پوشش نانو نما چیست و کاربرد آن

پوشش نانو نما | پوشش نانو نما چیست؟ | مزایای نانو نما

یکی از مهم ترین بخش های هر ساختمانی، نمای بیرونی آن است. مخصوصا این که این نما در معرض دید همه قرار دارد و علاوه بر این، مدام در تماس مستقیم با عوامل خارجی است. به همین خاطر است که اهمیت ویژه ای برای آن قائل هستیم و می خواهیم بهترین متریال و مصالح را در اختیار داشته باشیم. اما این مسئله چگونه ممکن است؟ چطور می توانیم نمای یک سازه را از تمام عوامل محیطی مثل باد و باران و آفتاب ایمن نگه داریم؟

خب در حال حاضر علوم مختلفی برای این هدف به کار گرفته شده اند و راه های زیادی به وجود آمده است اما شاید بهترین راهکار، نانو نما باشد!

بیشتر بخوانید : نمای ساختمان

اما پوشش نانو نما چیست؟ چگونه می توان از این فرآیند برای ایمن کردن نمای ساختمان استفاده کرد؟

خب در واقع این فرآیند، از نوعی فناوری پیشرفته ی نانو استفاده می کند تا لایه ای بسیار نازک و نامرئی روی سطوح مختلف نما بکشد و به این ترتیب اجازه ی نفوذ آب، یا هرگونه عامل خارجی به داخل ساختار نما را ندهد.

این محصول به تمام سوراخ و خلل و فرج سطح نفوذ می کند و یک نوع خاصی از لایه ی محافظتی ایجاد خواهد کرد تا به جلوی نفوذ عوامل خارجی ( مثل آلودگی ها، سفیدک یا شوره) را بگیرد.

برای اجرای آن نیز باید به نسبت مساوی، مقداری مواد نانو و ترکیب آب و سیمان را مخلوط کنیم تا به شکل یک دوغاب نرم در بیاید. سپس با یک فرچه بزرگ، این دوغاب را روی سطح می کشیم.

 

نانو نما

دقت داشته باشید که مرحله ی اجرای نانو نما با فرچه باید چند دست صورت بگیرد. دست اول را می زنیم تا تمام سطح را در بر بگیرد و خللو فرج آن پوشانده شود. سپس دست بعد را می کشیم تا سطحی هموار و یک دست به وجود بیاید. نکته ی مهم اینجاست که در واقع دست های بعدی نباید تولید سطح کند و یک لایه به لایه های دیگر اضافه نماید و فقط باید آن را یک دست سازد که برای انجام این کار می توانید به دوغاب خود، پودر سنگ اضافه کنید.

البته باید به طور کلی و تا جایی که می توانید از مقادیر کمتری پودر سنگ و سیمان استفاده شود چرا که این دو مصالح وقتی روی نمای سازه قرار می گیرند، می توانند منجر به تولید رسوب، غشاء زیستی و …شوند. به این ترتیب محیط بسیار مناسبی را پدید می آورند تا جلبک ها رویشان رشد کنند. رشد جلبک نیز روی هرگونه سطحی منجر به پرورش کپک، باکتری و انواع میکروب های دیگر می شود که قطعا هم برای خود سنگ ضرر دارد و هم انسان ها!

اما با اجرای نانو نما دیگر لازم نیست که نگران این مسائل باشید. علاوه بر این، نانو نما اجازه ی شوره زدن به سنگ را نیز نمی دهد. دقت داشته باشید که اگر آب به کار رفته در دوغاب ها و ملات دارای املاح زیادی باشد، بعد از مدتی سنگ و نمای مربوطه شوره می زند و سفیدک هایی روی آن پدید می آید که ظاهر جذابی ندارند و می توانند بعد از مدتی آسیب های فراوانی هم به سازه وارد کنند.

اما با وجود نانو نما دیگر لازم نیست نگران این موضوع باشید. البته اجازه بدهید نکته ای را به شما بگوییم:

حتی اگر نانو نما را روی یک سطح بکشید، ممکن است که آب و سیمانی که در دوغاب اولیه وجود دارد، منجر به شوره زدگی سنگ و نما از داخل شود. به همین خاطر است که توصیه می شود قبل از این که اجرای نما را آغاز کنید، متریال خود را نانو کاری بکنید. فرقی نمی کند که نما از چه جنسی باشد(خشت، سنگ یا…)

بیشتر بخوانید : نمای چوب

در واقع این عمل نانو کاری در همان کارخانه ی تولید کننده صورت می گیرد و از هر حیث، کیفیت و زیبایی محصول را بالا می برد.

چرا نما را نانو می کنند؟

همان طور که در بالا توضیح دادیم می توان دلایل منطقی زیادی را ذکر کرد که چرا باید از نانو نما استفاده نمود. اما اگر بخواهیم به طور خلاصه به دلایل نانو کردن نما اشاره کنیم، باید موارد زیر را ذکر کرد:

اول از همه این عملیات باعث می شود که مراقبت بهتری از سنگ سنگین نما صورت بگیرد.

می توان آن را روی سنگ های مختلفی مثل مرمر، گرانیت، سنگ آهک، کاشی و خیلی سطوح دیگر اجرا کرد.

یکی دیگر از دلایل نانو نما کردن این است که می توان خیلی ساده آلودگی ها و گرد و غبار را از روی سطوح مختلف پاک کرد. به این ترتیب عمر مفید نما افزایش پیدا می کند و اگر هر گونه عامل خارجی به آن حمله کند، می توان خیلی ساده و راحت آن را شست و شو داد.

حتما شما هم منظره ی زشت ساختمان های کثیف را دیده اید و به خوبی می دانید که این منظره چقدر به چهره ی شهر آسیب می زند. اما با وجود نانو کردن نما، چنین مشکلاتی خیلی کمتر از قبل به وجود می آید.

 

نانو نما

مزایای نانو نما

در همین متن بارها به مزایایی که این فرآیند نانو نما برای سازه دارد اشاره کرده ایم اما اگر بخواهیم به صورت دقیق و طبقه بندی شده به این مزایا اشاره کنیم، باید موارد زیر را برشمریم:

در برابر آلودگی مقاومت دارد.

یکی از اصلی ترین و مهم ترین خصوصیات نانو نما این است که می تواند به خوبی در برابر هرگونه عامل خارجی و آلودگی مقاومت کند. این ویژگی به خصوص در مورد ساختمان های شهرهای بزرگ بسیار حائز اهمیت است چرا که به طور طبیعی، این شهرها بسیار آلوده هستند و خیلی وقت ها این آلودگی ها به تن ساختمان نیز می نشینند. اما با وجود این فرآیند، دیگر لازم نیست مدام نگرانی آلودگی ساختمان باشید.

نانو نما خیلی نازک است و مرئی نخواهد بود.

بیشتر بخوانید : نمای کرتین وال

یکی از دیگر از بزرگ ترین مزیت های نانو نما این است که نمی توان آن را مشاهده کرد و خیلی نازک است. در واقع خیلی از افراد نگران هستند که قرار دادن این پوشش روی نمای ساختمان شان، قرار است چه تصویری ایجاد کند. اما واقعیت این جاست که اصلا نباید نگران این مسئله باشید چرا که این پوشش خیلی نازک و نامرئی است و اصلا قابل مشاهده نخواهد بود.

در برابر اشعه های مضر خورشید مقاوم است.

یکی دیگر از مزیت های بزرگ و برجسته نانو نماکاری این است که در برابر اشعه های مضر و خطرناک خورشید از نمای اصلی محافظت می کند. در واقع اگر در شهری گرم زندگی کرده باشید به خوبی می دانید که بعد از مدتی چگونه رنگ و جنس نما تغییر خواهد کرد و به نظر رنگ و روی ود را از دست داده است. اما با استفاده از نانو نما دیگر لازم نیست نگران این معضل باشید و خیلی راحت می توان از نمای اصلی در برابر اشعه های مضر خورشید محافظت کرد.

در برابر فرسایش نیز مقاوم است

یکی از اصلی ترین معضلاتی که خیلی از نماهای ساختمانی ( به خصوص نمای سنگی) دارند این است که در برابر مواد خورنده مقاومت زیادی ندارند. در واقع به خاطر آلودگی های محیطی، باید همواره به فکر باران های اسیدی و طوفان های شن بود که می توانند به زیبایی نمای ساختمان آسیب وارد کنند. اما در صورتی که نانو نما کرده باشید، دیگر لازم نیست که نگران هیچ یک از این عوامل محیطی باشد چرا که نانو نما اجازه نمی دهد که هیچ عاملی به داخل ساختار نما نفوذ کند و منجر به آسیب دیدن آن شود.

در برابر فشار آب مقاوم است

یکی از مهم ترین کارهایی که باید برای نماهای ساختمانی انجام داد، شست و شوی منظم آن هاست. اما خواهید دید که بعد از مدتی نمای اصلی سازه، در برابر فشار آب و شست و شو مقاومت خود را از دست می دهد و دچار خرابی می شود. به همین دلیل است که خیلی از ساختمان داران ترجیح می دهند که سازه را کثیف و آلوده نگه دارند تا این که آن را شسته و دچار خرابی اش شوند. اما در صورت استفاده از تکنولوژی نانو نما کاری می توانید اطمینان داشته باشید که نمای سازه دچار ایراد و مشکل نخواهد شد. در واقع این پوشش می تواند فشار آب را تا ۶۰ برابر تحمل کند. به این ترتیب قادر خواهید بود از ابزارهایی برای شست و شوی سازه استفاده کنید که قدرتمند هستند و پرتاب آب را با شدت بیشتری انجام می دهند.

عایق رطوبت به حساب می آید.

البته پوشش نانو می تواند نمای اصلی ساختمان را از گزند هرگونه عامل خارجی حفظ کند اما مقاومتش در برابر رطوبت، استثنایی است. به همین دلیل است که از آن به عنوان عایق رطوبت نیز نام می برند. چرا که جذب آب آن بسیار کم و تقریبا صفر است. پس شاید بهترین انتخاب برای مناطقی باشد که مدام در معرض بارش های فراوان(مثل شمال کشور) هستند. یادتان نرود که نانو نما کاری را تقریبا روی هر سطحی می توان اجرا کرد. حتی نماهای آجری!

طول عمر نمای ساختمان را بالا می برد.

پوشش محافظتی نانو به قدری بالاست که به طور طبیعی باعث افزایش عمر متریال و مصالحی می شود که شما برای نمای ساختمان به کار برده اید. در واقع چنین گفته می شود که نماهایی که از پوشش نانو استفاده کرده باشند، حتی تا ربع قرن هم شکل و شمایل اصلی خود را حفظ می کنند و نیازی به تعمیر یا بازسازی نخواهند داشت.

عایق حرارت هستند.

یکی دیگر از مزیت ها و ویژگی های مهم نانو نما این است که دوام خوبی در برابر حرارت بالا دارد. در واقع چنین گفته می شود که قادر است در برابر حرارت بالای ۴۵۰ درجه نیز مقاومت کند. شاید به همین دلیل است که به عنوان یکی از اصلی ترین متریال ها در جنوب کشور که دمای هوا بالاست، از آن استفاده می شود.

اجرای ساده ای دارد.

گرچه مزایای این تکنولوژی بسیار بالاست اما خیلی از افراد می گویند که انجام این کار، به معنی تحمل دردسرهای فراوان به هنگام اجرای آن است. اما باید بگوییم که کاملا در اشتباه هستید چرا که اجرای نانو نما بسیار ساده و راحت است و می توان خیلی زود آن را انجام داد. در واقع به محض این که پوشش نانو روی نمای اصلی قرار گرفت، جذب متریال خواهد شود و تمامی خلل و فرج ها را پر خواهد کرد.

اما یک خبر خوش برای تمام کسانی که در این حوزه مشغول فعالیت هستند و به دنبال ساختمان هایی می گردند که نیازمند نانو نما کاری می باشند. وب سایت پرشین سازه، دارای یکی از بهترین و به روز ترین بانک های اطلاعات ساختمانی شهر تهران و کرج است که اطلاعات تمامی پروژه های ساختمانی تهران را در اختیار شما قرار می دهد. به این ترتیب شما می توانید به سادگی بازار خود را گسترش دهید و با خیالی آسوده تر، استراتژی بازاریابی داشته باشید.

 

نانو نما چیست؟

نانو نمای ساختمان چگونه صورت می گیرد؟

به طور کلی دو شیوه برای نانو نمای ساختمان وجود دارد که در ادامه به آن ها اشاره کرده ایم:

اولین شیوه این است که به سراغ ساختمان هایی برویم که در حال حاضر کثیف و آلوده هستند و می خواهیم که با استفاده از نانو نما، عمر متریال به کار رفته در نمای آن ها را بیشتر کنیم. به این ترتیب قبل از هر چیزی باید نمای ساختمان تمیز شود. این کار توسط دستگاه های شست و شو دهنده صورت می گیرد. بعد از آن که نمای مورد نظر کمی خشک شد، اجرای نانو نما شروع خواهد شد. برای انجام این کار از یک دستگاه خاص استفاده می شود. به این ترتیب می توانید تا چند سال پاکیزگی نمای ساختمان خود را تضمین کنید.

بیشتر بخوانید : آشنایی با بتن نما

دومین شیوه این است که یک ساختمان را از همان ابتدا و زمانی که نو است، نانونما کرد. در این شیوه، نیازی به شست و شوی ساختمان وجود ندارد و شما می توانید بلافاصله اقدام به اجرای پوشش نانو نما کنید. به این ترتیب هزینه های شما نیز کاهش پیدا می کند و مشکلی نیز از بابت قیمت ها نخواهید داشت.

همان طور که در همین متن اشاره کردیم، تیم های تخصصی زیادی وجود دارند که می توانند اجرای نانو نما را بر عهده بگیرند. پرشین سازه با در اختیار داشتن بهترین بانک اطلاعات ساختمانی کشور، افتخار دارد که تیم های خدماتی و فروشندگان را به سازندگان و پیمانکاران متصل کند.

صنعت ساختمانهمه مطالب

دیدگاه ها غیرفعال است