موفقیت آمیز بودن خودمالکی در روستاها

خودمالکی در روستاها، موفقیت آمیز بوده است!

مدت هاست که کارشناسان مسکن اعلام می کنند که ساخت و ساز خانه نباید توسط دولت انجام شود و تنها وظیفه ی دولت، نقش راهبری است. حالا در جدیدترین خبرها چنین به نظر می رسد که بلاخره این توصیه های کارشناسانه، به گوش مسئولین وقت رسیده است. اکبر نیکزاد، رئیس بنیاد مسکن در خصوص ساخت و ساز نهضت ملی مسکن توسط خود مردم چنین گفته است: هر جا که خود مردم دست به کار شده اند و به تنهایی ساخت و ساز را شروع کرده اند، موفق تر بوده اند و مدیریت بهتری داشته اند.

به گزارش پرشین سازه ، اکبر نیکزاد در ادامه ی سخنان خود چنین گفت: وقتی که خود فرد دارای زمین یا ملک است و می تواند بدون دخالت، ساخت و ساز کرده و موفق هم باشد، چرا این کار را نکند؟ ساخت و سازهای مشارکتی سخت است و هماهنگ کردن چند نفر با هم، کار دشواری می باشد.

طرح خود مالکی در روستاها

رئیس بنیاد مسکن در مورد طرح خودمالکی نهضت ملی مسکن چنین توضیح داد: می بینید که در روستاهایی که خود مردم ساخت و ساز مسکن را به عهده گرفته اند، موفق تر بوده اند و البته هر شهری که زمین داده شده است، ساخت و ساز نیز صورت گرفته و هیچ مشکلی ندارد. اما در شهرهای بزرگ، نمی توان کار را به دست مردم سپرد چرا که زمین مردمی کافی برای ساخت نهضت ملی مسکن وجود ندارد. به همین دلیل است که طرح خودمالکی در روستاها و شهرهای کوچک، موفق تر ظاهر شده است.

اکبر نیکزاد در مورد ساخت مسکن در شهر بزرگی مثل تهران چنین توضیح داد: مسکن سازی در شهر تهران، توسط افراد در شهرک های جدید و اطراف صورت می گیرد. البته ساخت و ساز یک طبقه توسط مردم انجام می شود. مثلا در شهرهایی مثل قم، شیراز و استان چهارمحال و بختیاری، ساخت و سازها بیشتر توسط خود مردم انجام می شود.

نقش تحریم ها در ساخت و ساز مسکن

این مقام مسئول در حوزه ی مسکن، پیرامون راهکارهایی که برای اجرای طرح نهضت ملی مسکن پیشنهاد می شود صحبت کرد و ضمن اعلام شتاب زدگی در این راهکارها، گفت: طرح ملی مسکن به تدریج در حال جان گرفتن است. مرحوم قاسمی در حال آماده سازی زیرساخت ها بوده است و حالا زمین های دولتی برای ساخت مسکن آماده شده اند. اما باید دستگاه های مسئول مثل بنیاد مسکن، وزارت نیرو، راه و شهرسازی و البته شهرداری ها دست به دست هم دهند و کار ساخت و ساز مسکن را با سرعت بیشتری اجرا کنند چرا که هر یک از این دستگاه ها، اگر کار خود را درست و به موقع انجام ندهد، تولید مسکن به تعویق می افتد و تنها ضررکنندگان واقعی آن، مردم هستند.

اکبر نیکزاد در نهایت چنین اشاره کرد: خوشبختانه در بحث طراحی و اجرا، افراد و گروه های متخصصی در کشور وجود دارد. همچنین مصالح و تجهیزات مورد نیاز ساخت و ساز در ایران تولید می شود و نیاز به واردات نداریم. به همین دلیل می توان گفت که ساخت و ساز مسکن ربطی به تحریم ها نخواهد داشت و بر اساس یک برنامه ریزی دقیق و مدون می توان ساخت و ساز را در کشور سرعت بخشید.

وضعیت تولید مسکن در طی یک دهه ی اخیر، بحرانی بوده است و با آغاز سال ۱۴۰۰، قانون جهش تولید مسکن تصویب شد. یکی از بزرگ ترین طرح هایی که ذیل این قانون، تصویب شده، طرح نهضت ملی مسکن می باشد که تا اینجای کار، بخشی از آن آغاز به کار کرده است.

دیدگاه ها غیرفعال است