اجاره بهای مسکن در استان سمنان

اجاره بهای مسکن در استان سمنان، سه الی چهار برابر شد!

افزایش اجاره بها تنها در استان تهران رخ نداده است. بیشتر نقاط کشور با این معضل بزرگ دست و پنجه نرم می کنند. در آخرین اخبار چنین به نظر می رسد که در استان سمنان نیز وضعیت اجاره بهای مسکن بحرانیست و هیچ ساز و کار مشخصی برای قیمت گذاری وجود ندارد.

به گزارش پرشین سازه ، خیلی از خانه ها و مغازه های این شهر دچار افزایش قیمت نجومی در بحث اجاره بها شده اند. یکی از فعالین بازار مسکن سمنان در خصوص این موضوع چنین گفته است: متاسفانه هیچ ساز و کار مشخصی در رابطه با قیمت گذاری وجود ندارد و هرکسی آن جور که دلش می خواهد، قیمت می گذارد.

احسان حسین پور، فعال بازار مسکن سمنان در ادامه چنین گفت: با آغاز فصل سرما خیلی از مالکین، اجاره هایشان را سه الی چهار برابر بیشتر کردند. در نتیجه خیلی از مردم ناچار شدند که خانه های خود را تخلیه کنند.

اجاره ها چند برابر شده اند

این فعال و کارشناس بازار ملک می گوید که بیش از ۹۰ درصد قراردادهای اجاره ای که شاهدش بوده است، بیش از دو برابر نسبت به سال قبل، افزایش اجاره و رهن داشته اند. حسین پور گفت: پرداخت این میزان رهن و اجاره از عهده ی هیچکس برنمی آید.

وی می گوید که ۱۴ سال است که در بازار ملک فعالیت می کند. همواره دیده است که خیلی از موردهای اجاره نسبت به سال پیش، ۳ برابر افزایش داشته اند. حسین پور می گوید: موردی که سال گذشته ۵۰ میلیون رهن و سه میلیون تومان اجاره رفته، حالا با رقم ۸۰ میلیون تومان رهن و هشت میلیون تومان اجاره ارائه می شود. در نتیجه، خیلی از خانه ها توسط مستاجران تخلیه شده اند.

این فعال بازار می گوید که حتی وضعیت اجاره ی مغازه نیز بحرانی است و افزود: تمام ۱۰۰ درصد مواردی که در سه ماه اخیر، در بنگاه شاهد بودیم به تخلیه ی مغازه منجر شده و حتی یک مورد هم به تمدید نیانجامیده است.

مقصر اصلی دولت است

این کارشناس املاک می گوید: اصلی ترین مقصر این ماجرا، دولت است. دلیل اولش شرایط اقتصادی کنونی است که باعث شده همه با مشکل رو به رو شوند. موجران به املاک خود به چشم درآمد زایی نگاه می کنند. دومین تقصیر دولت هم فقدان نظارت و در نظر گرفتن سقف و کف برای افزایش اجاره خانه است.

این فعال بازار ضمن بیان اینکه مواردی بوده اند که موجر درخواست دو برابر پول پیش و سه برابر اجاره کرده است، چنین می گوید: اگر بخواهید اجاره نامه ای پیدا کنید که نسبت به سال گذشته، فقط ۳۰ درصد گران تر شده است باید کلی بگردید و تمام دفترهای املاک را پرس و جو کنید تا شاید یکی دو مورد پیدا کنید.

وی در ادامه تاکید کرد که این شرایط، به خاطر این است که قیمت گذاری از دست عرف و قانون و اصناف و…خارج شده و به دست مالکان افتاده است. حسین پور افزود: امروزه تنها تعیین کننده ی قیمت مالکین هستند. هیچکس حتی استانداری هم نمی تواند جلوی این موضوع را بگیرد.

مالکین شرایط را در نظر نمی گیرند

این فعال بازار مسکن می گوید که بارها از مالک خواسته ایم که تخفیف بدهد تا حداقل به تخلیه ی ملک و مغازه منجر نشود. اما بعضی حتی جواب تلفن خود را هم نداده اند. وی می گوید: خیلی از موجران هستند که امروز قیمتی را تعیین کرده و می گویند اگر مشتری واقعی پیدا شد، تماس بگیرید. در غیر این صورت حتی زنگ هم نزنید.

حسین پور بیان کرد: تا زمانی که ساز و کار درستی برای قیمت گذاری وجود نداشته باشد، کاری نمی توان انجام داد. از سوی دیگر مردم ما هم باید به این درک برسند که در حق یکدیگر رحم کنند. دولت هم یکی دو سالی هست که بازار ملک را به طور کامل رها کرده است. چرا که کاری از دست هیچکس برنمی آید.

وی در ادامه می گوید که اگر کسی را پیدا کرده اید که نسبت به سال پیش، تنها ۳۰ درصد اجاره اش را افزایش داده با او مصاحبه کنید و عکسش را هم منتشر کنید. اما بعید است که با چند روز جستجو هم بتوان چنین شخصی را پیدا کرد. این فعال بازار مسکن می گوید: این وضعیت تنها بخشی از شرایط کلی حاکم بر مسکن استان سمنان است.

وی می گوید در برهه ای از زمان، اقداماتی صورت گرفت تا وضعیت مسکن سامان داده شود اما متاسفانه رها شد: به عنوان مثال، سال پیش در فرمانداری شاهرود نشستی با حضور اصناف و صنف املاکی ها برگزار شد تا ساز و کاری برای قیمت گذاری تعیین شود. همه امیدوار شدند اما همه چیز به همان یک جلسه ختم شد و دیگر هیچگونه پیگیری خاصی صورت نگرفت. متاسفانه وضعیت در دیگر شهرهای استان هم به همین منوال است.

دیدگاه ها غیرفعال است