران بشمار می آیند که به صورت پک کامل وارد ایران می شوند. همچنین لازم به ذکر است که اگر درزمینه قیمت بالای درب های ضد سرقت ترک مشکلی ندارید، بهترین گزینه برای انتخاب شما بشمار می آیند.

۲. درب ضد سرقت ایرانی

درگذشته درب های ضد سرقت از کشورهایی چون ترکیه و چین وارد ایران می شدند؛ اما حدود ۱۰ سال است که ایران نیز وارد این صنعت شده و امروزه بخش عمده ای از بازار ایران در دست تولیدات ایرانی درب های ضد سرقت می باشدجالب است بدانید که امروزه تولیدکنندگان بسیاری در داخل کشور به تولید این نوع درب ها مشغول هستند.

درب های ضد سرقت ایرانی قیمت مناسبی نسبت به نمونه های خارجی دارند و همین عامل سبب شده تا بیشتر افراد خرید درب ضد سرقت ایرانی را در اولویت قرار دهند.

کیفیت درب های ضد سرقت ایرانی نیز به نسبت قیمتی که دارد بالاست و حتی برخی از آن ها با نمونه های خارجی نیز رقابت می کند. تمام نکات ایمنی و امنیتی ازجمله ورق فولادی باکیفیت، قفل ها و یراق آلات مناسب و پنهان بودن لولاها در درب های ضد سرقت ایرانی به خوبی رعایت شده اند و شما می توانید با خیال راحت این محصول را خریداری نمایید.

۳. درب ضد سرقت چینی

به طورمعمول درب های ضد سرقت چینی که در ایران موجود می باشند بیشتر فلزی بوده و برای کسانی که به این جنس درب علاقه دارند گزینه ای مناسب محسوب می شود. ازجمله ویژگی های بارز درب های چینی این است که تعداد زبانه های زیادی دارند که معمولاً بین ۱۲ تا ۱۴ عدد می باشند و ازاین جهت درب هایی امن بشمار می آیند.

درب ضد سرقت چینی

مشخصات یک درب ضد سرقت مناسب

در اینجا ما تعدادی از ویژگی و مشخصات یک درب ضد سرقت مرغوب و باکیفیت را برای شما نام می بریم تا با توجه به آن ها بتوانید درب ضد سرقت باکیفیت را تهیه نمایید.

  • شکاف بین درب و چهارچوب درب ضد سرقت نباید بیش از ۴-۵ میلی متر باشد. چراکه اگر شکاف بزرگ تر باشد باز کردن درب توسط یک میله خمیده راحت تر خواهد بود.
  • به طورکلی چهارچوب درب ضد سرقت از جنس فولاد نرم باضخامت ۱۸ الی ۲۴ سانتی متر و قطر ورق ۱.۸ میلی متر است. در این نوع درب ها پوشش چهارچوب و درب بارنگ الکترواستاتیک کوره ای و کاملاً مکانیزه می باشد. همچنین چهارچوب درب باید از جنس ورق آهن و مجهز به نوار عایق لاستیکی باشد.
  • عایق صدا، عایق حرارت تا ۵ ساعت و تا دمای ۸۰۰ درجه سانتی گراد، مقاومت در برابر برش و فشار، عایق سرما، گرما و رطوبت و مقاومت حداکثری نسبت به رنگ پلی استر ازجمله مهم ترین مزیت های درب ضد سرقت هستند.
  • پشم سنگ به کاررفته در درب های ضد سرقت نوعی عایق حرارتی  بوده و نسوز می باشد؛ بنابراین درب های ضد سرقت ضد حریق نیز می باشند.
  • ضخامت لنگه درب ۷ سانتی متر و قطر ورق ۱.۵ میلی متر است. به طوری که کلاف لنگه درب ضد سرقت از قوطی فلزی به ضخامت ۵ میل و با ابعاد ۵۰*۱۲۰ میل می باشد که با دستگاه رول فرمینگ ساخته می شود و دورتادور لنگه درب را فرامی گیرد.
  • تمامی چهارچوب ها دارای نوار دزدگیر در دورتادور محیط لنگه درب با برش فارسی بر در کنج ها باشد.
  • تمامی چهارچوب ها دارای خم و برش کاملاً صاف، تمیز، بدون انحنا و دارای برش فارسی بدون موج در محل اتصال باشد.
  • درب ضد سرقت ضد آب بوده و به نوعی عایق رطوبتی محسوب می شود.
  • کیفیت بسته شدن درب ضد سرقت، بیانگر کیفیت واقعی آن است. درب ضد سرقتی که سال ها مورداستفاده قرارگرفته است باید به راحتی، بی سروصدا حتی باکمی فشار انگشتان دست بسته شود.
  • لولای درب ضد سرقت باید قابل تنظیم باشد، چراکه لولا جوش این توانایی را ندارند.
  • درب ضد سرقت ازنظر رطوبتی و حرارتی کاملاً عایق است.
  • نصب این درب ها  آسان بوده و بدون آسیب رسیدن به درب ضد سرقت انجام می شود.
  • درب ضد سرقت باید با بتن یا پلاستوفوم پر شود گرچه هزینه پر کردن با پلاستوفوم گران تر است اما امنیتی که ارائه می نماید بیشتر است.
  • درب امنیتی قابلیت نصب چشمی، آلارم و قفل دیجیتال را دارا می باشد.
  • دستگیره های داخل و خارج از جنس آلومینیوم و با کیفیت رنگ بالا باشد.
  • رویه ام دی اف باضخامت ۸ میلی متر با تضمین عدم تغییر رنگ در طول مدت استفاده باشد.
  • عایق میانی پرشده به ضخامت ۴۵ میلی متر بوده و از جنس یونولیت فشرده که عایق صوتی و آنتی باکتریال است.
  • باز شوی مفید درب حداقل ۱۰۲ سانتی متر باشد.
  • قیمت و زیبایی درب های ضد سرقت نیز از دیگر ویژگی های است که هنگام خرید باید بدان توجه کنید. چراکه زیبایی درب نشان دهنده سلیقه صاحب خانه می باشد.

کلام آخر

همان طور که دیدید در این نوشتار از پرشین سازه تمام سعی ما آشنایی کامل شما با انواع درب های ساختمانی چه از جنس ضد حریق و چه از نوع ضد سرقت بود که امیدواریم توانسته باشیم راهنمایی کامل بر شناخت انواع درب ساختمانی تهیه و جهت یک خرید مطمئن به شما ارائه داده باشیم.

صنعت ساختمانهمه مطالب

دیدگاه ها غیرفعال است