۷ گام برای آغاز کسب‌وکار ساختمانی و راه‌هایی برای توسعه و پیشرفت در آن

گام های مهم برای آغاز کسب و کار ساختمانی و راه های پیشرفت آن

ساخت وساز یکی از صنایع برتر برای شروع کار است. بااین وجود، یکی از بالاترین میزان شکست را نیز دارد. ۶۳.۶ درصد از شرکت های ساختمانی یا به دلیل نداشتن دانش و تجربه در کسب وکار، یا فقدان منابع مالی و یا عدم برنامه ریزی در ۵ سال اول کار خود تعطیل می شوند پس ما نمی خواهیم که شما هم یکی از آن ها باشید.
تحقیق درباره بازار کسب وکار شما، تهیه یک برنامه مشخص درباره چگونگی پیشبرد کار و کمک گرفتن می تواند به شما اطمینان دهد که کسب وکار خود را بر پایه محکمی گسترش دهید. همچنین به شما کمک می کند از اشتباهاتی که بسیاری از شرکت های ساختمانی جدید به آن برمی خورند جلوگیری کنید. حالا از کجا شروع کنید؟

۱. درباره بازار خود تحقیق کنید.

اولین سؤال شما باید این باشد که اصلاً یک شرکت ساختمانی گزینه مناسبی برای منطقه شما هست یا خیر. از این گذشته، اگر بازار کار از قبل اشباع شده باشد و مشتریان از شرکت های موجود راضی باشند، یافتن جایگاهی در این صنعت دشوار است، چه رسد به ایجاد کسب وکاری موفق.
بنابراین با تحقیقات درباره بازار شروع کنید. شما باید بدانید که چند شرکت ساختمانی در حال حاضر در منطقه شما فعالیت می کنند، تخصص آن ها چیست، چقدر هزینه می گیرند و محبوبیت آن ها در چه حدی است. علاوه بر این، شما باید دانش مشابهی از پایگاه مشتریان بالقوه خود در محل داشته باشید مثلاً آن ها چه تعداد، با چه متوسط سنی و وضعیت معیشتی هستند، چه علایقی دارند و … . دانستن این موارد می تواند دررسیدن به یک برنامه تجاری بهتر به شما کمک کرده و هنگامی که وارد میدان رقابت شدید، مرز فعالیت شمارا مشخص کند.

روی بازار کسب وکار ساختمانی خود تحقیق کنید.

یکی از بهترین راه ها برای سنجش پایگاه مشتریان بالقوه شما، گفت وگوی مستقیم با آن هاست. برای دریافت بازخورد مستقیم از مشتری، سعی کنید از نظرسنجی ها یا پرسشنامه ها، گروه های متمرکز یا مصاحبه های فردی استفاده کنید. بسته به رویکرد و مخاطبین شما، این کار می تواند هم وقت گیر باشد و هم احتمالاً پرهزینه. چه خودتان تحقیقات را انجام دهید چه از خدمات پژوهشی استفاده کنید، مطمئن شوید که قبل از شروع کار، ایده خوبی راجع به آنچه می خواهید بپرسید دارید.

۲. برنامه تجارت خود را بنویسید.

بعدازاینکه احساس کردید درک خوبی از بازار کار خوددارید، می توانید شروع به تهیه یک طرح تجاری کنید. این یکی از مهم ترین اسنادی است که هنگام شروع کار تهیه می کنید زیرا می تواند به شما در پیشبرد فعالیتتان کمک کرده و احتمال موفقیت شمارا افزایش دهد. بسیار مهم است که این طرح شامل جزئیات باشد و همه تحقیقات انجام شده را به نحو احسن استفاده کنید.

تهیه یک برنامه تجاری ساخت وساز

برنامه های تجاری استاندارد شامل موارد زیر است:

  • چگونه می توانید کسب وکار خود را سامان دهی و مدیریت کنید؟
  • چه نوع خدماتی را ارائه خواهید داد؟
  • چه نوع مشاغلی را پیشنهاد می دهید؟
  • بازار هدف شما کیست؟
  • تعداد کارمندانی که با آن شروع به کار می کنید؟
  • چه برنامه ای برای معرفی خود به بازار دارید؟
  • برآورد اولیه هزینه شروع و ادامه کسب وکار
  • انتظار شما برای درآمد و سایر شاخص های کلیدی عملکرد (KPI) در سال اول کار چقدر است؟

بااین حال، شما به عنوان یک پیمانکار می خواهید فرآیندهای حسابداری ساختمانی خود را نیز در برنامه تجاری در نظر بگیرید. به عنوان مثال، صورت حساب ها را چگونه وصول می کنید؟ برخی از مشتریان ممکن است یک قیمت مقطوع بخواهند، درحالی که برخی دیگر ممکن است مایل باشند که قرارداد شکست زمان و مصالح را مشاهده کنند. شرایط پرداخت ۳۰ روزه هزینه می تواند معمول باشد، اما آیا برای تشویق جهت پرداخت سریع تر، تخفیف می دهید؟

بیشتر بخوانید: بانک اطلاعات ساختمان

همچنین باید به این فکر کنید که می خواهید به عنوان یک تجارت نقدی فعالیت کنید یا اقساطی و آیا حق العمل خود را هنگام تکمیل قرارداد می گیرید یا به صورت درصدی با پیشرفت قرارداد. اگر مطمئن نیستید که کدام یک برای شما بهتر خواهد بود، از یک حسابدار رسمی خبره درزمینه ساختمان کمک بگیرید. آن ها می توانند درباره برخی از این الزامات مهم کسب وکار به شما مشورت دهند.

برای تهیه برنامه تجاری خود کمک بگیرید

اجازه ندهید که ایده یک برنامه تجاری شمارا بترساند، شما در کسب وکار خود متخصص هستید و کمک همیشه در دسترس شماست. اگر هیچ کس در شرکت شما تجربه نگارش رسمی ندارد و شما با تهیه یک پیش نویس حرفه ای احساس بهتری خواهید داشت، می توانید فردی را برای کمک استخدام کنید.

 

برنامه ریزی کسب و کار

۳. کسب وکار خود را ثبت کنید.

هنگامی که برنامه تجاری خود را تهیه کردید، لازم است که تجارت خود را ثبت کنید تا تبدیل به یک نهاد قانونی شود که می تواند از حمایت مسئولیت های فردی، مزایای قانونی و مزایای مالیاتی بهره ببرد. شما همچنین باید برای ثبت کسب وکار خود در سطح دولتی اقدام به دریافت شناسه ملی مالیاتی یا شماره شناسایی کارفرما (EIN) کنید. این کار به شما اجازه می دهد تا نام و نشان تجاری خود را در دفتر ثبت اختراعات و علائم تجاری ثبت کنید.

۴. مجوزها و گواهینامه های درست را پیدا کنید.

بعد از ثبت کسب وکارتان، زمان آن رسیده که مجوزها و گواهینامه های خود را بگیرید. بسته به شهر محل کسب وکار، اندازه شرکت و حتی نوع خدمات ساختمانی که قصد انجام آن را دارید، به احتمال زیاد به تعدادی مجوز یا گواهینامه برای فعالیت قانونی نیاز خواهید داشت.
قانون دولتی برای انواع خاصی از کسب وکارها نیاز به مجوزهایی، از حمل ونقل گرفته تا حفاری و استخراج معادن دارد. مثلاً، مجوزهای ویژه برای وسایل نقلیه فوق سنگین وجود دارد. این بدان معناست که اگر می خواهید مصالح ساختمانی، دیوارهای پیش ساخته یا تجهیزات دیگری را جابجا کنید، به مجوز احتیاج دارید.

مقررات منطقه بندی می تواند انواع خاصی از مشاغل را از فعالیت در یک منطقه محدود یا کاملاً منع کند و درعین حال مقررات منطقه بندی می تواند حتی برای مشاغل مستقر در منزل اعمال شود؛ بنابراین، قبل از شروع بررسی اینکه کدام مجوزها و گواهینامه ها در شهر و کشور لازم است، مطمئن شوید که مکان انتخابی شما قابل استفاده باشد. بدون مجوز یا گواهینامه صحیح، ممکن است شرکت ساختمانی شما نه تنها متحمل جریمه های سنگین و مجازات مالیاتی شود، بلکه امکان پلمپ شدن نیز وجود دارد.

۵. بیمه و مسئولیت های ایمنی

هنگامی که مجوزها و گواهینامه های لازم را در نظر می گیرید، باید درباره بیمه خود و کارکنانتان نیز فکر کنید. با توجه به ماهیت خطرناک بسیاری از مشاغل ساختمانی، اطمینان حاصل کنید که در صورت آسیب دیدگی تحت پوشش بیمه قرار خواهید گرفت. حوادث گاهی رخ می دهند و مهم تر این است که هر صاحب کسب وکار ساختمانی مطمئن باشد که به کلیه مسئولیت های احتمالی مربوطه آگاه است. حتی اگر در ابتدا آمادگی پذیرفتن یک برنامه کامل شرایط اضطراری را ندارید، حداقل باید تصور واقع بینانه ای ازآنچه در صورت وقوع حادثه بر شرکت شما پیش می آید داشته باشید.

۶. سرمایه لازم را به دست آورید.

در پایان، مطمئن شوید که سرمایه لازم برای تأمین مالی کسب وکار جدید خود را دارید. اگر نمی توانید از پس انداز خود استفاده کنید، می توانید به روش های مختلف سرمایه را از جاهای دیگری تأمین کنید. مثلاً وام دهندگان خصوصی، وام های بانکی، وام های دولتی یا برنامه های بودجه دولتی.
علاوه بر تأمین سرمایه اولیه، باید به این فکر کنید که چگونه می خواهید بودجه پروژه های خود را تأمین کنید. به یاد داشته باشید که ساخت وساز دارای حاشیه سود بسیار ناچیزی است. نامنظم بودن چرخه صورتحساب در ساخت وساز به این معناست که جریان پول نقد برای کسب وکار شما بسیار مهم است. بسیاری از پروژه ها در ابتدای امر نیازمند هزینه های نامتناسبی هستند. ممکن است وجوه نقدی تا مدتی وصول نشود؛ بنابراین، باوجوداینکه شاید شما بتوانید هزینه های مواد و تجهیزات را پرداخت کنید، اما ممکن است هنگامی که پرداختی مشتری تأخیر داشته باشد یا کاملاً از پرداخت آن سر باز زند با مشکل روبرو شوید. در عوض بهتر است هنگامی که برای هر پروژه تقاضای پول می کنید نموداری از روند کار ترسیم کرده و صورتحساب را به طور مداوم و فعالانه با پیشرفت پروژه به روز کنید. برای اطمینان، یک بودجه اضطراری برای بروز هرگونه مشکل تدارک ببینید.

۷. تجارت خود را گسترش دهید.

یکی از بزرگ ترین عوامل مؤثر در ماندگاری در بازار کار، وفاداری و خوش نامی نزد مشتری است. هدف شما این است که از هر پروژه و مشتری با شرایط خوبی خداحافظی کنید. بهترین راه برای انجام این کار صداقت و برقراری ارتباط است. تا آنجا که ممکن است از ابتدا در مورد مدت زمان انجام یک پروژه با مشتریان خود صادق و پیش قدم باشید. آن ها را از مشکلات پیش آمده مطلع کنید.
همچنین باید در قراردادهای خود یک جدول زمانی دقیق از روند پروژه داشته باشید، ازجمله زمان احتمالی تأخیرهای غیرمنتظره به دلیل شرایط آب و هوایی، تجهیزات و… . همچنین ممکن است بخواهید شرایط پرداخت، مطالبات مربوط به بند کارهای اضافی و تخمینی از وسعت کار را نیز اضافه کنید. هر صحبتی که با مشتری خوددارید باید به صورت کتبی باشد؛ معاملات صرفاً شفاهی به هیچ وجه انجام نشود، این بهترین راه برای محافظت نه فقط از شما و شرکتتان، بلکه از مشتری شما نیز هست.
هرچه نسبت به مشتری بیشتر پاسخگو و روراست باشید، احتمال به کارگیری مجدد شما بیشتر خواهد بود؛ و علاوه بر این، احتمال دارد که آن ها شمارا به دیگران پیشنهاد کنند. این می تواند سرعت موفقیت شمارا دوچندان کند.

 

پیشرفت کسب و کار

نتیجه گیری

شروع یک کسب وکار ساختمانی ساده ترین فرآیند نیست، اما نسل های بی شماری از پیمانکاران می دانند که چقدر می تواند سودآور باشد. پیمانکاران طبعاً مبتکر و زحمتکش هستند و به طور مداوم روش هایی را برای موفقیت در کسب وکار خود پیدا می کنند. درعین حال، بالاترین نرخ تعطیلی شرکت های ساختمانی در پنج سال اول کار هستند؛ بنابراین بزرگ ترین چالش، شروع قوی و موفق ماندن است.
به همین دلیل است که بهترین توصیه ای که هر کس می تواند به شما بکند این است که اگر می خواهید کسب وکار ساختمانی خود را شروع کنید: تنها دست به کار نشوید، شبکه سازی کنید و از متخصصان صنعت ساخت وساز کمک بگیرید. با افرادی شریک شوید که منابع موردنیازتان را در اختیارتان خواهند گذاشت و از شما حمایت می کنند تا تلاش شما تبدیل به موفقیت واقعی شود.

۱۲ نکته برای رشد کسب وکار ساختمانی

آیا زمان آن نرسیده است که کسب وکار خود را بسازید؟ آیا به دنبال گسترش بازارها یا سرزمین های جدید هستید؟ رشد کسب وکار ساختمانی، صرف نظر از اینکه تازه شروع به کارکرده اید یا سال ها در این صنعت بوده اید، نیاز به برنامه ریزی دقیق دارد. برای افزایش راهبردی فعالیت های خود، باید اطمینان حاصل کنید که منابع لازم (کارگران، تجهیزات و …) برای انجام کارهای اضافی را خواهید داشت.
در اینجا ۱۲ نکته برای کمک به شما در راستای موفقیت در توسعه کسب وکار ساختمانی تان ارائه شده است:

۱. یک تیم عالی جمع کنید.

در ساخت وساز، افراد شما کسب وکار شما هستند. کارمندان قابل اعتماد، آگاه و ماهر استخدام کنید. بهترین کارمندان خود را با ارتقا موقعیت شغلی و پاداش به دلیل سخت کوشی و اعتبارشان حفظ کنید.

۲. کسب وکار خود را مدیریت کنید، اما افراد خود را هدایت کنید.

کارمندان شما می خواهند هدایت شوند، نه اینکه مدیریت شوند. یک رهبر بزرگ باشید تا کارمندان شما در هر مکانی از شما پیروی کنند. اگر تلاش کنید و همه جوانب کاری کارکنان خود را مدیریت کنید، آن ها فکر می کنند شما به توانایی آن ها در تصمیم گیری مناسب و انجام کارشان به درستی اطمینان ندارید پس به آن ها اعتماد کنید.

۳. در کسب وکار خود سرمایه گذاری کنید.

اگر می خواهید ارتقای بیشتری کسب کنید باید در کسب وکار خود وقت و پول سرمایه گذاری کنید. این به معنی خرید تجهیزات و فن آوری های جدید و در صورت لزوم، آموزش کارمندان و بازاریابی فعال درزمینهٔ کسب وکارتان است.

۴ . انتخاب گر باشید تا سودآور باشید.

فقط کسب درآمد بیشتر کافی نیست. وقتی کار بیشتری انجام می دهید، باید سودآور باشد. درصورتی که سود خود را افزایش ندهید، هیچ فایده ای در دو برابر کردن تعداد کارهایی که می کنید نیست.

۵ تبلیغات را انتشار دهید.

تبلیغ شفاهی اولین روش تبلیغاتی است که اکثر شرکت های ساختمانی از آن استفاده می کنند تا تجارت خود را انجام داده و پروژه های بیشتری کسب کنند. بهترین مشتریان خود را تشویق کنید تا در مورد کارهای بزرگی که شرکت شما انجام می دهد به دیگران بگویند.

۶. بر نقاط قوت خود تکیه کنید.

آیا ترجیح می دهید که شرکت شما به عنوان یک شرکت پیمانکاری عمومی خوب و همه کاره شناخته شود یا بهترین پیمانکار عمومی درزمینه تخصصی که دارید فعالیت کند؟ یافتن یک بازار هدف ویژه یا تخصص در یک صنعت خاص می تواند شمارا از رقبای خود متمایز کند.

۷. شبکه سازی کنید تا کار بیشتری کسب کنید.

یکی از بهترین راه های شبکه سازی، پیوستن و فعالیت در بخشی از یک اتحادیه صنفی است. شبکه سازی می تواند ابزار مفیدی برای آگاه کردن افراد از نشان تجاری شما، پیشی گرفتن از رقبا و یافتن فروشندگان باشد. فعال بودن و بازگشت به جامعه خود نیز فرصتی عالی برای شبکه سازی شماست.

۸. کیفیت اصل مطلب است.

هنگامی که معیاری را در نظر گرفتید که می تواند کیفیت کار شمارا فدا کند، بااحتیاط گام بردارید. کیفیت را فدا کردن برای کاهش هزینه ها که باعث تسریع در تکمیل یک پروژه می شود، مضر است. شهرت شرکت شما فقط در آخرین پروژه ای که کار را باکیفیت انجام داده اید خوب است، بنابراین هرگز استانداردهای بالای خود را در انجام کار باکیفیت به خطر نیندازید.

۹. تغییر را بپذیرید.

سازگاری یکی از کلیدهای موفقیت در صنعت ساخت وساز است. همان طور که در رکود اقتصادی اخیر دیدیم، ساخت وساز می تواند یک صنعت کاملاً بی ثبات باشد. اگر نمی خواهید تغییراتی را در کسب وکار خود ایجاد کنید تا از روندهای در حال تغییر پیروی کنید، خود را برای شکست آماده کنید.

 

تغییر در کار

۱۰. ارائه خدمات عالی به مشتری.

رضایت مشتریان شما باید اولویت اصلی باشد. این بدان معنا نیست که شما باید به هر تقاضای آن ها توجه کنید. شما باید در تمام جوانب یک پروژه با مشتری خود ارتباط برقرار کنید تا بتوانید درروند تصمیم گیری شرکای برابر باشید. رضایت مشتریان منجر به تکرار همکاری و ارجاعات بیشتر خواهد شد.

۱۱ . کنش گر باشید، نه واکنش گر.

شما نمی توانید فقط بنشینید و انتظار داشته باشید کارهای بیشتری به سراغ شما بیاید. شما باید فعالانه به دنبال فرصت های جدید برای حفظ و گسترش کسب وکار خود باشید. به طور مداوم با صاحبان، معماران و پیمانکاران عمومی در ارتباط باشید تا بدانید چه پروژه هایی در دست کار دارند.

۱۲. تصمیمات هوشمندانه بگیرید.

ما هرروز هزاران تصمیم می گیریم که بسیاری از آن ها بی نتیجه است. وقتی صحبت از کسب وکار بیشتر می شود، این به معنای تصمیم گیری های سخت است که بر موفقیت شما در سال های بعد اثر خواهد گذاشت. وقت صرف کنید تا تمام زوایا و گزینه ها را در نظر بگیرید و برای موفقیت های آتی خود تلاش کنید. هرگز خود را برای تصمیم گیری های عجولانه یا ناگهانی تحت فشار قرار ندهید.

صنعت ساختمانهمه مطالب

دیدگاه ها غیرفعال است