سهم خودمالکین در طرح نهضت ملی مسکن

سهم خودمالکین در طرح نهضت ملی مسکن، یک سوم تسهیلات بانکی است!

یکی از اصلی ترین طرح هایی که در قالب طرح نهضت ملی مسکن ارائه شد، طرح خودمالکی بود. به این ترتیب که مسئولین اعلام کردند که تمام تسهیلات و خدمات ارائه شده به متقاضیان طرح نهضت ملی مسکن به افرادی که تمایل به خودمالکی دارند نیز ارائه می شود. حال در جدیدترین آمارها به نظر می آید که سهم تسهیلات بانکی خودمالکین در ساخت ۱ میلیون واحد مسکونی در سال، یک سوم بوده است.

به گزارش پرشین سازه ، آمارهایی که از سوی بانک های عامل منتشر شده نشان می دهد که تا به امروز به ۲۲۰ هزار واحد مسکونی که قرار است توسط دولت ساخته شوند، تسهیلات بانکی پرداخت شده است. اما از این میان، سهم خودمالکین نیز جالب توجه است. چرا که حدود یک سوم این تسهیلات به خودمالک ها پرداخت شده است.

مسئولین و مدیران بانکی خبر از عقد قراردادهایی به مبلغ ۲۳ هزار و ۵۳۳ میلیارد برای ۶۸ هزار و ۶۵۲ واحد می دهند. تمام این واحدها خودمالکی می باشند. گزارش هایی که از سوی بانک ها منتشر شده به ارائه ی جزئیاتی در خصوص تسهیلات پرداخت شده به واحدهای خودمالکی طرح نهضت ملی مسکن می پردازد. در طی این گزارش، اطلاعاتی هم در خصوص مبلغ واریز شده به حساب این خودمالک ها وجود دارد.

بررسی این قراردادها و اطلاعاتی که در آن ها مندرج شده به خوبی نشان می دهد که سهم واحدهای خودمالکی طرح نهضت ملی مسکن، حدود یک سوم کل تسهیلات بوده است. همچنین به نظر می آید که تا به این لحظه، مبلغ ۱۴ هزار و ۸۵۶ میلیارد تومان به حساب سازندگان خودمالکی واریز شده است.

نکته ی جالب توجهی که در مورد طرح خودمالکی وجود دارد این است که تسهیلات پرداختی به صورت گام به گام و مرحله به مرحله، صورت می گیرد. به این معنی که بانک پرداخت کننده، بر اساس پیشرفتی که مالک در ساخت واحد مسکونی خود دارد، تسهیلات را پرداخت می کند.

طرح خودمالکی که در قالب طرح نهضت ملی مسکن مطرح شد، به افرادی اشاره دارد که زمین کافی برای ساخت و ساز در اختیار دارند. اما برای ساخت این واحدها نیازمند تسهیلاتی از سوی دولت هستند. همچنین مشوق هایی که از سوی دولت برای ساخت و ساز در نظر گرفته می شود، به این دسته از سازندگان نیز تعلق می گیرد.

این طرح، پیش از این در مسکن مهر نیز اجرایی شده بود. به نحوی که برخی از پروژه های مسکن سازی دولتی در قالب خودمالکی پیش می رفت. مالکین زمین می توانستند با تسهیلات ارزان قیمت و مشوق هایی که از سوی دولت در نظر گرفته شده، اقدام به ساخت و ساز زمین های خود نمایند.

حال، طرح نهضت ملی مسکن نیز همین مسیر را در پیش گرفته است. بر اساس اعلام مسئولین اجرای این طرح، تمام کسانی که دارای زمین هستند و می خواهند خانه بسازند، می توانند از تسهیلات و مشوق هایی که دولت برای طرح نهضت ملی مسکن در نظر گرفته، استفاده کنند.

دیدگاه ها غیرفعال است