افزایش قیمت آهن آلات ساختمانی اسفند ۱۴۰۱

افزایش قیمت آهن آلات ساختمانی، باز هم مسکن را گران می کند!

افزایش نرخ دلار، باعث ایجاد یک شوک به بازار مصالح ساختمانی شد. اما در این میان، افزایش قیمت آهن آلات ساختمانی بسیار نگران کننده است. چرا که قیمت آهن آلات از دو جهت مهم است: هم روی هزینه های ساخت و ساز مسکن تاثیر می گذارد. هم اینکه تورم موجود در آن، در اثر افزایش نرخ ارز است.

به گزارش پرشین سازه ، بازار جهانی فولاد در روزهای اخیر دچار نوسان قیمت بوده است. اما بازار داخلی کشور، علاوه بر نوسانات جهانی باید با نرخ دلار نیز کنار بیاید. نرخی که در مدت زمان کوتاهی، جهش فوق العاده ای داشته است. در صورتی که قیمت دلار و محصولات آهنی روند افزایشی خود را دنبال کند، احتمالا خیلی از سرمایه گذاران نگران هزینه های ساخت و ساز خود خواهند شد. هزینه هایی که قطعا بر روی قیمت مسکن نیز اثر می گذارد.

در چند روز اخیر، قیمت محصولات فولادی مثل تیرآهن، نبشی و میلگرد قطعا هزینه ها را بالا می برد و اولین ضررکنندگان واقعی این موضوع، خریداران و متقاضیان مسکن هستند. چرا که با افزایش قیمت این شاخص مواجه خواهند بود.

سوال این جاست که اقشار معمولی و متوسط جامعه، دیگر توان خرید خانه را نخواهند داشت و مدام از این بازار دورتر می شوند.

در خصوص این موضوع، خیلی از کارشناسان هشدار می دهند. یکی از این کارشناسان می گوید: از آن جایی که بازار مسکن متاثر از بازار مصالح ساختمانی و به خصوص فولاد و سیمان است، هرگونه گرانی در این مصالح، منجر به افزایش قیمت تمام شده ی مسکن می شود.

محمود فاطمی عقدا، کارشناس صنعت ساختمان در ادامه به اثر گرانی فولاد روی بازار مسکن اشاره کرد و گفت:

این اثرگذاری از دو جنبه قابل بررسی است. اولین جنبه به کاربرد فولاد در تمام بخش های ساختمان سازی برمی گردد. در بخش های مختلف ساختمان سازی از فولاد استفاده می شود و گرانی این محصول، می توان قیمت مسکن را بیشتر کند. دومین اثر آن نیز به دلیل افزایش قیمت ارز و شرایط اقتصادی بحران زده در کشور است.

وی تاکید کرد که در چنین شرایطی، افزایش قیمت اقلام ساختمانی کاملا طبیعی است و باید در انتظار ادامه ی رشد قیمت آن ها باشیم.

این کارشناس مسکن همچنین به مسئولیت دولت در کنترل تورم اشاره کرد. وی تاکید نمود که اگر نقدینگی و تورم در کشور کنترل نشود، اثر آن فقط روی بازار آهن آلات نخواهد بود. بلکه تمام شاخص ها و نهاده های ساختمانی از جمله دستمزدها را نیز تحت تاثیر قرار می دهد. در نتیجه، قیمت عرضه ی ملک به بازار نیز افزایش پیدا می کند.

به این ترتیب متقاضیان واقعی مسکن باید باز هم در انتظار افزایش قیمت باشند. سوال اصلی این جاست که در این شرایط، آیا دیگر امکان خرید خانه برای این افراد مهیا خواهد بود یا خیر؟!

دیدگاه ها غیرفعال است