رشد ۳۰۰ درصدی تامین زمین در دولت سیزدهم

رشد 300 درصدی تامین زمین در دولت سیزدهم

تامین 153 هزار هکتار زمین برای ساخت مسکن؛ بزرگترین دستاورد دولت سیزدهم


گرچه دولت سیزدهم اقدامات زیادی در حوزه ساخت مسکن انجام داده اما به نظر می آید که تا به اینجای کار، بزرگترین دستاورد این دولت، تامین ۱۵۳ هزار هکتار زمین برای ساخت واحدهای نهضت ملی مسکن بوده که در قیاس با ۱۰ سال گذشته، رشد ۳۰۰ درصدی داشته است.

به گزارش پرشین سازه ، مدیرعامل سازمان ملی زمین و مسکن، ضمن اعلام این موضوع، خاطرنشان ساخت که از میان زمین های شناسایی شده، ۱۱۰ هزار هکتار زمین، مطالعات زمین شناسی و…را پشت سر گذاشته اند تا بتوان از آن ها برای ساخت مسکن استفاده کرد.

ارسلان مالکی در نشست خبری خود، به تشریح عملکرد سازمان ملی زمین و مسکن پرداخت و اعلام کرد که بزرگترین اقدام دولت سیزدهم، اراده ی جدی برای شناسایی زمین بود. چیزی که در دولت های قبلی، برنامه ای برای آن وجود نداشت و باعث به تاخیر افتادن ساخت مسکن شد.
معاون وزیر راه و شهرسازی در بخش دیگری از صحبت های خود به چالش هایی که در ابتدای مسیر بر سر راه آن ها بود، اشاره کرد وخاطرنشان ساخت که بیشترین مشکل این بود که زمین مناسبی در حوزه شهرها برای ساخت مسکن نداشتند و همین موضوع، روند ساخت و ساز را کُند کرد.

از میان ۱۱۰ هزار هکتار زمینی که برای ساخت مسکن، مطالعات اولیه را پشت سر گذاشته اند، ۴۸ هزار هکتار زمین قطعی شده و مراحل اجرایی را آغاز کرده اند. مالکی اعلام کرد که نزدیک به ۳۱ هزار هکتار زمین به دلایلی مثل قرارگیری روی گسل، فرونشست، مسائل زیست محیطی و حتی کمبود آب، تایید نشد. بنابراین می توان اطمینان داشت که واحدهای ساخته شده در آینده از لحاظ زمین شناسی، مشکلی نخواهند داشت.
وی در بخش دیگری از صحبت های خود اعلام کرد که نزدیک به ۱۸ هزار هکتار دیگر نیز در دست بررسی است و به محض تایید، مورد بهره برداری قرار می گیرند. یکی از ابتکارات سازمان ملی زمین و مسکن، این بود که از ۵۰ مشاور برای مکان یابی شهرها و شهرک های مسکونی استفاده شد.

بر اساس نظر این کارشناسان و مشاوران، ۱۰۰ نقطه جدید برای احداث شهر و شهرک شناسایی شد که از این میان؛ ۶۰ نقطه موردتایید نهایی قرار گرفته و ۱۱ شهرک نیز، وارد فاز اجرایی شده اند.
ارسلان مالکی در ادامه به معرفی شهرک های مکان یابی شده پرداخت و خاطرنشان ساخت که در استان آذربایجان شرقی، ۵ شهرک مکان یابی شده و یک مورد، به تایید نهایی رسیده است و مراحل اجرایی خود را پشت سر می گذارد.
در استان البرز نیز، ۴ شهرک مصوب شده که طرح جامع سه شهرک، در دست تدوین است. استان تهران نیز از ساخت شهرک های جدید بی نصیب نمانده و ۵ نقطه ی مناسب برای ساخت این شهرک ها، شناسایی شده است. ۴ مورد نیز به تصویب نهایی رسیده و یک مورد، مراحل اجرایی را آغاز کرده است. در استان های خراسان جنوبی، سمنان، فارس، خوزستان، قم، کرمان، مازندران، همدان و چهارمحال و بختیاری نیز، نقاطی برای ساخت شهرک مشخص شده که در دست بررسی و تایید نهایی می باشند.

ارسلان مالکی در ادامه به مولدسازی زمین های دولتی نیز اشاره کرد و گفت:

بعضی از دستگاه های دولتی دارای زمین هایی بودند که از آن ها استفاده نمی کردند و سازمان توانست با پیگیری های لازم، پنج هزار و ۹۰۰ هکتار از این زمین ها را شناسایی کند و سند این اراضی را دریافت نماید تا برای ساخت مسکن در اختیار مردم و دولت قرار بدهد.

بخش خصوصی نیز به کمک دولت آمده و ۲۳ هزار زمین از این بخش شناسایی شده و با توافقاتی که با نهادهای دولتی مثل بنیاد مستضعفان، دانشگاه ها، اداره اوقاف و مردم انجام شده، زمین های لازم برای ساخت واحدهای نهضت ملی مسکن شناسایی شد.
معاون وزیر راه و شهرسازی در بخش دیگری از صحبت های خود به اقداماتی که برای آماده سازی این زمین ها صورت گرفته، اشاره کرد و توضیح داد که بسیاری از این اراضی در محدوده حریم شهرها بوده و الحاق شده اند. برخی دیگر نیز، زیرساخت کافی برای ساخت مسکن نداشتند و به همین دلیل، باید طرح تفصیلی و جامع برای این اراضی نوشته می شد. مدیرعامل سازمان ملی زمین و مسکن تاکید کرد که تمام تلاش سازمان بر این بوده که زمین های شناسایی شده، از هر لحاظ برای سکونت مناسب باشند تا در آینده، مشکلی برای ساکنان آن ها به وجود نیاید.
وی در ادامه تاکید کرد که منابع دولتی در اختیار سازمان نبوده و به همین دلیل، سازمان ملی زمین و مسکن باید از منابع داخلی خود برای این پروژه ها استفاده می کرد. اصلی ترین محل تامین هزینه های سازمان نیز، مولدسازی دارایی ها بوده است.
ارسلان مالکی در انتهای سخنان خود تصریح کرد که در طی سه سال فعالیت دولت سیزدهم، موفق به حل و فصل ۴۸ هزار پرونده اختلافی شده اند و مشکل تعرض به اراضی دولتی و اختلاف ملکی را برطرف کرده اند.

دیدگاه ها غیرفعال است