بازار مسکن فاز ۸ و ۱۱ پردیس، پررونق‌تر از همیشه!

بازار مسکن فاز 8 و 11 پردیس، پررونق‌تر از همیشه!

رشد 300 درصدی قیمت مسکن در پردیس طی 4 سال؛ قربانیان واقعی چه کسانی هستند؟


فلسفه ساخت شهرهای جدید در حوالی کلانشهرها، این بود که برخی از متقاضیان مسکن بتوانند صاحبخانه شوند، بدون اینکه نیازی به صرف هزینه های گزاف باشند. اما حالا که قیمت یک آپارتمان کاملا معمولی در فاز ۸ پردیس به نزدیکی ۳ میلیارد تومان رسیده، مشخصاً می توان گفت که هدف اصلی ساخت و ساز در این شهرها، محقق نشده است.

به گزارش پرشین سازه ، شهر پردیس برای بررسی وضعیت قیمت آپارتمان در شهرهای جدید، نمونه مثالی خوبی به شمار می رود. در حال حاضر، قیمت مسکن در فازهای مختلف این شهر متفاوت است و از حدود ۲ میلیارد تومان شروع می شود. بر است گفته های برخی از واسطه گران ملکی این شهر، متقاضیان خرید بیشتر در فاز ۸ و ۱۱ هستند چرا که قیمت مناسب تری در این فازها ارائه می شود.

یکی از این واسطه گران که در فاز ۵ پردیس مشغول فعالیت است، می گوید که گرچه در فاز ۵ نیز متقاضی خرید وجود دارد اما رونق فاز هشت و ۱۱ را ندارد. وی در ادامه خاطرنشان می سازد که دلیل محبوبیت فاز هشت میان خریداران مسکن، ساخت واحدهای مسکونی توسط شرکت ترکیه ای کوزو است.
در فاز ۱۱ نیز، امکانات واحدها خوب است و دارای پارکینگ مسقف و آسانسور می باشند. همچنین متراژ واحدها نیز بزرگ تر است و به همین دلیل، خواهان بیشتری دارند.

این واسطه گر ملکی در شهر جدید پردیس می گوید که از فروردین امسال، قیمت مسکن در این شهر نزدیک به ۳۰۰ الی ۴۰۰ میلیون تومان بیشتر شده است. البته در طی سانحه ای که برای رئیس جمهور رخ داد، شاهد کاهش جزئی قیمت ها در اوایل خرداد بودیم اما از آن زمان به بعد، قیمت مسکن در پردیس ثابت مانده است.
به نظر می آید که طرفین معامله تصمیم گرفته اند که فعلا دست نگه داشته و منتظر نتیجه انتخابات تیرماه باقی بمانند.

در حال حاضر، حتی قیمت مسکن مهر پردیس نیز افزایش داشته و خیلی از خانه اولی ها نمی توانند به خرید خانه در این نقاط فکر کنند. واسطه گران ملکی پردیس می گویند که قیمت مسکن مهر در این شهر به فاکتورهایی مثل طبقه، چشم انداز، جنس متریال به کار رفته در سازه و امکانات واحد بستگی دارد.
در فاز پنج، قیمت واحدهای خام از ۲ میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان شروع می شود و به قیمت های عجیبی مثل ۳ میلیارد و ۳۰۰ میلیون تومان می رسد. این واحدها تکمیل شده اند و امکانات کافی برای زندگی دارند.
قیمت مسکن در دیگر فازهای این شهر نیز کم و بیش به همین صورت است. مثلا در فاز ۹، می توان یک واحد تکمیل شده را با بودجه ای برابر با ۲ میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان خریداری کرد. واسطه گران می گویند که هنوز هم موثرترین عامل در نوسانات قیمت ملک، بازار ارز است. هر زمان که قیمت دلار افزایشی می شود، تقاضا برای خرید مسکن نیز بالا می رود. البته با کاهشی شدن نرخ دلار نیز، تقاضا پایین می آید و تنها کسانی که در بازار باقی می مانند، خریداران واقعی مسکن هستند. البته تعداد این خریداران نیز مدت هاست کاهش یافته است و عملاً دیگر تقاضای واقعی موثری، دیده نمی شود.

بر اساس گفته های فعالانی که امروز در بازار مسکن پردیس هستند، قیمت یک واحد تکمیل شده از ۲ میلیارد و ۸۰۰ میلیون تومان شروع می شود و با توجه به محله، طبقه و امکانات واحد، بیشتر خواهد شد. مثلا در فاز هشت پردیس، یک واحد ۹۷ متری که سه سال از ساخت آن می گذرد با قیمت ۳ میلیارد تومان عرضه شده است.
واحدهایی که در فازهای قدیمی تر پردیس ساخته شده اند، قیمت بسیار بالایی دارند. مثلا یک واحد ۱۱۴ متری که در فاز یک پردیس واقع شده و ۱۷ سال از ساخت آن می گذرد، قیمتی برابر با ۵ میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان دارد. یک واحد ۱۰۰ متری دیگر در همین فاز که در سال ۸۸ ساخته شده، چهار میلیارد و ۱۰۰ میلیون تومان قیمت گذاری شده است.
برای خرید واحدهای ارزان تر، باید به سراغ فازهای جدیدتر پردیس مثل فاز ۱۱ بروید که قیمت یک واحد ۹۰ متری در آن، ۲ میلیارد و ۴۰۰ میلیون تومان است. واحد مزبور نیز نوساز می باشد و تقریباً یک سال از ساخت آن می گذرد.
با توجه به وضعیتی که در بازار شهرهای اقماری تهران می بینیم، نمی توان انتظار چندان بالایی از کاهش قیمت ها در بازار پایتخت داشت. به نظر می آید که شرایط کنونی، صرفاً به حذف متقاضیان واقعی مسکن از بازار و فشار مضاعف به بازار اجاره، منجر خواهد شد.

News summary in English

Campus housing market, phase 8 and 11, more prosperous than ever!

The philosophy behind constructing new cities near metropolises was to provide housing opportunities without exorbitant costs. However, with apartment prices nearing 3 billion tomans in Phase 8 of Pardis, the future of construction in these cities is under scrutiny.

According to Persiansaze , housing prices in various phases of Pardis start from 2 billion tomans and have increased to nearly 3 billion tomans. Real estate intermediaries in this city have stated that most buyers are leaning towards Phases 8 and 11, which offer more reasonable prices.

They also mentioned a price increase since this April, which has remained stable since then. With the elections approaching, both parties may be waiting for its results.

Prices of Mehr housing in Pardis have also risen, making it difficult for many first-time homebuyers to afford housing in these areas. Factors such as floor, view, material type, and unit amenities influence housing prices in this city.

دیدگاه ها غیرفعال است