نماهای ساختمانی و انواع آنها

نماهای ساختمانی | انواع نماهای ساختمانی | نما چیست؟

بی شک گویاترین و پیچیده ترین ویژگی در طراحی هر ساختمان پوشش نمای بیرونی آن است. نما به طورقطع از مؤلفه های زیبایی یک ساختمان به حساب می آید، اما نقشی که در کاهش مصرف انرژی ساختمان، بهبود روشنایی طبیعی و جریان هوای بهتر در داخل ساختمان ایفا می کند نیز قابل توجه است.

تعداد زیادی از ساختمان های بتونی در اطراف ما ظاهرشده اند و اکنون وقت آن رسیده است تا معماران هنگام طراحی نمای کلی، به یک استراتژی جامع تر نگاه کنند. طی سال های اخیر، مهندسی نما اهمیت و محبوبیت زیادی کسب کرده و اکنون پروژه های ساختمانی بیش ازپیش در طراحی خود از روکش ساختمانی استفاده می کنند.

نما چیست؟

نماها عناصر اصلی در زیبایی ساختمان های ما نیز هستند. معماران از نما برای نمایش خلاقانه توازن، تعادل، تناسب، تجربه و روح استفاده می کنند. معماران در طرح های خود باید تعادلی بین عملکرد و زیبایی ایجاد کنند. همواره فناوری های جدیدی وجود دارند که امکانات جدیدی برای طراحی نما ارائه می دهند. معماران و سازندگان دائماً در حال پیدا کردن سیستم های جدیدتری برای نماها هستند. معماران در فهرست پروژه های خود از روش ها و مصالح بسیاری برای نماها بهره می گیرند که هر یک زیبایی، مزایا و معایب و قیمت مخصوص به خود را دارند.

انتخاب روکش مناسب در نمای ساختمان

بسیار مهم است که یک نمای مناسب برای ساختمان پیدا کنیم، چراکه نما می تواند تأثیر بسزایی در روشنایی، گرمایش و تهویه سازه ها داشته باشد. فاکتورهای زیادی وجود دارد که لازم است در نمای ساختمان به آن ها توجه شود، اما یکی از دلهره آورترین آن ها انتخاب درست مصالح است. در تصمیم گیری برای انتخاب مناسب ترین مصالح برای نما باید عوامل زیر نیز در نظر گرفته شوند:

  • ضدآب
  • بهره وری انرژی
  • زیبایی و بافت
  • تطبیق پذیری
  • سازگاری با محیط زیست
  • پایداری
  • هزینه

انواع نماهای ساختمانی

بر اساس ترکیب، سبک، دکوراسیون و حتی رنگ، می توان طرح های بی شماری برای نماها خلق کرد؛ اما امروز در نظر داریم مصالح مختلف به کاررفته در نماها را بررسی کنیم.

۱. پوشش های فلزی

اگر نمای یک ساختمان نحوه برقراری ارتباط با محیط اطراف خود را تعیین کند، مصالح زبانی است که از طریق آن این روند انجام می گیرد. اگرچه قبلاً نماهای فلزی با ساختمان های صنعتی و یا پیش ساخته در ارتباط بودند، اما اکنون در فضاهای مسکونی نیز رونق زیادی پیداکرده اند. نصب چنین مصالحی بر روی نمای خانه بسیار آسان و سریع است. علاوه بر این، آن ها کاملاً کارآمد و کاربردی هستند. روکش های صاف، موج دار، براق، شبکه ای و گالوانیزه انواع مختلفی از پوشش ها هستند که می توانند با مصالحی مانند چوب، بتن، گچ و یا سنگ ترکیب شوند.

۲. پوشش های فلزی خود حفاظ

فولاد خود حفاظ از مصالح موجود در نماهای مدرن است که در معماری معاصر استفاده می شود. این ماده علیرغم رنگ اکسید، مقاومت زیادی در برابر خوردگی دارد و این امر به دلیل لایه محافظ اکسید است که از ادغام کروم و مس ایجادشده است.

۳. روکش سنگ طبیعی

نمای سنگی در طول تاریخ مورداستفاده قرارگرفته است. این روکش ها رنگ ها و ساختارهای متفاوتی دارند که حس زیبا و متمایزی به دیوارها می بخشند. علاوه بر این، سنگ عایق و حفاظ حرارتی بالایی در برابر رطوبت ایجاد می کند. این ماده بسته به نوع انتخاب، به خاطر سختی و مقاومت بسیار بالای آن شناخته می شود. سنگ ها رویه های بسیار متنوعی دارند. امکانات ارائه شده توسط این ماده، آن را به یک انتخاب عالی برای داخل و خارج از خانه تبدیل کرده است.

روکش سنگ طبیعی

۴. روکش چوبی

همه ما از زیبایی و کیفیت چوب آگاه هستیم، چراکه ماده ای بسیار گرم و پذیرا است. بااین حال، این نوع پوشش ویژگی های دیگری نیز دارد که باعث می شود در انتخاب آن دقت شود. حساسیت به رطوبت، نور خورشید و تغییر در دما فقط چند نمونه از آن ها است. اگرچه از زمان های بسیار قدیم از چوب در ساخت پناهگاه ها استفاده می شود، اما باید از رفتار آن در برابر عناصری مانند آتش، رطوبت و حشرات اطمینان حاصل کنیم.

۵. دیوارهای بنایی

بنایی یک روش سنتی در ساخت دیوار است که در آن از مصالح مختلفی مانند آجر، کاشی و یا سنگ استفاده می شود. این دیوارها معمولاً ترکیبی هستند و با تکنیک های مختلفی ساخته می شوند. در این دیوارها از ملات و یا خاک رس به عنوان ماده چسبنده بین دیوارها استفاده می شود. البته ساخت دیوارهای خشک گزینه دیگری است. آن ها نمای روستایی و طبیعی به خانه می بخشند. امروزه، پیدا کردن خانه هایی که برای داشتن یک نمای سنتی، دیوارهای آن ها از مصالح مشابهی پوشیده شده است، چندان دشوار نیست.

۶. ملات گچ

گچ به طور سنتی در ساخت وسازها مورداستفاده قرارگرفته و می تواند به عنوان تزئین نمای جلوی خانه شما استفاده شود. هزینه کم، رنگ های متنوع و روش های متعدد صیقل کاری، آن را به راه حلی مناسب برای خانه هایی با دیوارهای آجری تبدیل کرده است. گچ می تواند ترک هایی که باگذشت زمان در این نوع پوشش ها ظاهر می شوند را پنهان کند.

۷. بتن

این روزها نماهای بتونی در حال تسخیر ساختمان های معماری معاصر هستند. به دلیل ساخته شدن این ماده از ترکیبات مختلف و سایه های سفید و خاکستری که باعث دوام بسیار بالای آن می شوند، این ماده به نگهداری زیادی احتیاج ندارد.

نمای بتنی

۸. حصارهای شیشه ای

شیشه یکی دیگر از مصالح محبوب در طراحی نما به شمار می آید. به جای ساخت پنجره های متعدد، این نماها نور کافی را به داخل ساختمان می رسانند. تنها فریم ها و پارتیشن ها حصارهایی در سازه ایجاد می کنند. حفاظت و نگهداری در برابر نور خورشید دو عامل مهم برای نماهای شیشه ای است.

۹. نمای خشتی

نماهای خشتی با محیط زیست و نماهای مدرنی که ارزش و جنبه های طراحی ساختمان را افزایش می دهند، سازگار هستند. نماهای خشتی نه تنها زیبا هستند بلکه نسبت به دیگر مصالح به کاررفته در نماها از مزایای زیادی مانند پایداری، حداقل نگهداری، عایق حرارتی، ماندگاری طولانی، مقاومت در برابر آب وهوا برخوردار هستند. این نماها دارای جاذبه ای ابدی می باشند. نماهای خشتی در حال تبدیل شدن به اولین انتخاب معماران مدرن هستند که قصد دارند سازگاری خود با محیط زیست را به جهان نشان دهند.

۱۰. نمای کامپوزیتی

نماهای کامپوزیتی از پانل های فیبرهای کامپوزیتی ساخته شده اند. این نوع نماها جایگزین خلاقانه ای برای مصالح نماهای معاصر هستند. نماهای کامپوزیتی پانل های بزرگی هستند که به راحتی می توانند به هراندازه و شکلی تبدیل شوند و طراحی های متنوعی در اختیار شما قرار دهند. از مزایای این پنل ها می توان به جذب پایین آب، مقاومت بالا، مقاومت در برابر آتش سوزی، روکش خشک، سهولت در نصب و عدم نیاز به نگهداری اشاره کرد.

همچنین مشاهده کنید : اطلاعات ساختمان های در حال ساخت

۱۱. EIFS

عایق خارجی و سیستم رویه (EIFS) روکشی است که باعث عایق بندی می شود و می تواند ظواهر زیادی داشته باشد. بسیاری از افراد این محصول را گچ بری می دانند. این ماده برای تکرار ظاهر سایر مصالح تولیدشده است. ممکن است یک فرد عادی با نگاه کردن نتواند تفاوت میان EIFS و سنگ را تشخیص دهد. سیستم های EIFS  وجود دارند که حتی پانل های آجری و فلزی را تکرار می کنند. به طورکلی این سیستم از یک تخته عایق بندی سخت تشکیل شده است که با اسپری به ساختار دیوار پشتی خود می چسبد و یا به ماده رویه متصل می شود. ازآنجاکه این ماده به عنوان یک مایع استفاده می شود، ظواهر معماری با جزئیات به راحتی با کندن عایق سخت به حالت دلخواه حاصل می شوند. این ها نسبت به سایر نماها بسیار سبک هستند و بدون نیاز به پشتیبانی زیاد می توان از آن ها استفاده نمود. به دلیل عایق بندی، EIFS اقتصادی ترین سیستم در هر مترمربع است.

 

نمای EIFS

پایداری EIFS در بخش زیرین آن است. پوسته EIFS بر روی عایق سخت، نازک است و به راحتی ممکن است آسیب ببیند. مثلاً برخورد سنگ پرتاب شده از ماشین چمن زنی می تواند سوراخی در آن ایجاد کند. گاهی اوقات رنگ ها ممکن است محو شوند یا سطح باگذشت زمان کثیف و لک دار شود. با توجه به این ویژگی ها، اغلب از EIFS در قسمت های بالاتر ساختمان برای محافظت از آن استفاده می شود.

۱۲. نمای فولادی و شیشه ای

سازندگان از ترکیب فولاد و شیشه برای ساخت نمای ساختمان های چندطبقه استفاده می کنند. به طورکلی، سازه های فلزی عمودی از پانل های شیشه ای پشتیبانی می کنند. کل سازه بر روی فریم بیرونی ساختمان قرار می گیرد. سازندگان معمولاً در این نوع نماها از فولاد ضدزنگ و قوطی های فولادی استفاده می کنند.

۱۳. روکش سرامیکی

کاشی های سرامیکی از زمان مصر باستان در طراحی دیوارها استفاده شده اند. اخیراً، پوشش های سفالی ضد باران و سیستم هایی با روکش های آجری گزینه های محبوب پروژه های ساختمانی هستند. سیستم هایی باروکش سرامیکی ضد باران به ویژه در صورت داشتن یک رویه خوب جهت محافظت از ساختار ساختمان در برابر عناصر بسیار عالی هستند.

۱۴. روکش شبکه فلزی

شکی نیست که طراحی روکش فلزی ازنظر ظاهری بسیار منحصربه فرد است. روکش فلزی ماده ای همه کاره است که برای شکل دادن طرح های مختلف و ایجاد طرح های جالب معماری بسیار عالی است. همچنین می تواند به عنوان عناصر طراحی دیوار پوش هایی مانند دیوارهای خصوصی یا حفاظت از آفتاب استفاده شود.

روکش شبکه فلزی

۱۵. روکش پلاستیکی

پانل های روکش های پلاستیکی نیز مانند روکش فلزی می توانند مکمل بسیار خوبی برای نمای کلی ساختمان باشند. روکش های پلاستیکی معمولاً ارزان و سبک هستند، به آسانی نصب می شود و می تواند به سرعت به عناصر ساختمان رنگ و روی تازه و ظاهری رنگارنگ ببخشد.

صنعت ساختمانهمه مطالب

دیدگاه ها غیرفعال است