فروشندگان مسکن دیگر تخفیف های آن‌چنانی ارائه نمی کنند

فروشندگان مسکن دیگر تخفیف های آن‌چنانی ارائه نمی کنند

بازار مسکن، بازاری است که فرصت برای چانه زنی در آن مهیاست. قیمت بالای ملک و خریداران معدودی که در آن وجود دارند، بیشتر فروشندگان را به تخفیف های هنگفت وادار می کرد. اما در چند ماه گذشته شاهد هستیم که این موازنه در حال تغییر است. ملک خوب برای خرید کم شده، در نتیجه قدرت چانه زنی خریداران نیز کاهش پیدا کرده است.

به گزارش پرشین سازه ، برخی از مشاورین املاک می گویند که بازار مسکن در بهمن ماه اوضاع بهتری داشته است و تعداد معاملات افزایش پیدا کرده است. با این وجود به نظر می آید که وسواس معامله گران نیز بیشتر شده! چرا که به دلیل عدم ثبات اقتصادی و بی اطلاعی از نوسانات بازار، خیلی از فروشندگان ترجیح می دهند که احتیاط بیشتری کنند و بعضاً خیلی هایشان از عقد قرارداد منصرف می شوند.

از سوی دیگر، برخی می گویند که تعداد واحدهای مرغوب کمتر شده و در نتیجه، تقاضا برای خرید این دسته از واحدهای مسکونی افزایش پیدا کرده است. به نظر می آید که در چنین شرایطی، مالکان حاضر به ارائه ی تخفیف نیستند و حتی برخی مواقع، قیمت خود را بالاتر می برند. به خصوص زمانی که متوجه می شوند مشتریان خوبی برای خرید وجود دارد.

آمارها نشان می دهد که تعداد معاملات مسکن در تهران و در طی بهمن ماه، حدود ۱۲ هزار فقره بوده است. این مسئله نشان می دهد که تا حدودی رونق به بازار معاملات برگشته است. اما به هیچ وجه نباید تصور کنیم که بیشتر این معاملات مربوط به تقاضای واقعی مسکن و خریداران مصرف کننده بوده است. در واقع، گرچه معاملات بیشتر شده اما هنوز هم دست متقاضیان واقعی از این بازار کوتاه است.

تجربه نشان داده که با نزدیک شدن به روزهای پایانی سال، تعداد معاملات مسکن نیز بیشتر می شود. اما به نظر می آید که در حال حاضر تغییر قیمت مصالح ساختمانی و انتظارات تورمی منجر به توقف فروشندگان شده است.

پیش از این و در سال های گذشته، همواره خریداران، تعیین کننده ی معامله بودند. به دلیل مشتریان کمتر، فروشندگان ناچار بودند که با خریدار فعلی کنار بیایند و بعضا تخفیف های قابل توجهی ارائه کنند. اما در حال حاضر، قدرت چانه زنی خریداران کمتر شده است چرا که ملک مرغوب و خوش قیمت، در بازار کمتر شده است.

در ضمن آمارها نشان می دهد که خیلی از فروشندگان تنها زمانی حاضر به امضای قرارداد می شوند که مطمئن باشند هیچ فاصله ای میان فروش ملک کنونی با خرید ملک آتی شان وجود ندارد. چرا که معلوم نخواهد بود که وضعیت ملک به چه صورت می شود.

بر اساس گزارش هایی که از سوی مرکز آمار ایران منتشر شد، قیمت ملک نیز در دی ماه به شدت افزایش پیدا کرد. میانگین حسابی هر متر مربع واحد مسکونی در تهران به ۵۲.۷ میلیون تومان رسید. این در حالیست که میانگین وزنی آن به ۵۴.۹ میلیون تومان رسیده است. به این ترتیب تورم ماهیانه ی مسکن تهران، رکورد ۹.۸ درصدی را زده است.

از سوی دیگر، گزارش های مختف نشان می دهد که وضعیت معاملات مسکن در دی ماه چندان بد نبوده است. حدود ۱۲ هزار ملک در تهران خرید و فروش شده اند که نشان از رشد ۳.۱ درصدی نسبت به ماه پیشین می دهد.

باز هم تاکید می کنیم که افزایش تعداد معاملات به معنای رونق بازار مسکن نیست. در واقع بیشتر این خرید و فروش ها جهت جلوگیری از نابودی سرمایه صورت می گیرد. ارزش پول ملی، لحظه به لحظه کاهش پیدا می کند و مردم برای پیش رفتن با تورم عمومی، ناچار هستند که ملک خریداری کنند.

دیدگاه ها غیرفعال است