انواع مختلف کف سازی

انواع مختلف کف سازی | معرفی مدل های کف سازی | راهنمای خرید کف منزل

کف سازی برای هر اتاقی در خانه و مکان های دیگر بسیار متفاوت است. کف چوبی به دلایل منطقی محبوبیت زیادی پیداکرده است اما همیشه بهترین گزینه نیست. این راهنما شما را انگشت به دهان خواهد کرد. هنگام کف سازی خانه با گزینه های زیادی روبه رو می شوید. در ادامه به نکاتی اشاره می کنیم که هنگام انتخاب مناسب ترین کف برای هر یک از اتاق های منزل باید به آن ها توجه کنید.

راهنمای خرید کف منزل

هنگام سبک سنگین کردن گزینه های انتخاب کف برای منزل باید به چند نکته توجه داشت. نه تنها لازم است مدلی را انتخاب کنید که با دکور و سبک خانه هم خوانی دارد، بلکه باید مواد موجود و مزایا و معایب هر یک را نیز در نظر بگیرید.بهتر است اول نگاهی به اتاق ها بیندازید و بعد مدلی را انتخاب کنید که با خانه و نیازهای شما مطابقت دارد و متناسب بودجه ی شماست. چه در حال خرید خانه ی جدید باشید چه در حال تعمیرات منزل فعلی، نیازها بسته به فضای اصلی خانه متغیر خواهد بود.

در اینجا خانه را به سه قسمت اصلی تقسیم کرده ایم: آشپزخانه، حمام و دستشویی و پذیرایی. برای تحقیق و تصمیم گیری نهایی در مورد هر یک از این موارد باید به چند نکته توجه داشت.

۱. آشپزخانه

بسیاری معتقدند آشپزخانه قلب خانه است. آشپزخانه نه تنها محل طبخ غذا، بلکه فضای محبوبی برای جمع شدن دورهم و سرگرمی است (به خصوص اگر فضای باز یا جزیره ی بزرگ داشته باشد).

بسیار مهم است که در این فضای پررفت وآمد کف سازی درستی انجام دهید که هم مقاوم و هم نگهداری و تمیز کردن آن آسان باشد. احتمالاً بسیار اتفاق می افتد که آب و نوشیدنی کف آشپزخانه بریزد پس لازم است مدلی را انتخاب کنید که ضد آب باشد. به علاوه، سطوحی که هنگام خیس شدن لیز و لغزنده می شوند، گزینه ی مناسبی نیستند (به خصوص اگر بچه یا فردی در خانواده دارید که در معرض خطر لیز خوردن قرار دارد).

درمجموع می توان گفت استفاده از کاشی سرامیکی، سنگ طبیعی و چوب ضد آب در آشپزخانه گزینه ی خوبی است.

۲. حمام و دستشویی

درحالی که در آشپزخانه باید رطوبت را در نظر گرفت، توجه به رطوبت در حمام و دستشویی از اوجب واجبات است. انتخاب موادی که در برابر تماس روزانه با آب دوام بیاورد بسیار مهم است. کاشی سرامیک یا سنگ طبیعی از جنس سنگ آهک، مرمر یا گرانیت جزو گزینه های محبوب در این فضاست.

کاشی وینیل گزینه ی مناسب و مقرون به صرفه ای است اما به اندازه ی کاشی یا سنگ بادوام نیست.

۳. پذیرایی

در مورد فضای نشیمن مانند اتاق خانوادگی، غذاخوری و اتاق خواب دست شما باز است. مناسب ترین گزینه به اولویت های شخصی شما برمی گردد. بعضی افراد حس مطبوع و دوام چوب یا کاشی را ترجیح می دهند و بین فضاهای خالی فرش یا قالی می اندازند تا هنگام راه رفتن راحت باشند. دسته ی دیگر احساس سنتی فرش زیر پا را ترجیح می دهند.

بهترین روش برای محدود کردن گزینه ها این است که بودجه ی خود را معین کنید و به گزینه های آنلاین نگاه بیندازید تا ببینید کدام مدل، رنگ و مواد بیشتر برای شما جذابیت دارد.

انواع کف

انواع مختلفی از کف قابل دسترس است اما بعضی از مدل ها در خانه های مدرن بیشتر دیده می شود. ممکن است در هر دسته لازم باشد تغییراتی در طرح آن لحاظ کنید. انتخاب مواردی مانند مصالح خاص در مورد کف چوبی یا سنگی، یا انتخاب رنگ، طرح یا الگو ضروری است. بیایید نگاهی به محبوب ترین مدل ها و مزایا و معایب هریک بیندازیم.

۱. چوب جنگلی

کف چوبی از یک قطعه چوب ساخته می شود که درخت آن را خودتان انتخاب می کنید. معمولاً کف چوبی از درخت بلوط، گیلاس یا گردو تهیه می شود اما چند نمونه چوب سخت دیگر هم وجود دارد که می توانید از میان آن ها انتخاب کنید.

درمجموع، ضخامت هر قطعه چوب به طول سه چهارم معادل یک اینچ است اما عرض آن می تواند متغیر باشد. عرض استاندارد بین سه تا پنج اینچ است و اکثر خرده فروشان این اندازه را «متوسط» یا «استاندارد» می نامند. تخته های عریض هم محبوب هستند که پهنای آن به پنج تا ده اینچ می رسد و در فضای نشیمن بسیار زیبا می شود.

 

کف پوش چوبی

کف چوبی به دو روش عرضه می شود. چوبی که از قبل پالوده شده باشد، قبل از نصب تخته چوب پولیش شده است. در غیر این صورت لازم است چوب سنباده زده شود تا پس از نصب براق و در برابر رطوبت مقاوم باشد.

درحالی که تمام کف های چوبی محکم هستند، انواع مختلف چوب سختی و مقاومت متفاوتی دارند. انتخاب نوعی از چوب که با میزان رفت وآمد در آن قسمت از خانه هماهنگی دارد بسیار مهم است تا کف بیش ازحد فرسوده نشود.

۲. چوب صنعتی

چوب صنعتی ازنظر قیمت جایگزین مناسبی برای چوب سخت است. ظاهر چوب صنعتی که از ترکیب لایه ی فوقانی چوب محکم خالص با چندلایه سه لایی تهیه شده شبیه به چوب محکم است اما در برابر رطوبت مقاومت بهتری از خود نشان می دهد.

استفاده از چوب صنعتی در قسمت هایی از خانه مانند زیرزمین نمناک توصیه می شود زیرا ممکن است چوب جنگلی در اثر رطوبت بالا شکل خود را از دست بدهد. به علاوه، ازآنجایی که در چوب صنعتی کم تر از چوب جنگلی گران قیمت استفاده می شود، معمولاً گزینه ی مقرون به صرفه ای است. یکی از معایب چوب صنعتی این است که مثل چوب واقعی نمی توان آن را مرتباً سنباده کشید چون روکش نازکی دارد. بااین حال، می توانید روکش باکیفیتی روی آن بکشید تا در برابر فرسودگی مقاوم باشد.

بازهم انتخاب نوع چوب مانند بلوط، گیلاس و گردو با شماست. اندازه و روکش تخته چوب هم متفاوت است.

۳. بامبو

اگرچه بامبو ذیل مجموعه ی کلی چوب جنگلی قرار می گیرد، بسیاری از کارخانه ها آن را در دسته ی جداگانه می گذارند. مقاومت این گزینه ی بادوام مانند چوب بلوط است و مشکلی برای محیط زیست هم ایجاد نمی کند.

بامبوی طبیعی به کف خانه رنگ ملایم و زیبای چوب را می دهد اما می توان طی چند فرایند به آن ظاهر تیره تری بخشید تا شبیه به سایر گزینه های چوبی شود. اکثر چوب های بامبو از موزو بامبو تهیه می شود که واردات چین است. این گیاه درواقع جزو خانواده ی علف است، نه درخت، ظرف کم تر از ۶۰ روز تا ارتفاع ۷۰ فوت رشد می کند.

 

کف پوش بامبو

این گیاه دوستدار محیط زیست برای بقا به آب یا حشره کش نیاز ندارد و در مقایسه با دیگر درختان جنگلی که طی بیست سال به بلوغ می رسند، ظرف مدت پنج سال کاملاً رشد می کند. به علاوه، ازآنجایی که بامبو جزو خانواده ی علف هاست و درواقع درخت نیست، فرایند کاشت دوباره ی آن هزینه و زمان بر نیست. بامبو از طریق ساقه ی زیرزمینی جوانه می زند، به سرعت رشد می کند و مانع از تحلیل خاک اطراف محصول می شود.

۴. لمینت

اگر عاشق ظاهر چوب هستید اما قیمت آن با بودجه ی شما جور درنمی آید، کف لمینت گزینه ی جذابی است. طراحی این مدل شبیه به چوب صنعتی است یعنی لایه ی بالایی آن روی چندلایه تخته لایی یا فیبر فشرده سوار شده و تخته های مقاوم و بادوام را در اختیار شما قرار می دهد.

تفاوت اصلی میان کف لمینت با چوب واقعی در این است که لایه ی بالایی لمینت از چوب واقعی تهیه نشده است. در عوض، با استفاده از فناوری فتورئالیسم، تصاویر چند سطح زیبا مانند چوب، سنگ، سرامیک یا بتن با پوشش پلاستیکی روی کار تعبیه می شود.

این فناوری آن قدر شگفت آور است که ظاهر نسخه ی لمینت با مدل واقعی مو نمی زند و هزینه ی کم تر دارد.

۵. لینولئوم

اکثر افراد با شنیدن نام کف لینولئوم یاد آشپزخانه های دهه ی ۷۰ با ظاهر براق می افتند. خوشبختانه، لینولئوم از آن موقع تغییر زیادی کرده و گزینه های جذاب زیادی از آن قابل دسترس است.

لینولئوم که از مواد تجدید پذیر و قابل تجزیه ی بیولوژیکی مانند روغن بزرگ یا چوب پنبه ساخته شده، کاملاً سازگاربامحیط زیست است. لینولئوم به صورت ورقه ورقه قابل خریداری است و برای نصب مستقیماً به زمین چسبیده می شود. ورقه های لیئولئوم دارای رنگ دانه های معدنی است که رنگ و الگوهای مختلفی را در اختیار مخاطب می گذارد و می توان برای جلوگیری از لکه افتادن و فرسوده شدن لینولئوم یک روکش محافظتی روی آن کشید.

اگر لینولئوم هنگام خرید دارای روکش محافظتی باشد، مدت زمان زیادی دوام می آورد. در غیر این صورت، هر دو سال کف را سنباده بکشید تا ظاهر خود را حفظ کند.

 

لینولئوم

۶. چوب پنبه

چوب پنبه گزینه ی دیگری است که آسیب کمی به محیط زیست می رساند. این مواد از پوست درخت تهیه می شود و در این فرایند آسیبی به درخت وارد نمی شود. پوست درخت هر هشت یا ده سال بازتولید می شود و می توان دوباره از آن برای تهیه ی کف استفاده کرد.

چوب پنبه همان ظاهر دنج و گرم چوب را دارد اما رگه های غیرعادی در آن دیده می شود که گاهی زیگزاگی یا خال خالی است. ساختار آن مثل لمینت از یک لایه ی فوقانی تشکیل شده که به مواد مقاوم زیرین چسبانده می شود. اکثر محصولات چوب پنبه از قبل براق و تهذیب شده اند اما بهتر است هر سه یا پنج سال یک بار کف را برق بیندازید تا در برابر لکه و رطوبت از آن محافظت شود. استفاده از پلییورتن یا موم ازجمله رایج ترین روش های درزگیری است.

۷. کاشی سرامیکی

کاشی سرامیکی ازجمله انواع همه فن حریف در کف سازی است. تنوع رنگ، بافت، شکل و اندازه ی آن باعث شده با تمام اتاق-های خانه مطابقت پیدا کند. کاشی از ترکیب رس و شیل و بعد ریختن آن در کوره برای سفت شدن سرامیک تهیه می شود. اضافه کردن رنگ دانه به این ترکیب باعث می شود دست شما در انتخاب رنگ کاشی سرامیکی باز باشد. انتخاب کاشی های مناسب کف بسیار مهم است تا از مقاومت آن در برابر رفت وآمدهای زیاد اطمینان حاصل شود. بهتر است دنبال مدل هایی بروید که ضد لیز خوردن هستند

می توانید از بین ۳ نوع کاشی یک مورد را انتخاب کنید:

  • سرامیک لعاب دار

این سرامیک روکش صاف و صیقلی دارد که قبل از قرار دادن کاشی در کوره به آن اضافه می شود. این باعث می شود ظاهر نهایی کار شبیه به شیشه باشد و راحت تر تمیز شود.

 

کاشی سرامیکی

  • کاشی بی لعاب

اگر ظاهر براق برایتان اهمیت ندارد، کاشی بی لعاب گزینه ی مناسبی است. این کاشی مات رنگ خود را از رنگ دانه هایی که مستقیماً به ترکیب رس اضافه می شود، به دست می آورد. معمولاً بافت این نوع کاشی کمی محکم و سخت است و در صورت خیس شدن نسبت به سرامیک لعاب دار مقاومت بیشتری در برابر سر خوردن دارد.

  • سرامیک پرسلانی

سرامیک پرسلان در انواع لعاب دار و بی لعاب قابل دسترس است و یکی از بادوام ترین هاست. این کاشی در کوره با دمای بالا ساخته می شود به همین دلیل نسبت به سایر مدل های کاشی مقاوم تر است.

۸. موکت

یک گزینه ی رایج و تطبیق پذیر دیگر، موکت کردن است. در مقایسه با گزینه های احتمالی دیگر تنوع رنگ و بافت بیشتری دارد و از مواد مختلف تهیه می شود. برای مشخص کردن کیفیت موکت، به میزان تراکم فیبر آن توجه کنید. هرچه میزان فیبر موکت در هر مترمربع بیشتر باشد، دوام محصول بالاتر خواهد بود. در تهیه ی موکت از مواد مختلفی استفاده می شود اما رایج ترین آن پشم است. در ادامه به موارد دیگر هم اشاره می کنیم.

  • پشم

پشم که کیفیت استاندارد موکت در نظر گرفته می شود، ماده ای طبیعی و مقاوم در برابر رطوبت است که هم دوام زیادی دارد و هم جای لک و آلودگی روی آن نمی ماند. دست زدن و راه رفتن روی پشم حس خوبی منتقل می کند و محبوب ترین گزینه است.

  • نایلون

گزینه ی دیگری که مقاومت خوبی در برابر کهنگی و فرسودگی دارد نایلون است. نایلون ماده ای مصنوعی است که به مقاوم بودن معروف است. نایلون باعث ایجاد الکتریسیته ی ثابت می شود پس مطمئن شوید محصولی که می خرید طوری تهیه شده تا این تأثیر در آن پایین باشد.

  • اکریلیک

اکریلیک دومین ماده ی مصنوعی است که خصوصیات مشابه با پشم را دارد. مقاومت آن در برابر کپک و کهنگی بالاست و به-طور طبیعی حشرات را دور نگه می دارد.

  • پلی استر

اگر به دنبال موکت بارنگ های برجسته و روشن می گردید، پلی استر ماده ی محبوبی است. مقاومت خوبی در برابر رطوبت دارد اما پاک کردن لکه از روی آن دشوار است.

  • پلی پروپیلن

اگر به دنبال مدلی می گردید که در فضای داخل و بیرون از خانه مقاومت خوبی دارد، موکت از جنس پلی پروپیلن گزینه ی مناسبی است. مقاومت آن در برابر لکه، رطوبت و کپک از همه بیشتر است و اگر آن را بدون ترمز موکت نصب کنید، در فضای بیرون از خانه عملکرد خوبی از خود نشان می دهد.

۹. سنگ

یکی از گران ترین گزینه ها استفاده از سنگ برای کف سازی است. این گزینه ی باکیفیت به هر فضا ظاهر لوکس می بخشد. کاشی سنگی از مدل های مختلف سنگ ازجمله مرمر، تراورتن، سنگ پهن، گرانیت، تخته سنگ و سنگ آهک ساخته می شود. سنگ های نرم مانند ماسه سنگ مثل سنگ های سخت از قبیل مرمر یا گرانیت در برابر رطوبت مقاومت خوبی ندارد.

 

کفپوش سنگ

لازم است سنگ های نرم را هرچند سال در میان و سنگ های سخت را هر چهار تا پنج سال برق بیندازید تا ظاهر زیبای خود را حفظ کند.

۱۰. وینیل

مقاومت کاشی و ورقه های وینیل بر کسی پوشیده نیست. این مدل باعث می شود سطح زمین نرم و منعطف شود، بادوام باشد و به مراقبت نیاز نداشته باشد. این مدل که از موارد قبل هزینه ی بیشتری به دنبال دارد، در طرح و رنگ های مختلف موجود است که شامل طراحی های ساده و موزاییک های رنگارنگ می شود.

قیمت وینیل که از طریق چسباندن لایه ی فوقانی به یک لایه فوم تهیه می شود، معمولاً به واسطه ی ضخامت کاشی تعیین می شود. سطح لایه ی بالایی در برابر خراش و لک مقاوم است و اکثر کارخانه ها همراه با محصول گارانتی می دهند. بهترین کاشی ها تا ۱۵ سال ضمانت دارند.

۱۱. بتن صیقلی

استفاده از بتن صیقلی در کف خانه، به خصوص در خانه های مدرن، طراحی جدیدی است. بعضی از افراد حتی قبل از لعاب و صیقل به بتن رنگ و لکه اضافه می کنند تا کف رنگ داشته باشد.

نکات قابل ملاحظه

برای انتخاب بهترین نوع و مصالح باید چند نکته ی دیگر را مدنظر داشته باشید و سوالاتی را مطرح کنید.

۱. دوام

اگر اول کاربرد اتاقی را که برای آن کف انتخاب می کنید مشخص کنید، بهتر می توانید تعیین کنید که انتخابتان تا چه میزان باید بادوام و مقاوم باشد. اگر اتاق موردنظر یکی از پر رفت وآمدترین قسمت های خانه است، مثل اتاق پذیرایی یا راهروی ورودی و بچه یا حیوان خانگی دارید، بهتر است مدلی را انتخاب کنید که مقاومت خوبی در برابر رطوبت و خراش دارد و کاربرد زیادی دارد.

اگر به دنبال کف مناسب برای آشپزخانه می گردید و کسی هستید که از آشپزی و سرگرم کردن دیگران لذت می برید، بهتر است سراغ مواردی بروید که زیر پا احساس راحتی می دهد و در برابر ایستادن های طولانی ضربه گیر خوبی است. شما می توانید با در نظر گرفتن معیارهای سبک زندگی، مدلی را انتخاب کنید که به اندازه ی کافی مقاوم و بادوام است.

۲. نصب

در ادامه به ملاحظات و نکات مربوط به نصب می پردازیم اما لازم است از این مورد به عنوان یک عامل مهم در محدود کردن گزینه ها یاد کنیم. هزینه ی نصب بعضی از مدل ها بالاست و زمان زیادی می برد. مثلاً، اگر کاشی های ظریف با سنگ موزاییک میناکاری شده را برای آشپزخانه انتخاب کنید، هم هزینه ی زیادی دارد و هم چند روز طول می کشد.

اگر به دنبال مدلی می گردید که نصب آن ساده است تا خودتان این کار را انجام دهید یا یک روزه کار نصب آن تمام شود، گزینه ی موکت به کارتان می آید. اگر قبل از خرید به زمان نصب محصول توجه نکنید، کار بازسازی خانه دردسرساز خواهد شد.

 

نصب کفپوش

۳. تمیزکاری

روش تمیزکاری و نگهداری هر مدل با دیگری فرق می کند. به میزان اصطکاک در هر قسمت و سطوحی که تمیز نگه داشتن آن ها بسته به سبک زندگی آسان تر است فکر کنید.

۴. هزینه

اکثر مواردی که ذکر کردیم محدوده قیمت مشخصی دارند. چه چوب را انتخاب کنید چه موکت، کاشی یا سنگ، هزینه ی آن بسته به کیفیتی که انتخاب می کنید کم یا زیاد است.

بودجه ی خود را مشخص و از این رقم برای محدود کردن گزینه های پیش رو استفاده کنید. مثلاً، اگر ظاهر چوب جنگلی را دوست دارید اما از عهده ی هزینه ی آن برنمی آیید، لمینت مناسب ترین گزینه است.

جزئیات بیشتر

در ادامه به جزئیاتی اشاره می کنیم که هنگام انتخاب کف منزل باید در مورد آن ها تحقیق کنید.

عایق صدا

اگر در آپارتمان یا مجتمع زندگی می کنید یا سقف خانه تان بلند است، بهتر است گزینه هایی را در نظر بگیرید که به ضد صدا کردن خانه کمک می کند. سطوحی مانند کاشی سرامیک یا سنگ باعث می شود صدا بپیچد و کف چوبی و لمینت صدای پا را در محیط منعکس می-کند.

موکت به خفه کردن صدا کمک می کند و ترمز موکت به این ویژگی دامن می زند که در زندگی آپارتمانی به کار می آید.

ترمز موکت

اگر موکت را برای کف اتاق انتخاب کرده اید، لازم است زیر آن ترمز موکت بگذارید. بدین ترتیب نه تنها سطح موکت ضربه گیر بلکه طول عمر موکت هم بیشتر می شود. تولیدکننده ی موکت در مورد ضخامت ترمز پیشنهاد ویژه به شما می دهد پس قبل از انتخاب راهنمای موردنظر را بخوانید.

صنعت ساختمانهمه مطالب

دیدگاه ها غیرفعال است