رایج ترین خطرات در محل ساخت و ساز

رایج ترین خطرات در محل ساخت و ساز | انواع خطرات در ساخت و ساز

کارگران باید در ارتفاعات بالایی کار کنند، تجهیزات سنگین را کنترل کنند یا ابزارهای سنگین حمل کنند و ساعات زیادی از روز در معرض صداهای بلند قرار گیرند که آن ها را در شرایط و وضعیت پرخطری قرار می دهد. به همین دلیل است که کارگران ساختمانی باید تحت آموزش مناسب قرار بگیرند تا در مورد خطرات رایج در محل ساخت وساز اطلاعات کافی داشته باشند.

اشیا متحرک

محل ساخت وساز با احداث سازه دائماً در حال تغییر است. دستگاه حفاری، وسایل نقلیه تأمین کننده و تجهیزات بالابری وجود دارد که همه این ها در بیشتر حالات روی سطح ناهموار کار می کنند.

ضروری است که کارگران کاملاً از محیط اطراف خود، آگاه باشند و احتیاط های لازم برای در امان نگه داشتن خود را انجام دهند. آن ها باید همیشه نسبت به اشیای متحرک و تجهیزات فاصله را رعایت کنند، ژاکت های باقابلیت دید بالا بپوشند تا دیگران آن ها را ببینند و سرشان را با کلاه ایمنی محکم بپوشانند.

صدا

تعداد بسیار زیادی از ماشین آلات، وسیله نقلیه و ابزارها در آن محل کار می کنند. درنتیجه، محیط برای کار کردن بسیار پرسروصداست. صدای بسیار زیاد برای گوش ها مضر است و اگر کارگر برای مدت های طولانی در معرض این صداها قرار گیرد می تواند باعث کری شود؛ بنابراین پوشاندن گوش ها با تجهیزات حفاظتی شخصی بسیار مهم است.

کار کردن در ارتفاع

محل ساختمان سازی قطعاً بدون پله است و به این دلیل کارگران از نردبان یا داربست برای بالا رفتن و کار کردن در ارتفاعات استفاده می کنند. اگرچه مشکل کار کردن در ارتفاع با داربست زدن حل شده است، ولی خطر افتادن و آسیب های مرتبط را بالابرده است. در چنین مواردی داربست باید به نرده های حفاظتی مجهز شود و کارگران باید سیستم حفاظت از افتادن داشته باشند تا خطر را تا حد امکان کاهش دهند. علاوه بر این، تجهیزات همیشه باید به طور صحیح توسط پرسنل آموزش دیده بررسی و نگهداری شوند تا اطمینان حاصل شود که برای استفاده مناسب اند. خبر خوب اینکه انواع داربست که خطر را در محل کار کاهش می دهند، وجود دارد.

کار کردن در ارتفاع

الکتریسیته

بسیاری از قطعات تجهیزات در محل کار برای کار کردن نیاز به الکتریسیته دارند. پس الکتریسیته فقط برای متخصصان برق خطرساز نیست بلکه برای کارگران ساختمانی نیز خطرناک است.

کارکنان اغلب مجبورند نزدیک کابل های زیرزمینی و یا نزدیک خطوط برق در ارتفاعات کار کنند. در شرایط عجولانه یا وقتی کار الکتریکی توسط افراد غیرمتخصص انجام می شود خطر بسیار بالاست. برای پرهیز از این خطرات، فقط از برق کاران آموزش دیده و حرفه ای برای انجام کار استفاده شود و کارگران ساختمانی را به تجهیزات حفاظتی شخصی و همچنین آموزش کافی مجهز کنید.

افتادن و لیز خوردن

افتادن از ارتفاع، همچنان بزرگ ترین دلیل برای مرگ ومیر ساختمانی است. دلایل متعدد آن شامل خطای انسانی، نپوشیدن سیستم های محافظت در برابر سقوط و کار کردن روی سطوح ناهموار و ناپایدار است. همچنین در محل ساخت وساز سد یا پاگیرهایی مانند مصالح خام، گودال ها، سطوح لغزنده، کابل ها و… وجود دارد. افتادن و سرخوردن باعث آسیب های جدی شامل دررفتگی مفاصل و شکستگی استخوان ها و حتی مرگ می شود. اینجاست که تابلوهای اعلان برای امن ساختن محل، استفاده می شود. تابلوها کارگران را از محیط اطرافشان آگاه کرده و آن ها را محتاط تر می سازد. به علاوه کارگران باید چکمۀ مناسب و پوشش های دیگر مانند دستکش برای حداکثر امنیت بپوشند.

گردوخاک

مکان ساخت وساز همیشه پر از گردوخاک است. فعالیت هایی مثل حفاری، مته زنی و مخلوط کردن سیمان مسبب ایجاد محیط گردوخاکی هستند. موضوع خطرناک درباره آن این است که گردوخاک فقط در هوا نیست و شامل فیبرها و پودر است که می تواند باعث آسیب جدی به سیستم های داخلی بدن کارگران شود. آسم و بیماری انسدادی ریه مثال هایی از بیماری های ریه هستند که کارگران ساختمانی می توانند به دلیل ماهیت کارشان از آن ها رنج ببرند. غیر از بیماری ها، ذرات ریز هوایی می توانند وارد چشم شده و ایجاد ناراحتی کنند. ناظران باید اطمینان حاصل کنند که کارگرانشان دستکش حفاظتی، عینک و ماسک صورت بپوشند تا خودشان را از این خطرات در امان نگه دارند.

گردوخاک

گرما

در مناطق گرم و در فصل تابستان، گرما اغلب دلیل اصلی مرگ کارگران است. استراحت و دریافت آب به صورت مکرر برای در امان نگه داشتن کارگران از گرمازدگی و غش در اثر گرما ضروری است.

تجهیزات معیوب

ساختن یک چیز آسان است اما تعمیر و نگهداری آن مهارت می خواهد. همین طور در محل های ساخت وساز نگهداری و تعمیر تجهیزات سخت و پرهزینه است. ولی برای ماشین آلات، ابزارها و وسایل حفاظتی شخصی طبیعی است که دچار فرسودگی و کهنگی شود. نردبان های شکسته، تجهیزات الکتریکی معیوب، داربست بی ثبات و نااستوار برای ایمنی کارگران خطر بزرگی دارد؛ بنابراین داشتن یک متخصص آموزش دیده مهم است که به طور منظم از تمام تجهیزات ساختمانی بازرسی کند و اقدامات ضروری برای تعمیر و ارتقا را انجام دهد.

زندگی انسان فوق العاده باارزش است و برای یک شرکت، کارکنان بسیار باارزش تر از تجهیزات و سازمان ها هستند. کارفرمایی که از کارکنان مراقبت می کند مطمئناً یک تیم همیشه وفادار از افراد سخت کوش خواهد داشت.

علاوه بر خطراتی که کارکنان در محیط کار با آن روبرو می شوند، همچنین خطر سرقت نیز وجود دارد؛ زیرا محل ساخت وساز فاقد دیوارهای محکم یا در برای حفاظت است و برای مردم دسترسی به آن و سرقت بسیار آسان است. رایج ترین موارد سرقت در محل کار شامل ماشین آلات، ابزارهای کوچک و تخته می باشد. یک پروژه وظایفی برای تکمیل و فرجه مشخصی برای دنبال کردن دارد و سرقت موارد به ظاهر کوچک می تواند بسیار پرهزینه باشد.

چگونه تکنولوژی دیجیتالی محل های ساخت وساز را امن تر می سازد؟

به هرحال با تکنولوژی جدید و پیشرفته، محل های ساخت وساز در حال ایمن تر شدن از گذشته هستند. بعضی از این تکنولوژی ها در زیر بررسی شده اند:

هواپیماهای بدون سرنشین

 

هواپیماهای بدون سرنشین

هواپیماهای بدون سرنشین اغلب در دست علاقه مندان و عکاسان عروسی دیده می شود؛ اما امروزه در صنعت ساختمان سازی نیز بسیار مفید بوده است. علاوه بر نقشه برداری و مقیاس گذاری، این هواپیماها برای ایمنی محل نیز استفاده می شوند. نمای هوایی جزئیات بسیار بیشتری دارد که می تواند به شناسایی خطرات کمک کند. نگهبانان امنیتی انسان هستند و فقط می توانند در یک منطقه محدود حضورداشته باشند درحالی که هواپیماهای بدون سرنشین امکان پوشش گسترده تر و همچنین پوشش ۷/۲۴ از یک محدوده را فراهم می کنند. کارگران اغلب زمانی که درگیر کار هستند، از محیط اطراف کاملاً آگاه نیستند اما فردی بادید هوایی بهتر می تواند خطرات موجود را تشخیص داده و به موقع کارگران را آگاه سازد. با هواپیمای بدون سرنشین، همچنین بررسی سارقان و ایمن نگه داشتن مواد بسیار آسان تر است.

بیشتر بخوانید: خانه های سنتی ایرانی

دوربین ها

اگرچه دوربین ها در ابتدا برای عکاسی استفاده می شدند، امروزه با حسگر های حرارتی و حرکتی بسیار پیشرفته شده اند که امنیت عالی را در محل های کاری ایجاد می کنند. سنسور آن ها می تواند سریعاً حرکت را تشخیص دهد و گرفتن سارقان را آسان تر کند. در حقیقت، محل ساخت وساز که مجهز به سیستم های امنیتی کارآمد است، در وهلۀ اول باید سارقان را دور نگه دارد. با گذر زمان و پیشرفت تکنولوژی، روش های سارقین نیز پیشرفت می کند بنابراین، بسیار بااهمیت است که با تغییر تکنولوژی همگام باشید و محل را با سیستم های امنیتی به روز مجهز کنید. این موارد در ابتدا ممکن است گران به نظر برسد اما در مدت زمان طولانی قطعاً ارزش دارد.

صنعت ساختمانهمه مطالب

دیدگاه ها غیرفعال است