تشکیل کمیته های تخصصی در شورای عالی شهرسازی و معماری

کمیته های تخصصی در شورای عالی شهرسازی و معماری تشکیل شده اند!

یکی از چالش های بزرگی که بر سر راه ساخت واحدهای مسکونی طرح نهضت ملی مسکن وجود دارد، تامین زمین و آسیب شناسی این اراضی است. حالا در جدیدترین خبرها به گوش می رسد که معاون وزیر راه و شهرسازی از تشکیل کمیته های تخصصی و فنی در شورای عالی شهرسازی و معماری خبر داده است. قرار است این کمیته های تخصصی ضمن بررسی تخصصی اراضی مزبور، آسیب شناسی مسکن مهر را نیز انجام بدهند.

به گزارش پرشین سازه ، معاون شهرسازی و معماری وزیر راه، خانم فرزانه صادق مالواجرد در خصوص تشکیل این کمیته های تخصصی و فنی در شورای عالی شهرسازی و معماری چنین توضیح داد: این شورا تنها نهادی از حاکمیت است که در مورد طرح های منطقه ای، طرح های جامع و فضاهای شهری برنامه ریزی و تصمیم گیری می کند.

صادق مالواجرد در ادامه گفت: با توجه به اینکه مسئولیت سنگین شورای عالی شهرسازی و معماری از سوی شورای عالی مسکن مبنی بر این است که کمیت فدای کیفیت نشود، مهم ترین اقدام بعد از تصویب طرح ها این است که کمیته های فنی و تخصصی تشکیل و تغییر پیدا کنند.

این مقام مسئول در ادامه خاطرنشان ساخت: نماینده ها در ۶ کمیته ی ذیل شورای عالی شهرسازی و معماری برای این تشکیل شد که پاسخگویی تخصصی فراهم شود تا در فرآیندها اصول فنی و تخصصی رعایت گردد. مثلا اگر بنا به تغییر کاربری باشد، خدمات پشتیبان عوض نشود یا فضای سبز در این میان قربانی نگردد.

معاون شهرسازی و معماری وزیر راه در ادامه چنین گفت: چند سالی هست که دچار پدیده ی فرونشست زمین هستیم که این موضوع با بررسی دقیق و تطبیق با نقشه ی پهنه پیگیری شد که بارگذاری جمعیتی در این مناطق صورت نگیرد و به هیچ وجه شهرک های جدید ساخته نشود.

فرونشست زمین یکی از پدیده های جدی و خطرناک در حوزه ی شهرسازی است که می تواند دردسرهای زیادی برای ساکنین این مناطق و مسئولین مربوطه داشته باشد. شهر تهران سالانه به اندازه ی چند سانتی متر دچار فرونشست است که در حال حاضر تنها بخش کوچکی از مشکلات آن را شاهد هستیم و به محض تشدید این پدیده، معضلات بحرانی تری در پیش رو خواهد بود.

فرزانه صادق مالواجرد با بیان این که در طرح مسکن مهر، هشت هزار هکتار زمین دولتی تامین شده است اما حتی یک مورد از این زمین های دولتی در کمیته های فنی مطرح نشده اند، چنین گفت: با آسیب شناسی مسکن مهر در الحاق اراضی ۲۶ هزار هکتاری نهضت ملی مسکن که تا به این لحظه انجام شده، تک به تک در کمیته های فنی مورد بررسی قرار گرفته است و در شورای عالی به تصویب رسید تا پروژه ی شهرسازی با کیفیت و همراه با رعایت استانداردها انجام شود.

وی در نهایت چنین گفت: این کمیته ها که به بررسی استانداردهای ساختمانی و شهرسازی می پردازد، هفته ای سه بار تشکیل می شود و باید طرح های تشویقی و خدماتی وجود داشته باشد تا تامین خدمات همران با نوسازی صورت بگیرد.

یکی از اصلی ترین نقدهایی که کارشناسان مسکن و ساختمان سازی به طرح های دولتی خانه سازی دارند این است که به هیچ وجه توجه به زیرساخت هایی مثل زمین مناسب نمی شود. بارها دیده شده که واحدهای مسکونی طرح مهر بعد از مدت کوتاهی دچار فرونشست، ترک خوردگی و…می شوند.

به نظر می آید که بیشتر زمین هایی که در حال حاضر اطراف شهرهای بزرگ هستند برای ساختمان سازی مناسب نیستند. از آن جایی که با کمبود شدید زمین در کلانشهرهایی مثل تهران مواجه هستیم، این معضل می تواند مشکلات را دو چندان کند.

با این وجود تشکیل چنین کمیته هایی که به بررسی کیفیت و استاندارد زمین ها و خانه ها بپردازند، می تواند وضعیت ساخت و ساز را بهبود ببخشد.

از سوی دیگر، کاهش شدید تولید مسکن در کشور باعث شده است که نیازمند تسریع در اجرای طرح های خانه سازی باشیم تا عقب ماندگی هایی که در این حوزه وجود دارد، به سرعت جبران شود. البته زمانی که هنوز برخی از پروژه های مسکن مهر به متقاضیان تحویل داده نشده اند، تسریع بخشی به ساخت و ساز دور از انتظار خواهد بود.

دیدگاه ها غیرفعال است