اهمیت و انواع نمای ساختمان + طراحی نمای ساختمان

نمای ساختمان | اهمیت طراحی نما | مزایا و معایب نما

یک ساختمان یا سازه دارای اجزای اصلی مختلفی همچون نما است. یک ساختمان ممکن است در برنامه ریزی فضای داخلی بسیار خوب عمل کند اما اگر جذابیت زیبایی شناسی در ظاهر ساختمان خوب رعایت نشده باشد و چشم انداز جذابی را ایجاد نکند، هدف ساخت یک ساختمان به شکست منجر می شود. بنابراین ازنظر معماری یک ساختمان باید به خوبی برنامه ریزی شود و ازاین رو نمای ساختمان به عنصر بسیار مهمی تبدیل می شود. ظاهر ساختمان مهم است زیرا فرصتی برای تأکید بر طراحی را فراهم می کند و علاوه بر زیبایی، نقش مهمی در بهره وری انرژی دارد. با نوآوری در مواد، ایده ها و طراحی، ظاهر ساختمان می تواند فرصت های زیادی را ازلحاظ کاهش هزینه ها به دنبال داشته باشد.

بیشتر بخوانید : قیمت تیرآهن

نکات مهم قبل از انتخاب مصالح برای نمای ساختمان

برای انتخاب مصالح نما باید به چند نکته دقت داشته باشید:

• طلوع خورشید از کدام سمت است و آیا میزان تابش نور آن باعث گرم شدن بیش ازحد نمای ساختمان می شود؟

• ساختمان شما در کدام محله قرار دارد، آیا ساختمان شما با ساختمان های سنگی قدیمی احاطه شده است یا با برج های شیشه ای مدرن جدید؟

• یکی از فاکتورهایی که هنگام خرید مصالح باید به آن توجه کنید، شرایط اقلیمی و آب و هوایی محل سکونت است. برخی از مصالح در گرمای زیاد و برخی در سرمای زیاد از مقاومت کمتری برخوردار هستند و این موضوع باعث می شود که کیفیت آن ها کاهش پیداکرده و در فاصله زمانی کوتاه از بین بروند.

• امروزه ساختمان های مسکونی در سبک های مختلفی ساخته می شوند، عده ای سبک مدرن و برخی سبک کلاسیک را انتخاب می کنند، با توجه به ساختار و سبکی که در طراحی داخلی استفاده کرده اید، می توانید انواع نمای ساختمان را نیز از بین طرح های مختلف انتخاب کنید، نمای داخلی ساختمان سبک مدرن است یا کلاسیک؟

• بودجه تعیین شده برای نما چه اندازه است؟ این میزان بودجه شما است که انتخاب برای مصالح را محدود می کند. سعی کنید از نماهای ریاکارانه پرهیز و در هزینه ها صرفه جویی کنید.

• برای نمای ساختمان از مصالح مستحکم، مقاوم و البته زیبا استفاده کنید.

بیشتر بخوانید : قیمت میلگرد

اهمیت طراحی نما در معماری

اگر مصالح نمای بیرونی ساختمان به درستی انتخاب شوند، مزیت های بی شماری دارند:

• مصالح مناسب اجازه می دهند تا هوا آزادانه در نمای ساختمان گردش کند و از داخل تمام رطوبت اضافی از بین برود، به طوری که ساختمان نفس می کشد.

• از ساختمان در برابر نفوذ باران و برف به داخل محافظت می کند.

• به عنوان سپر و سدی در برابر عوامل خارجی غیرمنتظره و مضر عمل می کند.

• عایق صوتی خوبی را فراهم می کند.

بیشتر بخوانید : نمای چوبی

• به عنوان یک عایق حرارتی و برودتی عمل می کند و در زمستان خانه را گرم و در تابستان خنک نگه می دارد.

• ازنظر ظاهری بر سبک و طراحی معماری ساختمان تأکید دارد و به ساختمان ارزش و هویت می بخشد.

• نما نه تنها زیبایی را به ساختمان می بخشد، بلکه نقش مهمی در بهره وری انرژی دارد.

 

نمای ساختمان

آشنایی با نمای آجری

آجر از گذشته تا به امروز به عنوان یکی از مصالح پرکاربرد در نمای ساختمان شناخته شده است، امروزه آجرهای مدرن جلوه خاصی را به ساختمان ها می بخشند. از بین آجرها می توان به آجرنسوز، آجر طرح چوب، آجر سفید، آجر قرمز، آجر لعاب دار، آجر شاموتی و آجر رستیک اشاره کرد.

بیشتر بخوانید : قیمت نبشی

نمای ساختمان آجری نه تنها برای نمای آپارتمان در ایران جلوه ای تازه از ترکیب تکنیک های سنتی و مدرن را خلق می کند بلکه در سایر کشورها و بر روی انواع پروژه ها به راحتی قابل استفاده است. با کشف تکنیک های جدید ساخت وساز و استفاده از ابزارهای مدرن، می توان یک مدل ابتکاری را با آجر ایجاد و نمای ساختمان را کاملاً منحصربه فرد کرد. پروژه های بزرگ ثابت می کنند که چگونه یک ماده واحد مانند آجر، که در ایران به وفور در دسترس افراد قرار دارد، می تواند نماهایی بسیار پیچیده ای را حتی در ساختمان های مدرن ایجاد و به عنوان یک عنصر تحول آفرین شناخته شود. گرچه آجر یکی از مصالح سنتی به شمار می آید اما اگر در کنار ترمووود، سنگ طبیعی و جی اف آر سی استفاده شود، برای ساختمان های مدرن نیز قابلیت اجرا دارد.

بیشتر بخوانید : بانک اطلاعات ساختمان

• مزایا و معایب نمای آجری

مدت ها است که نماهای آجری یکی از مشهورترین روش های ایجاد نما و یک انتخاب عالی برای ایجاد زیبایی هستند. آجرهای نسوز یک عایق حرارتی و برودتی خوبی هستند. همچنین سرعت عمل اجرای نما با آن ها بسیار بالا است. آجرها را می توانید بارنگ و ضخامت دلخواه تهیه کنید.

از معایب استفاده از آجر برای نما می توان به عمر کوتاه و هزینه بالای آن اشاره کرد. باگذشت زمان بر روی آجر لکه های سفیدرنگ شبیه شوره زدن ظاهر می شود. از این مصالح قدیمی نمی توان برای ساختمان های مرتفع استفاده کرد. با توجه به قوانین شهری، در برخی از مناطق نمی توان آجرها را رنگ آمیزی کرد.

بیشتر بخوانید : قیمت ناودانی

آشنایی با نمای رومی

در بین سبک ها، سبک رومی یکی از نماهای پرطرفدار است. این نمای قدیمی ریشه درروم باستان دارد و به سبک کلاسیک نیز شناخته می شود. امروزه در طراحی داخلی ساختمان نیز از سبک رومی استفاده می کنند و سقف سالن ها را با نقاشی های دوره نئوکلاسیک طراحی می کنند. برای سهولت در کار، سرعت بخشیدن به اجرای نما و همچنین کاهش هزینه ها بسیاری از قطعات به طور پیش ساخته، آماده و سپس به محل نصب منتقل می شود. معمولاً نماهای پیش ساخته از جنس فوم نسوز بوده و در مقابل سرما و گرما بسیار مقاوم هستند. البته برای اجرای نمای ساختمان رومی از سیمان سفید هم استفاده می کنند، اما قطعاً سنگ نما ازنظر کیفیت و استحکام از نمای سیمانی در رتبه بالاتری قرار دارد. می توان گفت استفاده از سیمان به مراتب هزینه ها را کاهش خواهد داد، اما کیفیت سنگ را نخواهد داشت.

بیشتر بخوانید : نمای کرتین وال

 

نمای ساختمان

• سنگ مناسب نمای رومی

ازجمله مصالحی که می توانید برای سبک رومی استفاده کنید سنگ تراورتن، گرانیت و مرمریت است. نمای ساختمان با سنگ تراورتن سفید از کیفیت بالا برخوردار است و قیمت مناسب آن موجب شده است، سازندگان بیشتر تمایل به خرید این محصول داشته باشند. سنگ تراورتن از پرکاربردترین مصالح جهت نمای ساختمان های مسکونی است. دارای نصب آسان و در مقابل رطوبت بسیار مقاوم است. این نوع سنگ زمانی که در معرض انجماد قرار بگیرد خورد می شود و در برابر سرما مقاومت پایینی دارد، از دیگر معایب این نوع مصالح می توان به عدم یکنواختی طرح اشاره کرد.

• مزایا و معایب نمای رومی

انتخاب این سبک نما، تقریباً تمام نمای ساختمان را در برمی گیرد و آنچه نمای رومی را شب ها خیره کننده می کند نورپردازی مناسب است. البته از این نوع نما بیشتر برای ویلاها استفاده می شود. تقارن، عنصر اصلی در اجرای این طرح است. نمای رومی از استحکام بالایی برخوردار است.

این نمای پرهزینه، در بین افراد محبوبیت بسیاری دارد. از ستون، کتیبه، هلال و برخی المان های دیگر در نمای رومی استفاده می شود که صرفاً جنبه تزیینی دارند. به دلیل اجرای جزئیات، این نوع نما علاوه بر هزینه بالای مصالح، هزینه اجرای بالایی نیز دارد.

بیشتر بخوانید : قیمت ورق روغنی

آشنایی با نمای سیمانی

از دیگر مصالحی که می توان برای نما استفاده کرد، سیمان است. نمای سیمانی می تواند باعث استحکام و مقاومت ساختمان شود. از ویژگی های آن، این است که می توانید بعد از اجرای نما بر روی ساختمان آن را در رنگ های مختلف رنگ آمیزی کنید.

• انواع نمای سیمانی

نمای ساختمان باسیمان بسیار متنوع هستند، می توانید از سیمان سفید برای نما استفاده کنید و به ظاهر ساختمان جلوه ای لوکس بدهید. ترکیبی از سیمان سفید، سیمان سیاه و سنگ های معدنی که به اصطلاح سیمان شسته می گویند، از استحکام بالایی برخوردار است و حتی می توانید برای راه پله نیز از آن استفاده کنید، این نوع سیمان قابلیت رنگ آمیزی دارد و می توانید رنگ های مختلف آن را تهیه کنید. سیمان تگرگی ترکیبی از پودر سنگ، خاک سنگ و سیمان است و از طریق دستگاه دوغاب بر روی نما پاشیده می شود، به دلیل اینکه دانه های آن درشت است، آن را به نام تگرگی می شناسند. اگر همین ترکیب را با دانه های ریز تهیه کنید، سیمان ماهوتی نام دارد. دقت داشته باشید لایه سیمانی باید حداکثر دو سانتی‎متر ضخامت داشته باشد.

بیشتر بخوانید : قیمت سیمان

• مزایا و معایب نمای سیمانی

ازجمله مزیت این نوع نما می توان به هزینه پایین آن اشاره کرد. سرعت کار با آن بالا بوده و در مدت زمان کوتاهی می توانید نمای ساختمان را باسیمان پوشش دهید.

با توجه به نصب آسان اما کیفیت آن پایین است. توجه داشته باشید که نمای سیمانی نمی تواند یک عایق حرارتی یا برودتی مناسبی باشد و در هر دو زمینه این نما بسیار ضعیف عمل می کند. از معایب آن می توان به ترک خوردگی و جذب گردوخاک اشاره کرد. به راحتی گردوغبار را جذب می کند و به مرور زمان بر اثر جذب آلودگی ها رنگ آن تیره می شود.

 

نمای ساختمان

آشنایی با نمای چوبی

چوب، امروزه با پیشرفت تکنولوژی در طرح ها و مدل های مختلف تولید می شود. علاوه بر کاربردهای فراوان، برای نما نیز قابل استفاده است. استفاده از چوب برای نمای ساختمان مسکونی علاوه بر زیبایی، ارزش ساختمان را افزایش می دهد. به دلیل هزینه بالایی آن می توان چوب ها را رنگ کرد تا نمای ساختمان جذاب تر و از آسیب دیدگی آن کمتر شود. چوب ترمووود که یکی از گران ترین چوب ها برای نما است، به دلیل استحکام بالا در فضای بیرون قابلیت اجرا دارد و نوع بدون گره آن از بهترین نوع چوب ها محسوب می شود. این چوب را می توانید در دو نوع نرم و سخت تهیه کنید. نوع نرم از درختان سوزنی سرو و کاج تهیه می شود. در کنار هزینه خرید چوب باید هزینه زیرسازی و هزینه رنگ را نیز پرداخت کنید.

بیشتر بخوانید : آشنایی با بتن نما

• مزایا و معایب نمای چوبی

از مزیت این مصالح این است که در برابر رطوبت، آفتاب و آلودگی بسیار مستحکم است. این چوب قابلیت شستشو دارد و به دلیل وزن پایین، نصب آن بسیار راحت است و در مدت زمان کمی صورت می گیرد.

در کنار زیبایی این نمای ساختمان چوبی می تواند توسط حشرات آسیب ببیند، ترک بردارد، دچار پوسیدگی و خوردگی شود. به دلیل استفاده تعداد زیاد چوب در نما، باید درختان بسیاری قطع شوند که این موضوع به محیط زیست آسیب وارد می کند.

 

نمای ساختمان

آشنایی با نمای جی اف آر سی

ازجمله مصالحی که می توانید برای نمای ساختمان استفاده کنید، پنل های جی اف آر سی است. این پنل ها را می توانید در ابعاد مختلف سفارش داده و در کنار متریال های دیگر به طور ترکیبی برای نمای ساختمان استفاده کنید. این محصول دارای وزن پایین است و این موضوع کارگزاری آن را آسان کرده است. استفاده آن برای نما سریع و بدون دردسر خواهد بود. اگر قطعه ای از این پنل آسیب ببیند، می توانید یک پنل جدید را جایگزین آن کنید.

 

نمای ساختمان

• مزایا و معایب نمای جی اف آر سی

این محصول در برابر آب وآتش بسیار مقاوم است. همچنین به عنوان یک عایق صوتی عمل می کند. سطح این بتن به نوعی پلیمر آغشته شده است که از ترک خوردگی آن جلوگیری می کند به همین جهت این متریال مدرن در برابر زلزله و شرایط بد جوی کاملاً مقاوم است. نسبت به سایر متریال ها نصب آن برای محیط زیست ضرر کمتری دارد.

بیشتر بخوانید : قیمت قیر

در بین سایر متریال ها هزینه اجرای آن کمی بالا خواهد بود.

نمای بتنی و سرامیکی

بتن اکسپوز یکی دیگر از مصالحی است که امروزه پیمانکاران بسیاری برای نمای ساختمان استفاده می کنند. آن ها را می توانید در دو سطح صیقلی و متخلخل تهیه کنید، ازجمله مزیت های این نوع مصالح می توان به قیمت مناسب و اجرا در نمای داخلی ساختمان اشاره کرد. از مزیت های نمای سرامیکی می توان به ضد حریق بودن، مقاوم در برابر یخ زدگی و عایق رطوبتی اشاره کرد. شما می توانید با توجه به سبک ساختمان، سرامیک ها را در طرح ها و رنگ های متفاوت و قیمت مناسب تهیه کنید. این متریال در برابر حرارت عایق خوبی نیست و همچنین به دلیل سطح براقی که دارد نور خورشید را منعکس می کند. از معایب این محصول این است که قابلیت اجرا برای ساختمان های بلندمرتبه را ندارد چراکه به دلیل سبک بودن در مقابل زلزله می تواند خطرآفرین باشد.

سخن پایانی

وقتی به ساختمان ها نگاه می کنیم، ممکن است واکنش های بسیار متفاوتی نسبت به آن ها داشته باشیم. بعضی از آن ها بلند هستند و برخی کوتاه، برخی ایوان های بزرگ دارند و برخی پنجره های پهن اما آنچه ظاهر ساختمان ها را خاص می کند، نما است. وقتی یک معمار یک نما را طراحی می کند، بسیاری از عناصر را در نظر می گیرند. در طول تاریخ، سبک های معماری تغییر کرده است و مصالح مدرن با طرح های منحصربه فرد برای نما اجرا می شوند. در اجرای انواع نمای ساختمان باید از مصالح باکیفیت استفاده کنید تا در آینده متحمل پرداخت هزینه جهت ترمیم نما نشوید.

 

صنعت ساختمانهمه مطالب

دیدگاه ها غیرفعال است