نشست قرارگاه نهضت ملی مسکن در شهرهای جدید

در حالی که وضعیت مسکن سازی در کشور با بحران های مختلفی رو به روست، آخرین جلسه ی قرارگاه نهضت ملی مسکن در شهرهای جدید و با حضور مشاور وزیر و دبیر قرارگاه مسکن وزارت راه و شهرسازی برگزار شد.

به گزارش پرشین سازه ، این جلسات که به صورت هفتگی برگزار می شوند، این بار با حضور معاون وزیر راه و شهرسازی آقای علیرضا جعفری، روح الله اکبری مشاور وزیر و دبیر قرارگاه مسکن وزارت راه و شهرسازی و خانم جان آقایی نماینده بانک مسکن دیگر مدیران مربوطه برگزار شد.

این جلسه به جهت بررسی آخرین وضعیت ارائه تسهیلات متناسب با شرایط متقاضیان، بررسی مشکلات پیش رو در اجرای این طرح و وضعیت کنونی طرح نهضت ملی در شش شهر اصلی و آخرین وضعیت افتتاح ۲۰ هزار مسکن مهر باقی مانده، برگزار شده بود.

این جلسه در حالی به پایان رسید که دوباره به تمامی شرکت های وابسته به پرند، هشتگرد، صدرا، گلبهار، بهارستان، فولادشهر، سهند و امیرکبیر تاکید شد که با قید اولویت تا پایان هفته ی جاری، اقدام به بستن قرارداد با سازنده و دریافت پروانه ی ساختمانی یا پیش پروانه ی اختمانی واحدهای مسکونی در دست اجرا نمایند.

از طرف دیگر، عملیات اجرایی تمام برنامه های ۲۰۰ هزار واحد مسکونی باید در سریع ترین حالت ممکن به جریان افتاده و فونداسیون این واحدها به مرحله ی قابل قبولی برسد.

همچنین اعلام شد که برنامه ریزی و زمان بندی گام دوم و برنامه های جبرانی جهت عقب ماندگی پیشرفت فیزیکی گام نخست این واحدها نیز باید سریع تر تنظیم شود و برای شرکت مادر ارسال گردد.

علاوه بر این، به تمامی شرکت های وابسته اعلام شد که با توجه به زمین های تامین شده در گام نخست و دوم، متقاضیان را برای افتتاح حساب به بانک معرفی کرده و برای تمام متقاضیانی که آورده ی اولیه ی خود را واریز کرده اند، پروژه ها را عملیاتی کنند. در این راستا تمام شرکت های وابسته به شهرهای جدید، وظیفه دارند که مدارک پیمانکاران را به بانک های عامل ارسال نمایند و فرآیندهای مربوط به عقد قرارداد مشارکت مدنی و تزریق آورده ی متقاضیان و تسهیلات مسکن به پروژه ها را نهایتاً در پایان این هفته پیگیری کرده و به نتیجه برسانند.

معاون وزیر راه و شهرسازی آقای علیرضا جعفری در طی این جلسه دستور داد که با توجه به محدودیت هایی که در ارائه ی تسهیلات توسط بانک مسکن وجود دارد، پیگیری از این بانک برای تسهیلات جدید باید با اولویت پروژه های مسکن مهر تبدیلی به نهضت ملی مسکن باشد.

همچنین در این خصوص باید دریافت وام از دیگر بانک های عامل مثل بانک شهر، ملت، رفاه کارگران و…نیز مورد پیگیری قرار بگیرد و در دستور کار باشد.

همچنین مدیرعامل شرکت عمران شهرهای جدید تاکید کرد که شهرهای جدید باید با نظارت کمیته ی معماری شرکت مادر طراحی شوند و با رویکرد مدیریت کاهش هزینه ی تمام شده برای هر واحد، صورت بگیرند.

این مقام مسئول در ادامه ی جلسه قرارگاه نهضت ملی مسکن در شهرهای جدید تاکید کرده که برنامه ی شروع عملیات اجرایی گام سوم این طرح در شهرهای جدید با توجه به تحلیل عرضه ی زمین و تقاضای بالقوه ی متقاضیان توسط حوزه ی شهرسازی و مسکن به طور مشترک و با همکاری شرکت های وابسته تهیه شده و برای برگزاری این مراسم در دهه ی فجر، در دستور کار قرار بگیرد. برنامه ی پیشگفته در جلسه ی بعدی قرارگاه نهضت ملی مسکن ارائه گردد.

بنابر مصوباتی که اعلام شد، در شهر جدی گلمان از ظرفیت زمین های آماده شده توسط ستاد اجرایی حضرت امام(ره) برای پروژه های خودمالکی نهضت ملی مسکن استفاده و قرارداد مشاور تهیه طرح جامع چهار شهرک مسکونی در اطراف شیراز، نهایتا در انتهای هفته منعقد شود و تهیه ی طرح نیز به سرعت پیگیری گردد.

در انتهای این جلسه نیز دبیر قرارگاه وزارت راه و شهرسازی تاکید کرد که بهنگام سازی انتخاب روش های مدیریتی در هر دوره بسیار ضروری است و افزود: در غیر این صورت به نتایج دلخواهی که مد نظر است، نمی رسیم. مگر اینکه اقدامات خلاقانه در آن دوره از مدیریت شهری رخ بدهد. در این راستا، نیروی انسانی کارآمد و کافی برای اجرای پروژه ها، مسئله ی خیلی مهمی به حساب می آید. به این ترتیب، کیفیت عملیاتی نیز افزایش پیدا کرده و سرعت آن نیز بالاتر می رود.

در حال حاضر، تمام پروژه های باقی مانده از طرح مسکن مهر و مسکن ملی، با نهضت ملی مسکن ادغام شده اند و در شهرهای جدید پیگیری می شوند. البته در این میان نباید فراموش کرد که ساخت و ساز، هرچقدر که با تاخیر رو به رو شود احتمالا منجر به افزایش قیمت تمام شده ی مسکن خواهد شد. به همین دلیل است که تاکید تمام مسئولین حوزه ی مسکن این است که در اسرع وقت، پروژه های نیمه تمام تکمیل شوند.

دیدگاه ها غیرفعال است