عدم هماهنگی نرخ فروشندگان مسکن با عرف بازار

عدم هماهنگی نرخ فروشندگان مسکن با عرف بازار

در روزهای اخیر، قیمت مسکن به هیچ وجه مشخص نیست چرا که فروشندگان نرخ های دلخواه خود را پیشنهاد می کنند و توجهی به قیمت های قطعی موجود در بازار معاملات مسکن ندارند. همین موضوع باعث سردرگمی خریدار شده است و در ضمن، میزان معاملات را نیز کمتر کرده است.

به گزارش پرشین سازه ، در مناطق شمالی و مرکزی شهر تهران برخی از معامله گران و بخر و بفروش ها، واحدهای خود را با قیمتی ارائه می کنند که مشخصاً حباب ۱۰ الی ۳۰ میلیون تومانی دارد. نرخ هایی ارائه می کنند که اصلا برایشان مشتری وجود ندارد اما هنوز هم به شکل اسمی در بازار وجود دارند.

مثلا در برخی از مناطق غربی تهران، قیمت یک واحد مسکونی متری ۵۰ الی ۶۰ میلیون تومان است. اما برخی از آگهی های ساختمانی، واحد خود را با قیمت ۸۰ الی ۹۰ میلیون تومان ارائه می کنند. حتی در برخی از واحدهای مسکونی که نوساز هستند، قیمت هر متر مربع به ۱۵۰ الی ۲۰۰ میلیون تومان نیز می رسد. در حالی که بر اساس آمارهای موجود در بازار، قیمت هر متر مربع در منطقه ۱ تهران، ۹۹ میلیون تومان است.

فاصله ی قیمتی میان این دو نرخ به خوبی نشان می دهد که حباب بزرگی ایجاد شده است. همین حباب میان قیمت دلخواه فروشندگان واحدهای نوساز با نرخ های قطعی مسکن را می توان از دو زاویه بررسی کرد. یکی از دلایل مهم افزایش نرخ قیمت مسکن به شکل حباب گونه، بالا رفتن قیمت نهاده های ساختمانی در ماه های اخیر بود که انتظارات تورمی را نیز افزایش داده است.

این در حالی است که در برخی مناطق شمالی تهران، قیمت ساخت سهم خیلی کمتری در مقایسه با قیمت زمین دارد و تورم مصالح قادر نیست تا به این حد منجر به رشد لجام گسیخته ی قیمت آپارتمان باشد.

زاویه ی دیگری که می توان این حباب قیمت مسکن را با آن سنجید، فضای روانی ایجاد شده در بازار ملک است. با توجه به اینکه در ماه های آبان و آذر، رونق نصفه و نیمه ای برای بازار مسکن به وجود آورد، خیلی از فروشندگان تصور کردند که می توانند واحدهای خود را با قیمت بالاتر از عرف بازار بفروشند.

اما بیشتر کارشناسان تاکید دارند که معاملات انجام شده در بازار املاک به خاطر رونق نیست. هجوم سرمایه هایی که از ترس نابودی به این بازار سرازیر شده اند، دلیل اصلی افزایش معاملات بوده است. وگرنه برای رونق پیدا کردن این بازار، باید قبل از هر چیزی سیستم عرضه و تقاضا درست شود که در حال حاضر، وضعیتی بحرانی دارد.

در حال حاضر خیلی از واحدهایی که بدون مشتری مانده اند، در غرب و شمال تهران واقع شده اند و متراژ بزرگی دارند. اما با این وجود، هنوز هم فروشندگان این آپارتمان ها اصرار دارند که قیمت مسکن خود را بالاتر ببرند. اتفاقی که نمی تواند منطق خاصی جز انتظارات تورمی داشته باشد.

در این میان، متن موجود در برخی از آگهی های مسکن بسیار عجیب و غریب است. مثلا یکی از همین واحدهای مسکونی که در حال حاضر با قیمت متری ۸۰ میلیون تومان عرضه شده است، هشدار داده که بعد از عید به متری ۱۲۰ میلیون تومان می رسد. سوال اصلی اینجاست که چنین پیش بینی هایی چگونه انجام می شود؟ اصلا بر اساس کدام دلیل و منطق، قرار است که قیمت این خانه متری ۴۰ میلیون تومان بالاتر برود؟ آن هم در عرض کمتر از ۲ ماه!

اصرار فروشنده به فروش واحد خود به چه دلیل است؟ آیا بهتر نیست کمی صبر کند و با گذشت ۲ ماه، به سود هنگفت تری برسد؟

طرح همین سوالات است که چنین آگهی هایی را مشکوک می سازد. به نظر می آید که باز هم دست دلالان و بخر بفروش ها در کار باشد. در هفته های اخیر هم تورم القایی در بازار مسکن خیلی بیشتر از تورم واقعی بوده است. نرخ های پیشنهادی گاهی تا ۲۰ درصد هم افزایش داشته است. این در حالی است که نرخ معاملات مسکن در آذر ماه به صورت میانگین فقط ۲.۹ درصد بیشتر شده است.

با این وجود به نظر می رسد که در روزهای اخیر، ثبات بیشتری را در بازار مسکن شاهد هستیم و شاید قیمت های پیشنهادی آپارتمان منطقی تر شود. بر این اساس ممکن است برخی از فروشندگان، واحدهای خود را در روزهای منتهی به بهمن و اسفند با تخفیف ارائه کنند. در این صورت، فروشندگان واحدهایی که قیمت های کاذب تعیین کرده اند، ممکن است از بازار جا بمانند.

دیدگاه ها غیرفعال است