همکاری شرکت‌های دانش‌بنیان با دولت برای تسریع در ساخت مسکن

همکاری شرکت‌های دانش‌بنیان با دولت برای تسریع در ساخت مسکن

تفاهمنامه سه جانبه برای تسهیل حضور شرکت‌های دانش بنیان در ساخت مسکن


مدت هاست که گفته می شود حضور شرکت های دانش بنیان می تواند ساخت مسکن را توسعه بخشیده و به آن سرعت بدهد. حالا تفاهنامه ای سه جانبه میان شرکت عمران شهرهای جدید، ستاد توسعه اقتصاد دانش بنیان عمران و ساختمان و البته مرکز تحقیقات راه و شهرسازی، امضاء شده تا بر اساس آن، شرایط را برای حضور این شرکت ها تسهیل نمایند.

به گزارش پرشین سازه ، مدیران این سه نهاد تفاهنامه ای امضا کردند تا بر اساس آن، حضور این شرکت ها در مباحث مسکن سازی و تولید شهرهای جدید هموارتر شود و سیاست های کلی نظام محقق گردد.

مدت زمان این تفاهمنامه سه سال تعیین شده و قرار است که بر اساس آن، رویکرد وزارت راه و شهرسازی و معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری این باشد که شرکت های دانش بنیان، حضور فعال تری در حوزه فعالیت های وزارتخانه داشته باشند و در طرح های کلان مسکن سازی از جمله نهضت ملی مسکن، نقش بیشتری را عهده دار گردند.

ستاد توسعه اقتصاد دانش بنیان عمران و ساختمان به دبیری سید جواد سادات تا به امروز موفق شده که کنسرسیوم های مختلفی در حوزه فناوری های ساخت مسکن و صنعتی سازی آن برگزار کند. تعداد این کنسرسیوم های برگزار شده به عدد ۱۱ می رسد و پروژه هایی نیز به این کنسرسیوم ها واگذار شده تا در پیش بگیرند.

بر اساس تفاهنامه ای که دیروز میان ستاد توسعه اقتصاد دانش بنیان عمران و ساختمان و شرکت عمران شهرهای جدید و مرکز تحقیقات وزارتخانه امضاء شد، عملاً فرصت حضور این کنسرسیوم ها در نهضت ملی مسکن و پروژه های مشارکتی شرکت عمران به عنوان متولی اصلی تسهیل گردید.

امید می رود که با این تفاهمنامه، سهم اقتصاد دانش بنیان ها از طرح نهضت ملی مسکن بیشتر شود و بتوانند حضور فعال تری در این عرصه داشته باشند.

در ادامه، سید جواد سادات اعلام کرد که ستاد توسعه اقتصادی دانش بنیان عمران و ساختمان، به شرکت های دانش بنیان کمک می کند که بازارسازی کنند و فعالیت های خود را گسترش دهند. زمانی که دولت سیزدهم، طرح نهضت ملی مسکن را آغاز کرد، حضور شرکت های دانش بنیان نیز جدی تر شده و حوزه فعالیت آن ها گسترده تر شد.

مشاور وزیر راه و شهرسازی اعلام کرد که بخشی از پروژه های نهضت ملی مسکن با مشارکت شرکت های دانش بنیان انجام شده و برنامه بر این است که حضور آن ها در این عرصه جدی تر شود.

وی در ادامه خاطرنشان ساخت که بیش از ۲ میلیون و ۶۰۰ هزار واحد مسکونی در حال ساخت است که طبیعتاً می توانند بازار بسیار خوبی برای شرکت های دانش بنیان باشند. تلاش بر این است که با تفاهمنامه امروز، کنسرسیوم های فناور و دانش بنیان صنعتی سازی مسکن که پذیرای ۸۰ شرکت دانش بنیان هستند، به پروژه های مسکن سازی متصل شده و بتوانند از ظرفیت خوبی که در اختیارشان قرار می گیرد، استفاده بهینه کنند.

سید جواد سادات تاکید کرد که یکی از اصلی ترین محورهای تفاهمنامه مزبور، ایجاد فن بازار در حوزه عمران و ساختمان بود. قرار است که محصولات و خدمات شرکت های دانش بنیان به شکل حضوری به مردم ارائه شود. از آن جایی که بخشی از ساخت و سازهای شهرهای جدید مربوط به پروژه های خودمالکی است، این موضوع می تواند کمک خوبی به ایجاد فن بازار برای این شرکت ها شود.

در ادامه، مدیرعامل شرکت عمران شهرهای جدید نیز تاکید کرد که باید از شرکت های دانش بنیان، به ویژه در بخش ساختمان و عمران حمایت شود و تفاهمنامه امضا شده نیز در راستای همین موضوع است. سعید غفوری خاطرنشان ساخت که برنامه بر این است که نزدیک به هزار واحد از طرح نهضت ملی مسکن را با همکاری این شرکت ها بسازیم.

وی افزود: حمایت ما از این شرکت ها، قرار نیست صرفاً مالی و تسهیلاتی باشد، بلکه هدف نهایی این است که پلتفرمی ایجاد کنیم که از طریق آن، بروکراسی ها تغییر کنند و با ایجاد یک ساختار شبکه ای، بتوان از تمام ظرفیت شرکت های دانش بنیان بهره برد.

این مقام مسئول در ادامه اعلام کرد که شرکت های دانش بنیان می توانند هزینه های ساخت، شیوه های تولید مسکن و…را تغییر داده و در نهایت، خروجی بهتری از طرح های مسکن سازی را ممکن سازند. با کمک این شرکت ها، ساختمان های مقاوم تر و ایمن تری ساخته خواهد شد که در کنار تمام مزیت های ذکر شده، با هزینه کمتری هم ساخته شده اند.

غفوری در نهایت تاکید کرد که در بحث صنعتی سازی مسکن و اجرای تکنولوژی های جدید، گرچه به حضور شرکت های خارجی نیاز داریم اما ساخت مسکن کاملاً به دست نیروهای داخلی انجام می شود و از این بابت، احتیاج به شرکت های خارجی از جمله سازندگان چینی نیست.

دیدگاه ها غیرفعال است