خبرهای جدید طرح بورس مسکن

تکلیف طرح بورس مسکن چه شد؟!

سال هاست که موضوع ارائه ی مسکن در بورس توسط شهرداری و وزارت راه و شهرسازی اعلام می شود. اما این اقدام تا به این لحظه شکل اجرایی به خود نگرفته است. بر اساس طرح بورس مسکن، افراد می توانند به اندازه ی متراژی که قدرت خریدش را دارند، یونیت یا همان واحدی از متراژ خانه را خریداری کرده و بعد از چند سال، مالکیت واحد را به دست آورند.

در این میان، به تازگی اخباری مبنی بر آماده شدن نرم افزار بورس مسکن به گوش می رسد و شهردار تهران نیز اعلام کرده که مسکن هم باید به بازار سرمایه اضافه شود. موضوعی که دوباره خرید متری خانه را به کانون توجه برگردانده است.

به گزارش پرشین سازه ، چند سالی هست که اوضاع بازار مسکن بحرانی است. بعد از جهش قیمت در سال ۹۶، تا به امروز قیمت این شاخص اقتصادی مدام در حال رشد بوده است و به همین دلیل، خیلی از مصرف کنندگان و متقاضیان واقعی مسکن از خرید خانه عاجز مانده اند.

در چند دهه ی اخیر نیز شاهد بوده ایم که هر چند سال یک بار، قیمت مسکن با تورم شدیدی رو به رو می شود و نسبت به بازارهای موازی، رشد زیادی پیدا می کند. به این ترتیب دارایی های مردم در قیاس با قیمت خانه، افت پیدا می کند و دیگر قادر به خرید خانه نیستند.

اما ایده ای مثل بورس مسکن چیست و قرار است چگونه به خانه دار شدن متقاضیان کمک کند؟ در سال های اخیر، سازمان بورس، شورای عالی بورس، وزارت راه و شهرسازی، مدیریت شهری و بخشی از تشکل های خصوصی ایده ی بورس املاک و مستغلات را مطرح کردند. این ایده تا جایی پیش رفت که حتی ساز و کار اجرایی آن نیز در مقاطعی تهیه شد اما هیچوقت رنگ واقعیت و اجرایی به خود نگرفت.

از سال ۱۳۹۹ بود که این ایده به عنوان طرحی برای حفظ سرمایه ی مردم در برابر تورم عمومی، دوباره مطرح شد. با توجه به این که بازار مسکن معمولا همگام با تورم عمومی رشد می کند، می تواند از نابودی سرمایه های افراد جلوگیری کند.

از سوی دیگر خیلی از متقاضیان، توان مالی کافی برای خرید خانه را ندارند. این طرح برای چنین کسانی مناسب است. آن ها می توانند در بورس مسکن به متراژ مشخصی، سهام خریداری نمایند. سرمایه گذاری در بورس مسکن می تواند با کمترین سرمایه از طریق خرید یونیت صورت بگیرد.

در سال ۱۳۹۹، موضوع بورس مسکن تحت عنوان صندوق های زمین و ساختمان مطرح شد. اما به دلیل یک مشکل آیین نامه ای سال ها متوقف ماند و به آن رسیدگی نشد. در دولت وقت، اصلاح آیین نامه در کمسیون تخصصی صورت گرفت اما باز هم به سرانجام نرسید.

دو سال پیش که اوراق سلف بازار مسکن با همکاری وزارت راه و شهرسازی و بورس کالا طراحی شد، اعلام کردند که خیلی زود این پروژه عملیاتی خواهد شد. بر اساس ایده ی مزبور، ارزش تمام شده ی ساخت یک واحد یا یک پروژه تبدیل به یک سری ورقه های کوچک بهادار می شود و در بازار بورس به شکل انبوه عرضه می گردد.

موافقان این طرح می گویند که بورس مسکن قادر است وابستگی بازار مسکن به سیستم بانکی را کاهش دهد. در این میان شهردار تهران نیز اخیراً در خصوص بورس مسکن صحبت کرده و این ایده را مجدداً به میان آورده است.

به گفته ی علیرضا زاکانی، در شرایطی که تورم باعث از بین بردن سرمایه ی مردم شده است، خرید متری مسکن از طریق بازار سرمایه می تواند به حفظ ارزش پول مردم کمک کند. حتی ممکن است فردی قادر به خرید ۱۰، ۲۰ یا حتی ۵۰ متر خانه باشد و در طول سالیان، بتواند مالکیت کامل واحد را از آن خود کند.

فروش متری مسکن از طریق بورس، سال هاست که مطرح می شود و از مزایای آن برای خانه دار کردن مردم، سخن گفته می شود اما هیچوقت رنگ و شکل اجرایی به خود نگرفته است. حالا شهردار تهران خبر می دهد که اقداماتی جهت عملیاتی شدن این موضوع صورت گرفته است. وی با اشاره به ظرفیت مسکن در حفظ سرمایه های مردم گفته است: نرم افزار بورس مسکن آماده شده است و باید مسیر پیوستگی آن با بازار سرمایه نیز فراهم شود.

دیدگاه ها غیرفعال است