شهرداری ها در افزایش قیمت مسکن بی تقصیر نیستند!

شهرداری ها در افزایش قیمت مسکن بی تقصیر نیستند!

قیمت مسکن به دلیل عوامل مختلفی، دچار افزایش قیمت شده است. یکی از کارشناسان بازار مسکن ضمن اشاره به این عوامل، شهرداری ها را نیز بی تقصیر ندانست و گفت: شهرداری ها با رشد مداوم عوارض صدور پروانه، هزینه های ساخت را بالا می برند. در کنار تمام این مسائل، تورم نهاده های ساختمانی هم مشکلات را دوچندان کرده است.

به گزارش پرشین سازه ، سعید آسویار گفته است: مشکل نوسان قیمت مسکن، همواره مطرح بوده است. اصلی ترین دلیل این معضل هم کمبود تولید مسکن در دوره های مختلف می باشد و حالا باعث شده که تعادل بین عرضه و تقاضا از بین برود.

این کارشناس مسکن در ادامه افزود: فارغ از اینکه تقاضای موثر و غیرموثر چه خصوصیاتی دارند، در شرایط فعلی، مسکن کافی برای جوابدهی به تقاضای موجود نداریم. کمبود تولید مسکن در کنار قوانین سخت و دست و پا گیری که وجود دارد، بخش مسکن را دچار مشکل کرده است.

تنها راه ساخت و ساز در تهران، بلندمرتبه سازی است!

سعید آسویار در ادامه به بخشی از ضوابط اشتباهی که در بخش ساخت و ساز وجود دارد اشاره کرد و گفت: در حال حاضر با توجه به جمعیت تهران، بلندمرتبه سازی غیرقابل اجتناب شده است. بنابراین باید در قوانین موجود تجدیدنظر صورت بگیرد تا بازار مسکن ثبات پیدا کند.

وی در ادامه اظهار کرد: الان اگر بخواهید ۶ هزار متر مربع ساختمان مسکونی بسازید، باید حدود ۲ هزار متر مربع زمین داشته باشید. روند ساخت این ساختمان مسکونی هم هشت سال زمان می برد. در صورتی که ضوابط سختگیرانه را اصلاح کنیم و تراکم را افزایش بدهیم، آن وقت به هزار متر زمین نیاز خواهیم داشت که در طی چهار الی ۵ سال ساخته خواهد شد.

وی افزود: این موضوع به کاهش مدت زمان ساخت و ساز کمک می کند. همچنین قیمت ها را کاهش می دهد. چرا که زمین کمتری لازم می شود و قیمت بین واحدها سرشکن می شود.

این کارشناس بازار مسکن در ادامه به موضوع تورم نیز اشاره کرد و آن را یکی از اصلی ترین چالش های بازار مسکن نامید و گفت: قیمت نهاده های ساختمانی که تغییر می کند، انتظارات تورمی به وجود می آید. در طی ۴۵ روز گذشته، مقاطع فولادی حدود ۲۵ الی ۴۰ درصد افزایش قیمت داشته اند. شورای شهر و شهرداری هم برای پوشش هزینه های خود می خواهد عوارض را گران تر کند. یعنی تولید مسکن، دچار سیکل معیوب تورم شده است.

این کارشناس عضو هیئت مدیره انجمن انبوه سازان تصریح کرد که در چنین شرایطی کمتر کسی حاضر است ریسک ساخت و ساز را بپذیرد و گفت: در چنین شرایطی، سازندگان ترجیح می دهند که سرمایه های خود را به زمین های شمال کشور و اطراف شهرهای بزرگ ببرند و اقدام به پیش خرید کنند. در واقع، حالا سازندگان به سوداگر تبدیل شده اند. با این روند، موتور محرک بخش مسکن کُندتر می شود.

دیدگاه ها غیرفعال است