شرایط دشوار دریافت وام مسکن در مقابل مبالغ ناچیز وام

شرایط دشوار دریافت وام مسکن در مقابل مبالغ ناچیز وام

چطور وام مسکن بگیریم؟!


وام مسکن گرچه کارایی کافی برای خرید مسکن ندارد اما برای کسانی که بودجه شان تکمیل است و صرفاً به دنبال مبالغ اضافه برای خرید بهتر هستند، همچنان جذاب است. به همین دلیل است که در حال حاضر، تنها کسانی که اقدام به دریافت وام خرید مسکن می کنند، افراد طبقه متوسط رو به بالای جامعه هستند که در حال حاضر نیز، قدرت مالی کافی برای خرید خانه دارند.

به گزارش پرشین سازه ، مدت هاست که دستمزد افراد، کفاف پس انداز برای خرید خانه نمی دهد و به همین دلیل است که دریافت وام، می تواند گزینه ای مناسب برای توانمندسازی مالی افراد باشد اما متاسفانه، تورم زیادی که روی بخش های مختلف اقتصاد کشور سایه انداخته، دریافت چنین وامی نیز چندان سودمند نیست.

چرا وام مسکن همچنان توجیه اقتصادی دارد؟!

اصلی ترین دلیلی که همچنان منجر به دریافت وام مسکن می شود، موضوع تورم است. باید در نظر داشته باشید که مبالغ قسط وام مسکن، فقط در سال های ابتدایی دریافت تسهیلات ممکن است سنگین باشد اما بعد از مدتی و به دلیل تورم، فشار چندان زیادی وارد نمی کند و توجیه پذیر خواهد شد. از سوی دیگر، دریافت وام و خرید کالا، در گذر زمان از نابودی سرمایه جلوگیری می کند. البته این موضوع بیشتر برای کالاهایی جوابگوست که کاربرد غیرمصرفی دارند.

در سال های اخیر، متاسفانه مسکن نیز به یک کالای سرمایه ای تبدیل شده و به همین دلیل، دریافت وام خرید آن به صرفه شده است. گرچه سال هاست که تسهیلات مزبور، کارایی قبلی را ندارد اما به هرحال، هنوز هم در مناطق شهری، قدرت پوشش دهی ۲۰ الی ۳۰ درصد قیمت مسکن را دارد. البته در نظر داشته باشید که این موضوع در مورد تهران صدق نمی کند و وام مسکن، نهایتاً قادر به پوشش خرید ۱۰ متر از یک مسکن است.

شرایط دریافت وام مسکن چیست؟

گرچه بانک های عامل تمام تلاش خود را می کنند که وام مسکن را پرداخت ننمایند اما گاهی ناچاراً باید تن به خواسته دولت داده و این مبلغ را به متقاضیان پرداخت کنند. طبیعتاً هر یک از بانک های عامل، شرایط خاص خود را برای پرداخت وام مسکن دارند اما مهم ترین شرط بانک ها، این است که متقاضی بتواند اسناد و مدارکی ارائه نماید که با توجه به آنها، ثابت می شود توان بازپرداخت وام را خواهد داشت.

در کنار کارت ملی و شناسنامه که مهمترین مدارک درخواستی از سوی بانک ها هستند، برخی از آنان از شما درخواست فیش حقوقی نیز خواهند کرد. در صورتی که شغل آزاد داشته باشید، ممکن است کمی با مشکل مواجه شوید اما به طور کلی، با یک نامه از محل کار یا…می توان این مانع را پشت سر گذاشت.
یکی از مهم ترین مدارکی که بانک ها برای پرداخت وام مسکن درخواست می کنند، سند مالیکت یا اجاره ملک است. شما باید بتوانید ثابت کنید که ملک مزبور به نام شماست و حالا به مبلغ این وام احتیاج دارید تا تسویه حساب خود را با مالک قبلی انجام دهید. در غیر این صورت باید سند اجاره را به بانک ارائه کنید و این اطمینان را به مسئولین بانک بدهید که قرار است این ملک را خریداری کنید.
لازم به ذکر است که سند ملکی شما نباید در رهن باشد. در ضمن به کپی صفحه اول نقل و انتقالات احتیاج خواهد شد، حتی اگر خالی باشد.

از دیگر مدارکی که برای دریافت وام مسکن نیاز است، می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • اصل و کپی مبایعه نامه همراه با کد رهگیری
  • اصل و کپی بنچاق
  • ارائه تقسیم نامه در صورت نوساز بودن ملک جهت رهن
  • اصل و کپی صورتمجلس تفکیکی(در صورتی که ملک مزبور ویلایی باشد)
  • اصل و کپی پروانه های ساخت اعم از تخریب و نوسازی، تغییر نقشه و…

بعد از تکمیل تمام مدارک فوق، بانک وارد عمل شده و از شما درخواست کرد که یک گزارش تحقیقاتی در خصوص وضعیت ملکی که قصد خرید یا ساخت آن را دارید، ارائه نمایید. در این گزارش باید تمام جزئیات مربوط به ملک درج شود.
همانطور که می بینید، روند دریافت وام مسکن بسیار سخت و پیچیده است و هر یک از بانک ها، ممکن است نسبت به سیاست خاص خود، چیزهای بیشتری به این فهرست اضافه کنند. بنابراین پیش از مراجعه به بانک، می توانید از طریق وبسایت بانک مزبور، شرایط دریافت تسهیلات را بررسی کرده و سپس اقدام نمایید.
متاسفانه با وجود سختگیری بیش از حد بانک ها، هنوز هم مبالغ پرداخت شده به متقاضیان وام مسکن جالب توجه نیست و با استانداردهایی که دولت وعده داده بود، فاصله ی زیادی دارد.

دیدگاه ها غیرفعال است