روزهای ثبات در بازار اجاره مسکن شاید به زودی

روزهای ثبات در بازار اجاره مسکن فرا رسیده است!

تا پیش از سال های عجیبی که پشت سر می گذاریم، بازار مسکن در فصول سرد همواره رونق کمتری داشت. اما حالا که با شروع پاییز شاهد افزایش نرخ اجاره مسکن بودیم، به نظر می آید که وضعیت در دی ماه با ثبات قیمتی بیشتری همراه بوده و تعداد فایل های بازار اجاره افزایش پیدا کرده است.

به گزارش پرشین سازه ، تحقیقات میدانی از وضعیت بازار اجاره ی مسکن نشان می دهد که وضعیت کمی آرام تر است و خیلی از مستاجرین می گویند که با نزدیک شدن به انتهای سال و عدم پیش بینی قیمت ها، مالکین تلاش می کنند که خانه های خود را پیش از شروع سال جدید اجاره بدهند.

این وضعیت در نهایت به سود مستاجرین است. چرا که می توانند یک سال دیگر در جای خود باقی بماند و قرارداد اجاره شان را تمدید کنند. در این وضعیت آشفته ی بازار مسکن و اجاره، به نظر می آید که این اتفاق خوشایندی باشد.

فایل های اجاره در زمستان بیشتر شده اند

یکی از موارد جالب توجه این روزها در بازار اجاره این است که تعداد فایل های اجاره مسکن، افزایش پیدا کرده اند. یکی از فعالان بازار در محدوده ی خیابان قزوین پایتخت، چنین می گوید: تعداد واحدهای مسکونی که در ماه گذشته به بنگاه ارائه شده است، نسبت به کل فصل پاییز بیشتر بوده است. خیلی از مالکان از ترس اینکه ممکن است در سال آینده نرخ ها تغییری نکند و یا روند کاهشی داشته باشد، واحدهای خالی خود را به بنگاه املاک معرفی کرده و به دنبال مستاجر هستند.

یکی از مستاجرینی که در محدوده ی خیابان ولیعصر به دنبال مورد اجاره بود، چنین می گوید: در حال حاضر، نسبت به فصل پاییز تعداد فایل های اجاره بیشتر شده است. همین مسئله باعث شده که قیمت ها در برخی محلات شکسته شود.

روندی که در سال های گذشته بر بازار خرید و فروش مسکن و همچنین اجاره ی آن حکم فرما بود، کاهش قیمت ها و رکود در فصل پاییز است. اما در سال جاری، اوضاع تغییر فراوانی پیدا کرد. از آن جایی که نرخ اجاره در فصل تابستان خیلی افزایش پیدا کرد، بیشتر مستاجرین به انتظار فصل پاییز نشستند تا اجاره ها تعدیل شود. اما همین مسئله در نهایت منجر به افزایش تقاضای و در نتیجه، بالا رفتن قیمت ها شد.

خیلی از کارشناسان می گویند که اصلی ترین ابزار لازم برای کنترل اجاره بهای مسکن، افزایش تولید و عرضه ی مسکن است. چنانچه ساخت و ساز افزایش پیدا کند، قطعا بازار اجاره نیز بهبود پیدا خواهد کرد و قیمت ها تعدیل می شوند.

تاثیر طرح نهضت ملی مسکن در بهبود بازار اجاره

یکی از سوالات اصلی کارشناسان پیرامون اجرای طرح نهضت ملی مسکن این است که آیا چنین طرحی در نهایت می تواند به بهبود اجاره بهای مسکن کمک کند؟

محمدرضا کوچی، رئیس کمیسیون عمران مجلس در خصوص همین موضوع چنین گفته است: برای تقویب بازار مسکن باید تولید و عرضه ی مسکن افزایش پیدا کند. در صورتی که این بازار به ثبات برسد، قطعاً در تمامی بخش ها و به خصوص بازار اجاره اثرات آن را خواهیم دید.

این نماینده ی مجلس در ادامه تاکید کرد که طرح نهضت ملی مسکن باید هر چه سریع تر اجرایی شود. در صورتی که پروژه های این طرح به بهره برداری برسند، می توان گفت که بازار مسکن و اجاره نیز از آن تاثیر می گیرند و وضعیت آن ها نیز به ثبات خواهد رسید.

بخش خصوصی، کلید ثبات بازار مسکن

یکی دیگر از کارشناسان مسکن در خصوص وضعیت کنونی بازار و راهکار ثبات آن چنین گفته است: بازار مسکن باید به کمک بخش خصوصی و دستگاه های دولتی به ثبات برسد و از وضعیت رکود خارج شود. در صورتی که این بازار به خوبی ساماندهی شود، قطعا بازار اجاره نیز تاثیر گرفته و به سمت ثبات می رود. همچنین می توان انتظار داشت که قیمت ها نیز شکسته شوند.

گلابچی، این کارشناس مسکن؛ در ادامه تاکید کرد: دولت باید مجوزهای لازم برای ساخت مسکن را به شرکت های خصوصی بدهد تا بتوانند فعالیت خود در این صنعت را افزایش بدهند.

وی اظهار داشت: صنعت ساختمان، یکی از پیشران های تولید و اقتصاد کشور است. در صورتی که فعالیت موثری در صنعت ساختمان صورت نگیرد، قطعا در تولید و اقتصاد کشور نیز با مشکلات بزرگی رو به رو خواهیم شد.

گلابچی در خصوص این موضوع چنین توضیح داد: اگر صنعت ساختمان فعالیت بیشتری داشته باشد، کارخانه هایی که به این حوزه مرتبط هستند نیز رونق می گیرند. در نتیجه تراز تولید در این بخش افزایش پیدا می کند.

بر اساس گزارش هایی که این روزها از بازار مسکن به گوش می رسد، وضعیت به گونه ای است که خیلی از فعالان بازار منتظر تولید و افزایش عرضه ی مسکن هستند. در این میان چشم امید خود را هم به فعالیت های دولت جهت ساخت مسکن دولتی دوخته اند.

در این میان، لازم است که بانک ها همکاری بیشتری در راستای پرداخت وام ودیعه ی مسکن داشته باشند. در کنار افزایش تولید و پرداخت تسهیلات ودیعه مسکن، ضروریست که طرح های مالیاتی مثل طرح مالیات بر خانه های خالی نیز هر چه سریع تر اجرایی شود. با پیگیری تمام این امور می توان در تابستان سال آینده شاهد ثبات قیمت ها و کاهش نگرانی های متقاضیان مسکن خواهیم بود.

وضعیتی که چندین سال است رخ نداده و خیلی از مستاجرین را با دردسرهای مختلفی مواجه ساخته است.

دیدگاه ها غیرفعال است